וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הארי פוטר: כך הפכו משקפי הראייה לדבר הכי חם בביה"ס

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

8.2.2015 / 9:30

בשנים האחרונות לא רק שילדים כבר אינם מתביישים להרכיב משקפיים הם אפילו מבקשים להרכיבם גם כשהם לא זקוקים להם. מה גרם לשינויים הללו ואילו מגמות אופנתיות קיימות היום בשוק משקפי הילדים?

ילד עם משקפיים. ShutterStock
מגמה אופנתית. משקפי הארי פוטר/ShutterStock

"אבו ארבע" ו"משקפופר" היו כינויים שליוו לא מעט ילדים שהרכיבו משקפי ראייה לפני 20-30 שנים. מאז, הארי פוטר, הקוסם הצעיר בעל המשקפיים העגולים, עשה כבוד לכל הילדים מרכיבי המשקפיים באשר הם, ויצר מגמה אופטית אופנתית. חגית כהן אופטומטריסטית באופטיקנה, מסבירה על הגורמים הנוספים לשינוי התדמיתי שעבר על ילדים המרכיבים משקפיים.

פעם: פונקציונאלי עם עדשה עבה במיוחד

"בעבר לא היו אופציות רבות במשקפי ילדים", אומרת חגית "המשקפיים היו כלי עזר פונקציונאלי לראייה, והם באו בדרך כלל במסגרת עגולה סטייל ג'ון לנון ממתכת ועם עדשה עבה. כיוון שרוב הילדים זקוקים למרשמים של פלוסים גבוהים, העדשות הגדילו לילדים את העין בצורה משמעותית ויצרו מראה לא אסתטי". העיצוב, לדבריה, נבע מהמלצות רופאי העיניים על הרכבת מסגרות עגולות בעלות קוטר מספיק גדול על מנת שיקיפו את כל ארובות העין, לעומת מסגרות מרובעות, שלעיתים לא מקיפות את כל שטח העין, וכאשר המשקפיים לעיתים "נוזלות" על האף, הילד עשוי שלא להסתכל דרך העדשה וכך בעצם לא לקבל את הטיפול הראוי ולפתח עין עצלה.

בעשר השנים האחרונות חל שינוי, וכיום ניתן למצוא בשוק האופטיקה עדשות המיוצרות בטכנולוגיה מיוחדת, שמקנה להן מראה דק ואסתטי, הן קלות יותר ומקטינות את אפקט ההגדלה של העין גם כאשר מדובר במספרי פלוס גבוהים. בנוסף, עדשות אלו נמכרות במחירים אטרקטיביים לעומת מחירן לפני כעשור.

השינוי: ילדים רוצים להיראות כמו הגדולים

כיום יותר ויותר ילדים נחשפים לאופנות המבוגרים ומעוניינים בדגמי משקפיים משודרגים. "בדיוק כמו שאופנת הטקסטיל לילדים מחקה את אופנת המבוגרים, כך גם בעיצובים למשקפיים. הילדות רוצות להיראות כמו האימהות שלהן, שמרכיבות משקפיים אופנתיים", אומרת חגית, "היום יש הרבה מאוד עיצובים שמיועדים לילדים וגם עונים על דרישות רופאי העיניים, להתאמת מסגרות שמקיפות את כל שטח העין".

עוד באותו נושא

כל מה שצריך לדעת לפני שרוכשים משקפי ראייה

לכתבה המלאה
משקפי ראייה. ShutterStock
רוצים לחקות את ההורים/ShutterStock

בעבר, בעיקר בגלל חוסר מודעות לבעיות ראייה אצל ילדים, מעט ילדים הרכיבו משקפיים, ונחשבו לחריגים. כיום, עקב העלייה בבעיות הראייה אצל ילדים, בגלל החשיפה הנרחבת לטאבלטים וסמארטפונים, יותר ויותר ילדים מרכיבים משקפיים. העלייה במודעות לבעיות ראייה גרמה לזיהוי מוקדם של ילדים עם בעיות ראייה בטיפת החלב ובבדיקות ראייה מסודרות בכיתות א' בכל בתי הספר בארץ. "אני רואה היום פחות ילדים שמתביישים להרכיב משקפיים, בגילאי 3-4 הם לא מבינים מדוע עליהם להרכיב, והנוחות משחקת תפקיד, אבל בגילאי בית הספר הם מתרגשים מהעובדה שעליהם להרכיב משקפיים".

דורשים משקפיים למרות שלא זקוקים להם

חגית מספרת על תופעה אופטומטרית הנקראת melingering (התחזות) אשר ידועה בקרב ילדים מגיל 5 ומעלה, שרוצים משקפיים למרות שהם אינם זקוקים להם. "הם אומרים להוריהם או לאחות בית הספר שהם לא רואים טוב, וקוראים לא נכון בכוונה מהלוח או מהספר ואז הם מגיעים אלינו לבדיקה עם המלצת האחות שהם צריכים משקפיים. אבל לנו, האופטומטריסטים, יש טכניקות שמיועדות לבדוק אם הם באמת זקוקים למשקפיים או לא. לדוגמא: אנחנו שמים להם מסגרת עם עדשות אפס ופתאום הם רואים מצוין את לוח הבדיקה. המקור לתופעה הזו הוא העובדה שיש הרבה ילדים עם משקפיים בכיתה שלהם והם רוצים להידמות להם, או לבני משפחתם".

דגמים אופנתיים בעיצובי משקפי ראייה לילדים

"מה שבעיקר נמכר היום הם משקפי הפלסטיק הצבעוניים, שיוצרו על פי גזרות של משקפי פלסטיק למבוגרים. קיימות גם מסגרות מעוצבות העשויות מתכת, בשלל צבעים. בנוסף, יש משקפי מותגים כמו בובות בראץ. העיצובים של משקפיים לילדים הם מאוד עדכניים עד שלפעמים נשים בעלות פנים צרות וקטנות רוכשות משקפי ילדים, כי משקפי הראייה למבוגרים לא מתאימים למבנה הפנים שלהן", אומרת חגית. דבר נוסף שחשוב לתת עליו את הדעת היא העובדה שילדים נוטים לשבור משקפיים לא מעט פעמים, ולכן חשוב להתאים להם משקפיים העשויים מחומרים עמידים, כמו מנגנוני ברגים גמישים ופלסטיק חזק או עבה, שלא נשבר בקלות. בנוסף, חשוב שידיות המשקפיים יותאמו היטב מאחורי האוזניים. בגלל שעורם עדין, חוסר התאמה יכול ליצור חיכוך ושפשוף של העור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully