וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שצריך לדעת לפני שרוכשים משקפי ראייה

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

2.2.2015 / 11:00

איך תדעו אם אתם צריכים משקפיים חדשים, האם כדאי לשמור גם את הישנים ולמה האופטומטריסט צריך לדעת אילו תרופות אתם לוקחים? רגע לפני שאתם מחליטים לגשת ולחדש את משקפי הראייה, כדאי שתדעו מספר דברים

בדיקת ראיה. ShutterStock
איך בחורים משקפי ראייה חדשים?/ShutterStock

משקפי ראייה הם אביזר שילווה אותנו כמעט לכל מקום. כשאנו עומדים להיפרד מהזוג הקודם שלנו ולהתחדש במשקפי ראייה אחרים, רצוי שנתחשב במספר פרמטרים. דרור דקל אופטומטריסט B.sc באופטיקנה, מעניק לכם שלל טיפים שיעזרו לכם לבצע רכישה חכמה של משקפי ראייה.

הביאו את הישנים: כשאתם ניגשים לאופטומטריסט, הביאו את המשקפיים הישנים, גם אם הם שבורים, עקומים או לא מדויקים. בבדיקה שעורך לכם האופטומטריסט הוא זקוק למידע קודם, על מנת שיוכל להשוות. יש מטופלים שחפצים בכך שהאופטומטריסט יהיה "אובייקטיבי" ויערוך להם את הבדיקה מחדש, אולם תקלות שונות עלולות לקרות כאשר לא יודעים מה היה המרשם הקודם.

נחוצה היסטוריה רפואית: ובאותו נושא, יש לתת לאופטומטריסט את כל המידע הרפואי הרלוונטי - האם אתם נוטלים תרופות שמשפיעות על העיניים כמו ראוקוטן (הגורם ליובש בריריות), האם ביקרתם בעבר אצל רופא העיניים ומה היו הסיבות לכך. בנוסף, לאופטומטריסט דרוש כל המידע הרלוונטי אודות המטופל, מהם הצרכים המדויקים שלו, מתי ולאיזה צורך הוא מתכוון להשתמש במשקפיים ואת כל השיטות שניסיתם בעבר, והאם הן הועילו או לא.

לא תמיד כדאי לשנות: אנשים רבים רגילים למספר מסוים ונוח להם איתו. אם נניח אדם מרכיב משקפיים במספר 3- אך בבדיקה מתגלה שהוא זקוק ל-2.5- לעיתים לא כדאי יהיה לשנות את מספר המשקפיים, כל עוד המספר שהוא מרכיב נוח לו והראייה טובה. לכל שינוי יש השלכות, כמו הפרעה לראייה בלילה או פגיעה בטווחי הראיה ועדיף להימנע משינויים שאינם תורמים. האופטומטריסט בבדיקת הראיה יבחן את השינויים ומשמעותם וימליץ על הפתרון הנכון עבורך. במקרים רבים מגיעים לאופטומטריסט להחליף את המשקפיים כדי להשיג עדכון אופנתי, או להחליף משקפיים שהתעקמו, ולאו דווקא עקב ירידה בראייה.

בדיקה היא לא מבחן: כאשר הורים מלווים את ילדיהם לבדיקת ראייה, הם נלחצים כשהילד קורא לא נכון את המספרים. חשוב לזכור שזה לא מבחן, ואין צורך לתקן את הטעויות שלו. לאופטומטריסטים יש כלים רבים כדי לדעת אם לילד יש בעיית ראייה ומהי בדיוק, הם מתרשמים מקצב הקריאה, ומפרמטרים נוספים, וגם דרך הטעויות שהילדים עושים הם מאתרים את הבעיה. אופטומטריסטים רבים מכירים את לוח הבדיקה בעל פה והם אינם זקוקים להתבונן בו כדי לדעת אם הנבדק קורא היטב את המספרים.

בדיקת ראיה. ShutterStock
בדיקת ראיה, לא מבחן/ShutterStock

משקפיים לא מזמינים לפי המחשב: במקרים רבים האופטומטריסט משתמש במחשב אוטומט בתחילת הבדיקה שנקרא AUTOREFRACTOMETR. המחשב נותן מידע ראשוני שאינו מדויק דיו אך שימושי עבור האופטומטריסט בהמשך הבדיקה. חשוב לציין שתוצאות הבדיקה הממוחשבת אינן מהוות מרשם ואי אפשר להזמין משקפיים לפיהן.

מה הכי מתאים לי? אם אתם תוהים מה המשקפיים המתאימים ביותר עבורכם, אם כדאי לרכוש משקפי מולטיפוקל או מספר זוגות נפרדים, אופטומטריסט מיומן הוא הכתובת הנכונה והוא זה שיכול להמליץ לכם מה יתאים לכם. גם אם בעבר היו לכם משקפי מולטיפוקל למרחק ולקריאה ולא הסתגלתם אליהם, עדיין כדאי לנסות משקפי מולטיפוקל מהדור החדש, או משקפי אופיס (משקפי קריאה חכמים) כי ההצלחה שלהם בקרב משתמשים גבוהה מאוד, הם מותאמים לאורח החיים של הלקוח, ובדרך כלל הם מגיעים עם אחריות של חצי שנה.

אופטומטריסט או רופא עיניים? כאשר אתם מעוניינים לרכוש משקפיים, או שאתם מרגישים קושי בראייה, פנו לאופטומטריסט. לרופא העיניים כדאי לגשת כאשר חציתם את גיל 40, אחת לשנתיים על מנת לבדוק לחץ בעיניים ואת שדה הראייה. הבדיקה אצל רופא העיניים משמשת כרפואה מונעת של מחלות עיניים ששכיחות בגילאים מבוגרים, אך עשויות להתגלות כבר בגילאים צעירים יותר. אנשים הסובלים מסוכרת או לחץ דם חייבים להקפיד להיבדק אצל רופא עיניים באופן שגרתי ותכוף.

משקפיים או עדשות? מתלבטים אם לצאת מהמסגרת ולהתחיל להשתמש בעדשות? היוועצו באופטומטריסט, ובקשו ממנו זוג עדשות לניסוי (לעיתים כרוך במחיר התאמה או בדיקה). אנשים רבים לעיתים אינם מודעים ליתרונות של העדשות כמוצר משלים או מחליף למשקפיים.

מעדיף עדשות מגע? אמץ את היומיות: עדשות מגע יומיות העשויות מסיליקון-הידרוג'ל הן המומלצות יותר, זאת מכיוון שמחליפים אותן כל יום ואין צורך לנקות אותן בחומרי ניקוי מיוחדים המכילים לעיתים חומרים משמרים. החלפה תכופה מונעת את הצטברותם של לכלוכים, זיהומים או פטריות, והוכח כי היא גורמת לפחות בעיות בעיניים. גם החומר שממנו עשויות העדשות היומיות בריא יותר לעיניים, זאת משום שהוא מאפשר מעבר מוגבר של חמצן החיוני לקרנית.

אל תשתהו: לעיתים אנשים מתחילים לחוש בקושי בראיה מקרוב, כאשר הם קוראים. קושי זה קורה בעיקר כאשר מתבגרים ומגיעים לשנות ה-40, אבל ההתכחשות לקושי ולהתבגרות, מביאה אנשים להרחיק את חומר הקריאה, משום שבראייה מרחוק אין צורך במאמץ מיוחד של העיניים. רק כאשר מגיע הרגע בו הידיים הופכות קצרות מדי, והם אינם יכולים להרחיק יותר את חומר הקריאה, מרביתם ניגשים להיבדק אצל האופטומטריסט. רצוי מאוד לא להתעלם מהקושי כבר בהתחלה, ולגשת לאופטומטריסט. העובדה שתיגשו בהקדם להיבדק ותקבלו מרשם למשקפיים, לא תביא לעלייה במרשם אלא רק תקל על התפקוד היומי שלכם.

דרושה סבלנות: כמו להרבה דברים אחרים, גם למשקפיים חדשים צריך להתרגל. כל שינוי במרשם, בעובי המסגרת או בקמירות העדשה ידרוש תקופת הסתגלות, ולכן עליכם להיות סבלניים. יחד עם זאת חשוב להיות קשובים לנוחיותכם, ואם לאחר תקופת הסתגלות מסוימת תחושו עדיין באי נוחות, גשו לאופטומטריסט להיבדק, את רוב הבעיות ניתן לפתור על ידי כיוונון הולם של המשקפיים והתאמה למבנה הפנים.

  • עוד באותו נושא:
  • משקפיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully