וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מוצרי טיפוח עלולים להקדים את גיל המעבר

2.2.2015 / 8:30

אין אישה כמעט שלא משתמשת במוצרי קוסמטיקה כדי להראות ולהרגיש צעירה יותר. מחקר רחב, מצא כי ההשפעות החיצוניות של המוצרים האלה, אינן תואמות להשפעות הפנימיות בתוך הגוף, וכי הכימיקלים עלולים בסופו של דבר לעשות את הפעולה ההפוכה

אילוסטרציה. ShutterStock
תזהרו עם השפריצים של הבושם/ShutterStock

גיל המעבר הוא אחד מסימני הדרך המפחידים ביותר עבור נשים. הוא מסמל איתו לא רק את סוף תקופת הפוריות, אלא בעקבותיו מגיעים גלי חום, המחזור החודשי כאמור נפסק וקיימת ירידה במדדים שונים בגוף. מחקר חדש מצא כי לא רק הגיל הוא זה שקובע מתי הגוף יעבור את טקס המעבר, אלא גם למוצרי טיפוח, כימיקלים ומזהמים יש תפקיד בתהליך.

באחת הסקירות המקיפות והחשובות שנערכו על גיל המעבר, בראשו עמדה ד"ר אמבר קופר, מהמחלקה למיילדות וגינקולוגיה באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, נמצא כי חשיפה כזו יכולה לדחוף את גיל המעבר ולהקדימו בעד כארבע שנים. המחקר שהתפרסם בכתב העת PLoS ONE עקב אחרי 31,575 נשים שהשתתפו בסקר רחב וארוך שנים, במהלכו הם ענו כל שנתיים על שאלונים מקיפים הנוגעים לבריאותן.

בנוסף לשאלונים, סיפקו הנשים בדיקות דם ובדיקת שתן. החוקרים איתרו בבדיקות 111 חומרים כימיקלים הנמצאים בחומרי הדברה, מוצרים לשיער ובשמים. בנוסף אותרו עקבות פתלטים (המצויים במוצרי פלסטיק) בריח השתן. החוקרים מצאו כי בקרב נשים עם הרמות הגבוהות ביותר של כימיקלים אלה, גיל המעבר הגיע מוקדם יותר בממוצע בין 1.9 שנים ל -3.8 מאלו אצלן נמצאו רמות נמוכות יותר של כימיקלים.

אישה מתאפרת. ShutterStock
קוסמטיקה אולי תגרום לך לראות צעירה, אבל בתוך הגוף דברים נראים אחרת/ShutterStock

איך החוקרים היו בטוחים שדווקא עקבות הכימיקלים גרמו לגיל המעבר להופיע מוקדם יותר? ד"ר קופר הסבירה כי היא וצוותה ערכו אנליזות נוספות, חלק מהן בקרב נשים הקרובות לגיל המעבר בגילאי 45-55, והקשרים נותרו זהים. בנוסף, החוקרים מצאו כי הגדלת חשיפה לאורך זמן למוצרי הניקוי והקוסמטיקה, הייתה קשורה גם לבעיות בתפקוד השחלות - עוד תוצאה פוטנציאלית נוספת של השפעת הכימיקלים על פוריות האישה. כשבחנו החוקרים את כל הנשים בסקר מעל גיל 30 עם מדידות הדם ושתן הגבוהות ביותר, הם מצאו כי הן היו בעלות סיכוי של פי שש להיות בתוך גיל המעבר מאשר נשים עם קריאות נמוכות.

עוד באותו נושא

המשקאות שגורמים לבנות להתבגר מהר מדי

לכתבה המלאה

להעדיף מוצרים אורגנים וללא ריח

"זה רק קצה הקרחון", אמרה ד"ר קופר והסבירה כי תוצאות המחקר לא מראות דווקא כי החשיפה למוצרי הקוסמטיקה גורמת לגיל המעבר להדיע מוקדם, אלא הן מראות קשר אפשרי. "כדי להבין יותר, אנחנו צריכים לערוך מחקרים נוספים". מחקרי עבר מצאו כי כימיקלים מסוימים מפריעים ליצור הורמוני המין בגוף, ביניהם אסטרוגן, מה שיכול להוביל לתפקודי לב ירודים ולבעיות בריאותיות נוספות.

הבעיה הגדולה ביותר עם חשיפה לכימיקלים, היא שקשה מאוד להימנע מהם, שכן עקבות שלהם קיימות לא רק במוצרי קוסמטיקה וניקוי, אלא גם באוויר, באדמה ואפילו במי השתייה שלנו. אז מה כן ניתן לעשות כדי לצמצם? להימנע ממוצרים בעלי ריח המכילים פתלטים, שנחשבים מסוכנים לבריאות, ונאסרו לשימוש בחלק ממדינות אירופה והוגבלו לשימוש בארה"ב. בנוסף, עדיף להשתמש במוצרי קוסמטיקה אורגנים שאינם מכילים שאריות של חומרי הדברה וכימיקלים נוספים שמצויים במוצרים רגילים.

ד"ר קופר בעיקר מבקשת להעלות את המודעות בקרב נשים. "חשוב אנשים יהיו מודעים למקורות החשיפה כמו אריזות פלסטיק שמכילות כימיקלים שמשתחררים למשל בחימום במיקרוגל. המטרה היא לא להפחיד נשים, אלא לעורר אותן ולדאוג למחקרי המשך בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully