וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסם לתרופה: כך הפך קטמין לכלי טיפולי בדיכאון

29.1.2015 / 16:31

עד לפני כמה שנים שימש הקטמין בעיקר כחומר הרדמה לסוסים, וכסם מסיבות הזייתי. כיום, מחקרים רפואים מוכיחים את היעילות שלו לטיפול בדכאון. צפו בראיון עם מנהלת מחקר ישראלי חדשני שמספרת על ההצלחות והסיכונים

מערכת וואלה!

רובנו מכירים את הקטמין כסם מסיבות חזק ומסוכן, אבל בשנים האחרונות יותר ויותר גופים רפואיים מגלים את העוצמה של הסם ואת היכולת שלו לסייע בטיפול במחלות נפש. במחקר שמתנהל בימים אילו בבית החולים שיבא בתל השומר משתמשים בקטמין כתרופה לטיפול בדיכאון קליני עמוק.

ד"ר רויטל עמיעז, מנהלת המחקר, הסבירה בראיון לוואלה! כי הטיפול נוחל הצלחה עד כה ולאחר עירוי הקטמין האנשים מעידים על תחושה של ניתוק נעים. המחקר כולל סבב של שישה עירויי קטמין במינון של חצי מיליגרם לקילוגרם, מינון הנחשב לנמוך. "אנחנו נותנים את הקטמין בטפטוף איטי במשך 40 דקות על ידי מרדים ותוך כדי פיקוח", אמרה ד"ר עמיעז, והוסיפה כי הם "רואים תוצאות טובות, בלי הרבה תופעות לוואי". חשוב לציין, כי רק מטופלים ללא רקע פסיכוטי יכולים להשתתף במחקר.

מוח אנושי. ShutterStock
במצב של דיכאון יש פעילות יתר במוח/ShutterStock

שיא ההשפעה של הקטמין נרשם בערב מתן העירוי. לדברי ד"ר עמיעז, ממוצע ההשפעה של הטיפול הוא שבוע, אבל יש אנשים שמרגישים הטבה גם חודשים אחרי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הפוגה למוח

דיכאון קליני עמוק הוא מצב שבו האדם אינו מתפקד, לא יכול לעבוד, להתרכז, לקרוא לא יודע מה קורה סביבו. ד"ר עמיעז מסבירה כי במצב של דיכאון קליני יש פעילות יתר במוח. "האדם כל הזמן עסוק בלחשוב על מה שהיה בעבר או מה שיהיה, ולכן לא יכול להתמקד במשימות". הקטמין למעשה מוריד את הפעילות המיותרת במוח ועוזר לאדם להתרכז במשימה שמונחת לפניו. כך הפעילות המוחית יותר מסודרת וממוקדת משימה.

כאמור, הפוטנציאל הטיפולי של קטמין נבדק כבר בעבר. באפריל 2014 פורסם מחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד באנגליה שמצא כי קטמין יעיל לטיפול בדיכאון. ל-28 הנבדקים במחקר ניתנה זריקה של קטמין (80 מ"ג) בין פעם לפעמיים בשבוע, במשך שלושה שבועות. במבחנים שנערכו לאחר מכן, חלק מהמטופלים העידו כי הם לא מרגישים בשינוי, אבל כ-30% העידו כי הרגישו שינוי לטובה שנמשך בין 25 ימים לשמונה חודשים. שנה קודם לכן, מחקר שנערך בניו יורק בשיתוף עם בית החולים הר סיני מצא כי 64% מהמטופלים בקטמין דיווחו על שיפור בהרגשתם כבר ביממה הראשונה לניסוי. ב-2012 חוקרים מאוניברסיטת ייל מצאו שזריקה של קטמין פועלת במהירות לשיפור הרגשה על חולים שעמידים לטיפולים תרופתיים אחרים.

עוד בנושא:
למה אסור לכם לעשן מריחואנה עד גיל 30
האם מותר ליטול תרופות נגד דיכאון בהיריון?
איזה סוג של טיפול פסיכולוגי מתאים לך? מדריך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully