12 שעות של דיאטה בריאה

מחקר חדש מצא כי הגבלת שעות האכילה, ולא הגבלה של המזון עצמו שאתם מכניסים לפה, היא שקובעת אם תצליחו להוריד במשקל. איך זה עובד ולמה כדאי שתציצו מדי פעם בשעון?

מערכת וואלה! NEWS
יש לכם 12 שעות. מוכנים, היכון צא! (צילום: shutterstock)

כבר שנים שאומרים לנו שאכילה לילית גורמת להשמנה, אבל מאחורי הטענות האלה לא הייתה אף פעם אמת מדעית אחת. מחקר חדש טורף את הקלפים שוב, וטוען כי גם אם אכלתם את מרבית הקלוריות שלכם בלילה, זה לא מה שמשנה, אלא העיקר שאכלתם אותם בטווח של כ-12 שעות במהלך היום.

המחקר הנוכחי הוא מחקר המשך של החוקרים מהמכון ללימודי ביולוגיה בסן דייגו שהתפרסם ב-2012. במחקר הקודם עקבו החוקרים אחרי הרגלי האכילה של עכברי מעבדה ומצאו כי עכברים שניתנה להם האפשרות לאכול כל היום דיאטה עתירת שומנים, עלו במשקל ופיתחו מחלות כמו סוכרת, לעומת עכברים שאכלו את אותה כמות קלוריות רק בחלון של שמונה שעות ועלו מעט במשקל.

בעקבות התוצאות, המחקר החדש שהתפרסם בגיליון דצמבר של מגזין Cell Metabolism, בדק קבוצה של עכברים בוגרים ממין זכר. לעכברים ניתנו ארבע סוגי דיאטה: עתירת שומנים, עתירה בסוכר, עתירת שומנים וסוכר, ומזון עכברים רגיל. את הקבוצות האלה חילקו החוקרים לשתיים: קבוצה אחת אכלה במהלך כל היום, ואילו בקבוצה השנייה הוגבלו העכברים למחזורי אכילה של 9,12 ו-15 שעות. כמות הקלוריות בכל הקבוצות הייתה זהה.

מהצד השני:

חיות לילה: למה זה לא בריא לאכול מאוחר?

לכתבה המלאה
הכל מתחיל ונגמר בשעון (אילוסטרציה: shutterstock)

התוצאות הראו כי העכברים שאכלו בכל שעות הערות שלהם ללא הגבלה עלו במשקל ואף חלו במחלות מטבוליות – ממש כמו במחקר הראשון שערכו החוקרים לפני שנתיים. העכברים מהקבוצה השנייה שהוגבלו בשעות האכילה שלהם לעומת זאת, נותרו רזים ובריאים, גם אם הם הורשו "לרמות" בחלק מהזמן. בקבוצה של העכברים שניזונו ממזון עכברים רגיל, נראו גם כן שינויים בין הקבוצות, אך הם היו מינוריים יותר.

המחקר לא רק מצא כי אכילה עם הגבלת שעות מנעה השמנה, אלא הראה שהיא יכולה גם להפוך את המצב. עכברים שהוצבו בקבוצה שאכלה ללא הגבלה, ועברו במהלך המחקר לקבוצה שהוגבלה בשעות, הורידו חלק מהמשקל שעלו.

כדאי לספור שעות

המנגנון שעומד מאחורי הממצאים שגילו החוקרים עדיין נותר לא ברור, אך החוקרים מעריכים כי הוא קשור לשעון הביולוגי של הגוף ולעובדה שלזמני הארוחה יש השפעה גדולה יותר על התהליכים הפנימיים בגוף, מאשר למחזורי האור והחושך למשל. השעון הביולוגי ידוע בהשפעתו על תהליכים רבים בגוף, כאשר חלקם קשורים למטבוליזם.

אף על פי שהמחקר נערך על עכברים ולא על בני אדם, החוקרים מעריכים כי התוצאות יהיו זהות. לסיכום הם אמרו כי על מנת להרזות, צריך להגביל את זמן האכילה שלנו ל-12 שעות ופחות, והספירה מתחילה ממש עם הקפה הראשון של הבוקר.

עוד באותו נושא

תשכחו כל מה שאתם יודעים על ארוחת בוקר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully