פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      עייפים וחיוורים? 10 סימנים שחסר לכם ברזל

      למרות מה שאנחנו נוטים לחשוב, לא רק לצמחונים וטבעונים חסר ברזל, אלא כשליש מהעולם סובל מחוסר תזונתי זה. איך תזהו שגם לכם חסר ברזל, ומה אפשר לאכול כדי להחזיר את המאגרים לגוף?

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      כשליש מאוכלוסיית העולם סובלת מחסר בברזל שעלול להוביל לאנמיה (אילוסטרציה: shutterstock)

      מחסור בברזל הוא ההפרעה התזונתית השכיחה והנפוצה ביותר בעולם. הוא משפיע על מספר גדול של ילדים ונשים במדינות מתפתחות, אך נפוץ מאוד גם במדינות מפותחות. ארגון הבריאות העולמי דיווח לאחרונה כי קרוב ל- 2 מליארד בני אדם, כ- 30% מאוכלוסיית העולם, סובלים מחסר בברזל.

      מצב של חוסר בברזל, הנקרא אנמיה, מתרחש כאשר אין לגוף מספיק ברזל כדי לייצר המוגלובין. המוגלובין הוא חלבון הנותן לדם את צבעו האדום ומאפשר לתאי הדם האדומים לשאת חמצן מהריאות לכל הרקמות בגוף. אם אינכם צורכים מספיק ברזל, או אם אתם מאבדים יותר מדי ברזל, הגוף לא יכול לייצר מספיק המוגלובין, ועלולה להתפתח בסופו של דבר אנמיה מחוסר ברזל.

      מדוע נגרם חסר בברזל?
      לחסר בברזל יש סיבות רבות כמו איבוד דם, מחלות זיהומיות, מחלות כליה ועוד, אך הסיבות השכיחות ביותר הן תזונה לקויה, ספיגה לא תקינה או מצבים בהם קיימת דרישה מוגברת לברזל.

      מהם הסימנים לחסר בברזל?
      חשוב לציין כי אנמיה קלה עקב חוסר בברזל יכולה להיות בלתי מורגשת, ללא תסמינים כלל. כאשר המחסור מחמיר, עלולים להופיע תסמינים שחומרתם תלויה גם בקצב התפתחות האנמיה. כאשר היא מופיעה בהדרגה, הגוף מפתח מנגנוני פיצוי המפחיתים את התסמינים.

      בחור לא נרדם (ShutterStock)
      עייפות - התסמין השכיח ביותר של מחסור בברזל (אילוסטרציה: shutterstock)

      איך תדעו שחסר לכם ברזל?

      1.עייפות קיצונית וחולשה. זהו התסמין השכיח ביותר לאנמיה. לא מדובר בעייפות קלה, אלא עייפות קיצונית אשר ברוב המקרים מלווה בהרגשת חולשה. העייפות מתרחשת משום שלגוף שלך אין מספיק תאי דם אדומים על מנת לשאת את החמצן לחלקי הגוף השונים.

      2.דפיקות לב מואצות. כאשר אין מספיק המוגלובין, שריר הלב נדרש לעבוד קשה יותר כדי להוביל דם עשיר בחמצן לכל הגוף. מצב זה עלול להוביל לדפיקות לב מואצות. אנשים אשר סובלים ממחלות לב וריאה רגישים במיוחד לירידה ברמות ההמוגלובין, ומצבם עלול להחמיר באופן ניכר כתוצאה מאנמיה. אנמיה עלולה לגרום גם להופעה של תעוקת חזה אצל מי שסובל ממחלת לב איסכמית.

      3.קוצר נשימה במאמץ. מצב זה יכול להופיע לאחר מאמץ כמו עלייה במדרגות. אם יש החמרה במחסור בברזל, קוצר הנשימה עלול להופיע גם במנוחה.

      4.נשירת שיער. ישנן מספר סיבות לנשירת שיער, אחת מהן היא חוסר של ברזל, שיכול להתרחש אצל גברים ונשים כאחד. במצב של חוסר בברזל, הגוף נמצא בהישרדות והוא מעדיף לשאת את החמצן כדי לתמוך בפונקציות חיוניות יותר מאשר שמירה על השיער.

      קוביות קרח (ShutterStock)
      הקרח נראה טעים? פה חשדנו (אילוסטרציה: shutterstock)

      5.חשק לאכול קרח, חול ועוד חומרים אשר אינם מוגדרים כמזון. במצב זה חשוב לפנות לרופא המטפל.

      6.חיוורון. יש סיבה לעובדה שחיוורון נקשר פעמים רבות למצב של חולי. ההמוגלובין הנותן את הצבע האדום לדם הוא הגורם לגוון הוורוד של העור ואילו רמות נמוכות של החלבון יכולות להפחית את הגוון בעור. אם יש לך עור בהיר, זהו מצב קל לזיהוי. באופן כללי, ללא קשר לצבע עור הפנים, אם החלק הפנימי של השפתיים, החניכיים, והעפעפיים שלך הם פחות אדומים מהרגיל, רמות ברזל נמוכות יכולות להיות הסיבה לכך.

      7.חוסר תיאבון, בעיקר אצל תינוקות וילדים. בשל גדילה והתפתחות מואצת, תינוקות וילדים קטנים נמצאים בסיכון לפתח חסר בברזל. במקרים קיצוניים יתכנו עיכובים במיומנויות כגון הליכה ודיבור, שיכולים להעלם כאשר החסר מטופל.

      8.היריון. חסר בברזל נפוץ מאוד בתקופת ההיריון. הסיבה לכך היא הדרישה המוגברת לברזל על מנת להבטיח אספקת דם מספקת כך שהתינוק יקבל את החמצן וחומרי המזון הדרושים לו. ישנם מצבים בהם דרושה צריכה מוגברת של ברזל כגון היריון מרובה עוברים או הריונות הקרובים זה לזה.

      9. כאבי ראש. כאבי ראש הינם כאבים נפוצים בזמן חסר בברזל. למרות העדיפות לקבלת חמצן למוח לפני רקמות אחרות בזמן חסר, עדיין אספקת החמצן למוח איננה אידיאלית. בתגובה, עורקי המוח עלולים להתנפח ולגרום לכאבי ראש.

      10.חוסר מנוחה ברגליים. כ-15% מהמקרים בהם אנשים סובלים מתחושת נמלול באצבעות וחוסר מנוחה ברגליים נובעים בשל מחסור בברזל. ככל שרמות הברזל נמוכות יותר, כך עלולה להיווצר החמרה בסימפטומים.

      עדשים (נמרוד סונדרס)
      מרק עדשים. טוב גם לחורף וגם לברזל שלכם (צילום: נמרוד סונדרס)

      לאנשים הסובלים מחוסר בברזל מומלץ לערוך ברור לגבי הסיבה לכך. אם הסיבה היא תזונה לא מספקת, ניתן להעשיר את התזונה בברזל ובמידת הצורך, בהתאם לייעוץ מקצועי, ליטול תוספי תזונה.

      כך תקבלו את הברזל שלכם

      מאכלים שעשירים בברזל ממקורות מן החי הם בשר אדום, כבד עוף, בשר עוף והודו, וכן דגים כגון אמנון וסרדינים. במאכלים אלו, על כל 150 גרם של מזון, תעשירו את גופכם ב-5-12 מ"ג ברזל. גם מקורות צמחיים כמו שעועית לבנה, עדשים, זרעי פשתן, קינואה ועוד הם מקורות טובים לברזל (1/2-1 כוס, 5-8 מ"ג ברזל), אך הם נספגים פחות טוב, ולכן מומלץ לאכול איתם מזון המכיל ויטמין C - כגון פלפל אדום, לימון ועוד - המסייע לספיגה.

      טבלת צריכת ברזל מומלצת

      דיפולט (יח"צ , פסטיבל הקולנוע ירושלים)