וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מצאו וירוס שגורם לטיפשות

12.11.2014 / 8:58

מהיום אי אפשר להאשים רק את אמא ואבא בגנים שקיבלנו מהם. מחקר אמריקאי מצא וירוס שקיים בבני אדם בריאים ופוגע ביכולות הקוגנטיביות שלהם. האם למרות הכל טיפשות מדבקת?

אילוסטרציה. ShutterStock
כבר אי אפשר להאשים רק את הגנים/ShutterStock

זה אולי נשמע כמו אגדה, אבל מסתבר שהמציאות עולה על כל דמיון. צוות חוקרים מבית הספר לרפואה הופקינס ואוניברסיטת נברסקה, מצאו וירוס שתוקף את ה-DNA והופך אותנו לטיפשים. הווירוס, שנקרא ATCV-1, נמצא כשמשפיע על יכולות קוגניטיביות כמו עיבוד ויזואלי וראייה מרחבית.

הצוות מצא בגרונם של כמחצית מתוך 92 הנבדקים הבריאים שהשתתפו במחקר DNA שהיה נגוע בווירוס. אלו שהווירוס נמצא אצלם השיגו תוצאות גרועות יותר ב-10 אחוזים לעומת השאר, במבחנים שתוכננו על מנת למדוד את התהליכים הוויזואליים במוח ואת כושר הריכוז. בגוף האדם מצויים בכל רגע נתון בקטריות ופטריות, המחקר הנוכחי הראה כי חלק מהם עלולים להשפיע על תהליכים קוגניטיביים.

לא רק גנים

הווירוס המדובר היה קיים בעבר, לפי החוקרים, רק בסוגים שונים של אצות ירוקות (algae) שחיות במקורות מים והדבקתו בבני אדם לא הייתה ידועה עד כה. המחקר המקורי שנערך עסק בכלל במיקרובים שמצויים בגרון, כשנתגלו עקבות של הווירוס בדגימות ה-DNA. בתחילה לא ידעו המדענים דבר על הווירוס, ורק כשהמשיכו לחקור, גילו במה מדובר.

"זו דוגמה מאלפת איך מיקרואורגניזמים שנחשבים לבלתי מזיקים יכולים להשפיע על ההתנהגות שלנו ועל הקוגניציה", אמר ד"ר רוברט יולקן, חוקר וירוסים ועורך המחקר. "ההבדלים הפסיכולוגים בין אדם אחד למשנהו מוסברים על ידי גנטיקה. במחקר הזה הוכחנו כי חלק מההבדלים נובעים ממיקרואורגניזמים שונים שנמצאים בגוף שלנו והדרך שבה הם מתקשרים עם הגנים". החוקרים לא מצאו קשר בין תיפקודי מוח איטיים לבין משתנים אחרים כמו מין, גזע, הכנסה ועישון.

אצות. ShutterStock
היה קיים קודם באצות, ורק אחר כך בבני אדם/ShutterStock

במחקרי המשך הזריק הצוות אצות נגועות בווירוס וכאלה שאינן נגועות לפיהם של 30 עכברי מעבדה. התוצאות הראו כי לעכברים שהיו נגועים בווירוס לקח למעלה מ-10 אחוזים מהזמן שלקח לחבריהם, לצאת ממבוך. בנוסף, העכברים הנגועים בילו 20 אחוזים פחות בחקירת עצמים לא מזוהים שניתנו להם. התוצאות הראו כי הווירוס החליש את יכולות הלמידה, הזיכרון ואת תגובתה של המערכת החיסונית לחשיפה ויראלית.

למרות שהחוקרים לא יודעים איך הגיע הווירוס אל בני האדם, כרגע לא נראה כי הוא מדבק. לגבי הדרך שבה הווירוס הדביק את בני האדם הסביר פרופסור ג'יימס ואן איטן, אחד מעורכי המחקר כי הניחוש שלו הוא שהווירוס יכול להדביק עוד מיקרואורגניזמים מלבד אצות, וזו כנראה הדרך בה הוא הגיע לבני האדם.

עוד בנושא:
וירוס חצבת הצליח להעלים סרטן דם מתקדם
המלחמה של רפואת הננו בווירוסים
כך תהפכו את התינוק שלכם לחכם יותר

  • עוד באותו נושא:
  • וירוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully