וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתכלים הצידה: איך מעלימים את הפזילה?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

3.11.2014 / 9:06

פזילה היא תופעה שגורמת לחוסר ביטחון וללעג אצל הרבה ילדים. כיום קיימים מספר טיפולים, שעם אבחון מוקדם יכולים לתת מענה הולם כבר מגיל צעיר

ילד פוזל. ShutterStock
מתחילה כבר בילדות/ShutterStock

בין 3 ל-4 אחוזים מהילדים סובלים מפזילה, שעוברת ברוב המקרים בתורשה. התופעה שמתפתחת בינקות, כאשר התינוק נולד עם חוסר תאום בין העיניים, גורמת להרבה ילדים ומתבגרים לסבל רב, ומלבד בעיות הראייה היא מביאה עימה גם בעיות חברתיות וחוסר ביטחון.

פזילה או בשמה המקצועי טרופיה, נוצרת כאשר שתי העיניים אינן מתמקדות על אותה נקודה במרחב באותו הזמן. כל עין קולטת תמונה שונה, ולמוח נוצר קושי באיחוד התמונות וביצירת תמונה תלת ממדית. במצב של פזילה, ששת השרירים האחראיים על פעילות כל עין, אינם פועלים יחד כמצופה ליצירת ראייה דו עינית ותפישת עומק, לפיכך, כל עין מסתכלת על מטרה אחרת, ונוצרות שתי תמונות שונות, אשר משודרות למוח, אחת מכל עין. ענת רווה, אופטומטריסטית באופטיקנה, מונה את הגורמים לפזילה ומבהירה אלו אפשרויות עומדות בפני מי שמאובחן.

הגורמים לפזילה

1. עיוורון באחת העיניים כמו לדוגמא קטרקט מולד (עדשה תוך עינית עכורה).העין שסובלת מקטרקט היא זו שתפזול. מכיוון, שהתפתחות הראייה נמשכת עד גיל 6-7, ילד שלא עבר טיפול בקטרקט יפתח פזילה.

2. הפרש קיצוני בראייה בין שתי העיניים: כאשר קיים הפרש גדול בין המרשמים בין העיניים, בעין אחת מינוס גדול או פלוס גדול מאוד, אחת קצרת רואי או רחוקת רואי באופן ניכר.

3. פגיעה בעצב של העין: אשר שולטים על שרירי העיניים וגורמים לתפקוד לקוי.

4. פגיעה באחד משרירי העין: כתוצאה ממכה חזקה או תאונה.
טראומה או מחלה שמובילה לעיוורון–מתרחשת בדרך כלל אצל אנשים מבוגרים.

5. פגיעה מוחית או נזק מוחי

סוגי פזילה

איזוטרופיה: הפזילה השכיחה ביותר. כאשר אחת העיניים פונה פנימה לכיוון האף והיא נחלקת למספר סוגים עיקריים:

פזילה פנימה מולד: לרוב היא תופיע עם הלידה, כשלעיתים, הילד יפזול פעם בימין ופעם בשמאל, כך שבדרך כלל היא לא תגרום לעין עצלה. במצבים של עייפות וחולי, הפזילה תהיה מורגשת יותר.

פזילה אקומודטיבית: מופיעה בדרך כלל מגיל 8 חודשים ועד 4 שנים, בילדים אשר סובלים מרוחק ראייה. הפזילה בולטת כאשר הילד מביט על מטרה קרובה, ומכווץ את שרירי העיניים. הפזילה יכולה להיות קבועה אך גם תופעה חולפת.

פזילה מדומה: ישנם מקרים רבים של תינוקות בשנתם הראשונה, אשר נראים כפוזלים. זוהי למעשה, אשליה אופטית הנגרמת בשל קפלי העור הנמצאים בשולי העפעף, וגשר אף רחב ופחוס של התינוק. הדבר יוצר מראה מטעה שבו נראה כי העין נכנסת פנימה. פזילה מדומה זו משתנה כאשר התינוק גדל ותווי פניו משתנים.

אקזוטרופיה: כאשר אחת העיניים פונה החוצה. פזילה זו נפוצה בילדים לאחר גיל שנה והיא יכולה להיות קבועה או זמנית ולעיתים אף מתחלפת בין שתי העיניים. במקרים בהם עין אחת נוטה לפזול יותר מחברתה, תהפוך הראשונה לעין עצלה. הפזילה תופיע במבט לרחוק, ותיחלש כאשר הילד יתמקד במטרה קרובה. בפזילה זו נראה את הילד עוצם את העין בזמן שהוא נחשף לשמש.

היפרטרופיה או היפוטרופיה: הפזילה נראית כאשר עין אחת למטה או למעלה ונחשבת לנדירה ביותר.

עוד באותו נושא

איך מטפלים בעין עצלה?

לכתבה המלאה

איך מעלימים את הפזילה?

"היות והפזילה היא סממן חיצוני וברור, יש מקרים בהם האבחנה והטיפול המוקדם ישיגו ראייה דו עינית ותפישת עומק תקינה", אומרת רווה, "על כן מומלץ לבדוק את תקינות העיניים אצל רופא עיניים גם כשעולה חשד קטן". הבדיקה כוללת הרחבת אישונים, בדיקת תנועות עיניים, מבחן כיסוי, וגודל הפזילה הנקבע על ידי פריזמות. "יש לציין שמרשם למשקפיים לאחר גיל 6-7 עלול להוביל לתוצאה לא מספקת, לכן חשוב להיבדק בגילאים מוקדמים יותר", מדגישה רווה.

חתול פוזל. ShutterStock
חוסר תיאום בין העיניים/ShutterStock

הטיפול בפזילה מגוון ותלוי במצב העין ואופי הפזילה. הצעד הראשון בטיפול יהיה כרוך בפנייה לרופא העיניים לבדיקה מקצועית שתאפשר אבחון מדויק והרכבת משקפי ראייה, דבר שיחזק ויגרום לעיניים לפעול בתיאום. פעולה זו תמתן את פעולת האקומודציה – כיווץ שרירי העין.

במצב של עין עצלה (אמבליופית), הטיפול יצריך הלבשת רטייה על העין הטובה שאינה פוזלת, כדי לגרום לעין העצלה לעבוד קשה יותר."טיפול זה נכון לאיזוטרופיה ולפזילה אקומודטיבית אצל ילדים, ואילו בקרב מבוגרים הדבר ימנע ראייה כפולה", מוסיפה רווה.

במקרים של פזילה מתחלפת, וחוסר תאום קל בין שתי העיניים, הטיפול המומלץ הוא תרגילי עיניים.

טיפול שכיח לתינוקות בשנה הראשונה לחייהם הוא ניתוח עיניים, הכולל הידוק והתרופפות של שרירי העין. ככל שהניתוח יתבצע בגיל צעיר יותר, סיכויי ההצלחה שלו יעלו. הדבר תלוי גם בסוג הפזילה, חדות הראייה וגיל ההופעה של הפזילה.

"לילדים ותינוקות שנולדו עם פזילה, מטרת הניתוח היא לשפר את מערכת הראייה, ואילו אצל מבוגרים ניתוחי הפזילה נובעים בעיקר מטעמים אסתטיים, זאת מכיוון שאצל מבוגר עם פזילה קבועה, העין הסוטה הפכה לעצלה, והראייה הדו עינית התקינה שלו כבר לא תחזור. ישנם אף מקרים שבהם, מספר שנים לאחר הניתוח, יש היחלשות של שריר העין ויש צורך לחזור שוב על הניתוח", אומרת רווה.

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully