וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתחילו לזוז: טיפול בעין עצלה

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

18.9.2014 / 11:20

עין עצלה היא אחד מהגורמים המשמעותיים לירידה בחדות הראייה בגילאים צעירים. אבחון מוקדם מאוד חיוני, ולעיתים אף קריטי ליעילות של המשך הטיפול. מהם הגורמים לעין עצלה ואיך ניתן לטפל בה?

אילוסטרציה. ShutterStock
עין שרק נראית תקינה, אך בפועל היא רואה מטושטש/ShutterStock

מערכת הראייה מתפתחת ברגע הלידה. כישורי הראייה, אשר ילוו אותנו במהלך ימי חיינו, נרכשים כבר בחודשים הראשונים. ברגע שהתינוק קולט תמונות ומראות, הוא מוצף במידע חזותי, ומעביר אותו למוח, שם המידע מפוענח. הנוירונים ותאי המוח מייצרים קשרים, וכך מתפתחת מערכת הראייה. במידה ויש תקלה במידע, או שהוא אינו מגיע בצורה ברורה וחדה, התאים הללו לא יתפתחו. ג'ומאנה חליחל, אופטומטריסטית ברשת אופטיקנה סניף כרמיאל מסכמת את כל מה שתרצו לדעת על עין עצלה

מה זו עין עצלה?
"עין עצלה זוהי למעשה עין שנראית תקינה לחלוטין", אומרת חליחל, "אבל היא לא מגיעה לחדות ראייה 6/6 והמוח מקבל מהעין העצלה, שאינה מתפקדת, תמונה מטושטשת".
בין 1%-4% מאוכלוסיית הילדים סובלים מעין עצלה שנקראת בעגה הרפואית "אמבליופיה". עין עצלה שתוזנח ולא תטופל, תיצור ירידה משמעותית באיכות הראייה, ולעיתים הדבר יכול להגיע עד לכדי עיוורון.

משום שאין סממנים חיצוניים שיכולים להעיד על עין עצלה, וקרוב לוודאי שילדים לא יוכלו לזהות ירידה באיכות הראייה שלהם, חשוב מאוד לגשת לאופטומטריסט מוסמך או רופא עיניים לבדיקה שגרתית. ככל שהבעיה מאובחנת מוקדם יותר, כך הסיכוי להצלחת הטיפול עולה ומשום כך ישנה חשיבות גדולה לבדיקות סקר, בייחוד בגיל הרך. בנוסף, כאשר אחד ההורים סובל או סבל מעין עצלה, חשוב שילדיו ייבדקו, משום ש הם בעלי סיכון גבוה יותר לסבול מאותה בעיה.

הגורמים לעין עצלה

פזילה מולדת – כאשר צורת הפזילה היא סטייה של העין פנימה לכיוון האף (איזוטרופיה) נוצר מצב בו העין הפוזלת לא מתמקדת באובייקט עליו מביטה העין הבריאה. כתוצאה מכך המוח מדכא את התמונה שהוא מקבל על מנת למנוע מצב של ראייה כפולה. המוח למעשה לומד להעדיף את התמונה שמתקבלת על ידי העין הבריאה, וכך הופך את העין הפוזלת לעין עצלה.

איך תזהו שלילד יש בעיות ראייה?

הבדל גבוה במספרים בין העיניים – כאשר הפערים בין המספרים שבשתי העיניים גדולים, העין שתראה פחות טוב תהפוך להיות עצלה.

משקפיים. ShutterStock
חשוב לברכיב משקפיים כדי לחדד את הראייה/ShutterStock

מחלות עיניים – מחלות פתולוגיות כמו קטקרט מולד, עכירות בקרנית, צניחת עפעף או גידול עיני, וכן כל גורם שמונע קרני אור או גירוי שיגיע לרשתית, יפתח עין עצלה.

מה גורם ליובש בעיניים?

איך מטפלים?

הרכבת משקפיים – על מנת לשפר את חדות הראייה מומלץ להרכיב משקפיים. במקרה שהמשקפיים אינם מסייעים, יש צורך בחסימת העין "הטובה" ע"י רטייה, כדי ללמד את העין העצלה לראות טוב ולחזק את הקשר בין העין למוח. בטיפול זה משתמשים גם כאשר ישנה פזילה. חשוב להדגיש כי טיפול ממוקד בפזילה עצמה ולא בעין העצלה לא ישפר באופן אוטומטי את העין העצלה, אלא אם כן היא מטופלת באופן ספציפי.

טיפות אטרופין – טיפות אלה ניתנות על ידי הרופא, ומטרתם להרחיב את האישון, ולבטל את יכולתה של העין "הטובה" לעשות פוקוס. האפקט של הטיפות מטשטש את הראייה מקרוב בעין הטובה, ולכן מאלץ את העין העצלה לעבוד.

ניתוח – טיפול זה ייעשה בעיקר כאשר יש עכירות בקרנית, צניחת עפעף או קטרקט.

תרגילי עיניים – תרגילים אלה עובדים על מערכת השרירים והמוח.

חליחל מציינת שעד לא מזמן נהוג היה לחשוב שבעין עצלה ניתן לטפל רק עד גיל 6, ולאחר מכן, הסיכויים לטיפול מוצלח קלושים. אולם, על פי מחקרים חדשים, שנעשו בתחום, ניתן לטפל בעין עצלה בכל גיל. הטיפול היעיל ביותר למבוגרים הוא שיטת נוירויז'ן – שיטה חדשה באופטומטריה, ובה מגרים אזורים הקשורים למערכת הראייה במוח, ומחזירים אותם לתפקוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully