וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגמה מתהפכת: נשים משכילות מביאות יותר ילדים

27.10.2014 / 10:17

חוקרים ישראלים מצאו כי על אף שנשים משכילות יולדות בגיל מאוחר יחסית, בממוצע הן גם מביאות יותר ילדים לעולם. מה הסיבות להיפוך המגמה, ואיך פייסבוק קשורה לזה?

אמא עם שלושה ילדים בחדר השינה. ShutterStock
ילדים זה שמחה/ShutterStock

עד לפני כמה עשורים, נשים שרצו לטפח קריירה או להמשיך ללמוד נאלצו להסתפק בילד אחד, ולפעמים אפילו לוותר בכלל על הקמת משפחה, אבל כעת נראה כי המגמה הזו משתנה. אומנם גם היום נשים בעלות תארים שבונות קריירה, מתחילות לעבוד על משפחה בשלב מאוחר יותר, אולם מחקר ישראלי שפורסם במגזין Economic Journal והסתמך על למעלה ממיליון תצפיות, מראה כי בשלושת העשורים האחרונים חלה עליה של כ-50% באחוזי הפוריות של נשים אלה בארה"ב, והן מביאות יותר ילדים לעולם.

עורכי המחקר - הכלכלנים ד"ר משה חזן מאוניברסיטת תל אביב וממרכז טאוב ופרופסור חוסני זועבי מהניו אקונומיק סקול במוסקבה - מצאו כי אישה אמריקאית ללא השכלה תיכונית מביאה בממוצע 2.24 ילדים. בקרב נשים שהן בעלות תעודת סיום הממוצע יורד ל-2.29 ילדים בממוצע. אצל נשים בעלות תואר מקולג' או אוניברסיטה, הממוצע עומד על 1.88 ואצל נשים בעלות תואר מתקדם, הממוצע עולה ל-1.96 ילדים בממוצע. לשם השוואה, בשנת 1980, ממוצע הילדים של נשים שלמדו 16 שנים (בעלות תואר ראשון ומעלה) עמד על 1.2.

משפחה נוסעת לטיול בחו"ל. ShutterStock
השינוי נעוץ בפערים הכלכליים/ShutterStock

לאנשים עשירים יותר קל לעשות הכל

"בני זוגן של נשים משכילות נוטים לשאת יותר בנטל של מטלות הבית והמשפחה".

"בעבר זה היה נכון שנשים יותר משכילות, שגם שהרוויחו שכר יותר גבוה, הביאו פחות ילדים והיה להן פחות זמן לגדל אותם", מסביר ד"ר חזן לוואלה! בריאות. לדבריו, זה כבר לא המצב. "לזמן יש שווי, וילד עולה יותר כסף, ולמרות זאת ראיתי נשים קרייריסטיות מסביבי עם 2-3 ילדים והתחלתי לתהות. ראיתי שיש להן בייביסיטר שמגיעה אחרי הצהריים, מנקה שבאה לסדר, ומי שאוסף את הבגדים לכביסה. המסקנה היא שברגע שאי השיוויון בחברה גדל, אז לאנשים עשירים יותר קל לעשות הכל. גם ילדים". ומה המצב בישראל? "לא בדקנו את הנתונים בארץ, אבל גם אצלנו הפערים גדלים, ויהיה מעניין לראות את הנתונים".

ואכן, על פי החוקרים, הסיבה לשינוי נעוצה בהרחבת הפערים הכלכליים באמריקה. במציאות האמריקאית נוצרו שני מעמדות של נשים: הראשון הוא של אלה שיכולות להרשות לעצמן לקנות עזרה ולגדל את הילדים, והמעמד השני הוא של נשים שמספקות את השירותים הללו במחירים נמוכים יחסית. עוד מצא המחקר כי עלות המועסקים במעונות יום ביחס לשכרן של נשים עם לפחות תואר ראשון הוזל ב- 10%-16% בשלושת העשורים האחרונים. השערה נוספת לממצאים של צוות החוקרים היא שבני זוגן של נשים משכילות נוטים לשאת יותר בנטל של מטלות הבית והמשפחה, מאשר בני זוגן של נשים פחות משכילות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

האם הילדים בעתיד יהיו יותר משכילים?

מלבד הפערים החברתיים, המחקר החדש מצביע גם על מגמה משמחת. "לאור הקשר החזק בין השכלת ההורים להשכלת הילדים, ניתן לומר כי הממצאים של המחקר מראים כי הדור הבא יהיה דור משכיל יותר", נכתב במאמר. גם אם השערותיהם של עורכי המחקר יתממשו וגם אם לא, המציאות הרפואית והטכנולוגית שמאפשרת לנשים להביא ילדים בגיל מאוחר יותר גם מאפשרת להן לבלות יותר זמן בלימודים ולהרחיב את השכלתן. אפל ופייסבוק כבר מציעות שירות להקפאת ביציות לעובדות שלהן על מנת שיוכלו להתרכז בקריירה שלהן ולהרוויח את אותם הסכומים כמו גברים שנמצאים באותו תפקיד.

עוד בנושא:
אפשר לטוס לחופשה בלי הילדים?
איך מגדלים ילד עם ביטחון עצמי?
התרופות בבית מסוכנות לילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully