פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מרוויחים מעט מדי? זה פוגע לכם בבריאות

      מחקרים הוכיחו שדיאטה ים תיכונית עשויה להפחית את התמותה ממחלות לב, מסוכרת וכנראה שגם מסרטן. אבל יותר מדי ישראלים לא יכולים להרשות אותה לעצמם

      שקית עם מצרכים (ShutterStock)
      תזונה ים תיכונית שמונעת מחלות, נמנעת מאנשים עניים בישראל (אילוסטרציה: shutterstock)

      עניים מוציאים פחות כסף מאשר עשירים על מזון, כמו גם על מוצרים אחרים. נכון, לא מדובר בנתון מפתיע, אך ממצאי מחקר חדש של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, שנערך על ידי פרופ' דב צ'רניחובסקי ומר איתן רגב, מראה כי גם הרכב סל מוצרי המזון שלהם עלול להיות באיכות נמוכה יותר. להרכב זה משמעות תזונתית בהיבט של סל המזון המומלץ, או בשמו המוכר יותר - הדיאטה הים תיכונית, ועלולות להיות לו השלכות בריאותיות.

      עוד בנושא:
      למה הדיאטה הים תיכונית היא הכי בריאה?
      האם הלחם פוגע לכם בבריאות?
      המבורגר וצ'יפס עושים אתכם טיפשים

      יותר ירקות ופירות, פחות מזון מתועש
      בבסיס פירמידת המזון המבוססת על הדיאטה הים תיכונית נמצאים מזונות שמומלץ לאכול בכל ארוחה, כמו דגנים (לחם, פסטה, אורז) עם עדיפות לדגנים מלאים, מגוון של ירקות (לפחות 2 מנות בכל ארוחה) ופירות (1-2 מנות בארוחה). במדרגות שמעל מפורטים מזונות שמהם מומלץ לצרוך בכמות מתונה יותר של 1-2 מנות ביממה, כמו זיתים, שקדים, אגוזים וזרעים שמהווים מקורות לשומנים בריאים, ומוצרי חלב דלי שומן (0-2 מנות ביממה). מקבוצת הקטניות מומלץ לצרוך לפחות 2 מנות בשבוע, ורצוי להגיע לצריכה יומית קבועה שלהן. צריכת ביצים, עוף, הודו ודגים אמורה להיות מתונה, ובשר אדום יש לצרוך עד פעמיים בשבוע. מקורות השומן לפי דיאטה זו הם בעיקר שמן זית ואגוזים. הדיאטה הים תיכונית כוללת גם שתיית מים וחליטות צמחים, והיא כמעט לא כוללת מזונות מתועשים, חטיפים, שתייה מתוקה וממתקים.

      לפי מחקרים רבים, הדיאטה הים תיכונית עשויה להפחית את הסיכון, התחלואה והתמותה ממחלות לב, סוכרת וכנראה שגם סרטן. נמצא כי ככל שהאוכלוסייה צורכת הרכב תזונתי הקרוב לדפוס התזונה הים תיכוני, כך פוחת הסיכון לשבץ מוחי ואף לדמנציה.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      ניזונים מקמח לבן במקום דגנים מלאים (צילום: suhtterstock)

      במחקר ישראלי פורץ דרך שנערך בקרב קבוצה של עובדים בכור האטומי בדימונה שסבלו מעודף משקל, נמצא כי הדיאטה הים תיכונית היתה היעילה ביותר והובילה לירידה הגדולה ביותר במשקל בהשוואה לדיאטה דלת שומן ולדיאטה דלת פחמימות, וזאת בתום תקופה של ארבע שנים. בנוסף לכך, המחקר הוכיח שלתזונה זו השפעה המקטינה את טרשת העורקים בכלי הדם המוביל דם למוח. דהיינו, תזונה נכונה מונעת תהליכים מזיקים ועשויה אף לתקן אותם.

      צורכים יותר קמח לבן ושומנים מזיקים
      על רקע זה, ממצאי המחקר של מרכז טאוב שמראים כי ככל שההכנסה יורדת, אנשים נוטים לוותר בהוצאה דווקא על המזונות שאותם חשוב לצרוך בתדירות גבוהה, מדאיגים אף יותר. תזונתם של אלה בעלי הכנסה נמוכה נשענת יותר ויותר על קבוצות המזון שמהן מומלץ לצרוך הרבה פחות – כמו מוצרי הבצק המבוססים על קמח לבן, שומנים מזיקים, מלח ו/או סוכר, ובהם הלחם הלבן, מוצרי מאפה שונים, שמנים צמחיים ומשקאות קלים.

      אילוסטרציה (שרון בוקוב)
      סל מוצרים זול במחיר, וזול בערכים התזונתיים שלו (צילום: שרון בוקוב)

      חלק מהמזונות מהם מומלץ להימנע או להפחית לצריכה שולית, כגון חמאה ושמנת, מקבלים כעת דווקא עידוד לצריכה עקב הפחתת המיסוי עליהם על ידי הממשלה, כחלק מהניסיון להורדת מחירי המזון.

      תפריט דל שמקצר את תוחלת החיים
      במחקר של מרכז טאוב לא נבדק ההרכב המדויק של סל המוצרים, כך שאיננו יודעים בוודאות שהירידה בהוצאה אכן גוררת ירידה בכמות המוצרים בהם מדובר. בתוך קבוצת מזון יכולה להיות המרה של מצרכים יקרים במצרכים זולים, לדוגמה – יתכן שעניים קונים את אותה כמות של ירקות ופירות, אבל נמנעים מקניית פירות וירקות יקרים. עם זאת, ממצאי המחקר מדאיגים והם מצביעים על מגמה תזונתית בלתי רצויה הקשורה לעוני. מדובר בהיבט איכותי של אי שוויון שהמדינה אינה יכולה להישאר אדישה אליו. גם אם רוב העניים לא סובלים ממחסור כמותי במזון, הרי שמצב שבו הם ניזונים מתפריט דל וחסר, שמסכן את בריאותם ומקצר את איכות ותוחלת חייהם, ראוי לתשומת לב ציבורית.

      הכותבות נמנות על צוות המועצה הלאומית לביטחון תזונתי