וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדשות מגע – לא לראייה בלבד

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

25.8.2014 / 10:01

בשנים האחרונות התפתח באופן משמעותי תחום עדשות המגע. מעבר לשימושן כאמצעי עזר לראייה, ניתן להשתמש בהן גם לצורך קוסמטי ולסיוע במצבים רפואיים שלא קשורים ללקות ראייה

אילוסטרציה. ShutterStock
עדשות מגע. כבר לא רק לשיפור ראייה/ShutterStock

אם עד היום חשבנו שעדשות מגע הן אמצעי שנועד רק להחליף את השימוש במשקפיים, מסתבר כי הטכנולוגיה המתקדמת מצאה בעדשות מגע כר נרחב לשימושים שונים. כך למשל, לפני מספר חודשים הודיעה גוגל כי היא מפתחת עדשות מגע חכמות למדידת רמת סוכר של חולי סוכרת. ליאורה רז, אופטומטריסטית באופטיקנה, על אפשרויות הריפוי והקוסמטיקה הטמונות בעדשות המגע.

מהי עדשת מולטיפוקל?

עדשות מגע צבעוניות
מאפור עד ירוק וכחול, וגם טורקיז. כל מי שחפץ לשנות את צבע הקשתית שלו, יכול היום לעשות זאת על ידי הרכבת עדשות מגע צבעוניות, חודשיות או יומיות. רז מציינת כי מי שמרכיבות עדשות מגע צבעוניות הן לרוב נערות בגיל העשרה, לצורך קוסמטי בלבד, אבל לא רק הן. "יש לי לקוחה בת 60 בעלת עיניים בצבע ירוק בהיר, וכשהיא יוצאת לבלות היא מרכיבה עדשות מגע בצבע ירוק כהה כדי להדגיש את העיניים". השימוש בדרך כלל אינו יומיומי אלא באירועים מיוחדים. יש נשים שזקוקות לעדשות מגע לצורך תיקון ראייה, ובמקום עדשות מגע סטנדרטיות הן מעדיפות להתקשט בעדשות מגע צבעוניות.

עדשות מגע לחולי סוכרת
בישראל מספר חולי הסוכרת הוא למעלה מ-500 אלף. הטכנולוגיה מתגייסת על מנת להקל ולו במעט על שגרת הדקירות היומיומית של חולי הסוכרת, הנעשית על מנת לבדוק את רמות הסוכר בדם. רמה בלתי מבוקרת של סוכר בדם עלולה לגרום לשלל סיבוכים, בטווח הקצר ובטווח הארוך, ובכלל זה נזק לעיניים, לכליות וללב.

גוגל הודיעה בינואר השנה על פיתוח של עדשות מגע בעלות חיישנים המודדים את רמת הסוכר בשכבת הדמעות. העדשות דומות בצורתן לעדשות מגע רגילות, ומורכבות משבב אלחוטי זעיר וחיישני גלוקוז ממוזערים, המוטמעים בין שתי שכבות דקיקות של חומר פלסטי רך. נבדקת האפשרות שהשימוש בעדשה יהיה כאמצעי התראה, באופן כזה שכאשר רמת הסוכר תחצה רף מסוים, תידלק נורת LED. אמנם טכנולוגיה זו נמצאת עדיין רק בשלבי פיתוח ראשוניים, ודרושה עוד עבודה רבה כדי להפוך אותה לשמישה, אבל היא בהחלט נושאת בשורה עבור חולי הסוכרת.

עדשות מגע לחולי גלאוקומה
עדשה ייחודית שפותחה על ידי חברת סנסימד מיועדת למדוד את הלחץ התוך עיני אצל חולי גלאוקומה. לחץ תוך עיני גבוה הוא גורם סיכון מרכזי במחלת הגלאוקומה, שעיקר הטיפול בה מכוון להורדת לחץ זה. העדשות שפותחו מורכבות מחיישנים המודדים את הלחץ התוך עיני לפי שינויים בקמירות הקרנית. את המידע מעבירים החיישנים על ידי אנטנה זעירה המודבקת מסביב לעין, ומחוברת באמצעות כבל מיוחד למכשיר הקלטה קטן. הנתונים מתקבלים במחשב באופן אלחוטי. כאשר מזהים החיישנים לחץ תוך עיני, יש אפשרות להענקת טיפול מיידי, כדי למנוע פגיעה אפשרית בשדה הראייה ואף, במקרים חמורים יותר, הידרדרות הראייה למצב של עיוורון. בניגוד לבדיקת מעקב של חולי גלאוקומה שנעשית אחת לשישה חודשים אצל רופא עיניים, כאן ניתנת האפשרות למדידה של לחץ תוך עיני על בסיס יומיומי, בסביבה הביתית, הנוחה והטבעית. והחשוב מכל - איתור הלחץ בזמן הנכון ומניעה של פגיעה אפשרית בעיניים.

מסתבר כי עדשות מגע הן לא רק אמצעי לתיקון הראייה, אלא מוצר רב תכליתי ואפילו אמצעי רפואי, שייעודו לסייע באיתור נזקים ולהקל על חולים במחלות כרוניות. מעניין יהיה לראות בעתיד, אילו עוד אפשרויות טומנות בחובן עדשות המגע.

  • עוד באותו נושא:
  • עדשות מגע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully