וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכול על מולטיפוקל

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

24.7.2014 / 8:12

הרבה אנשים זקוקים למשקפיים שונים לקריאה ולמרחק, אבל במקום להחליף כל הזמן בין זוגות המשקפיים השונים, אפשר פשוט ליהנות מיתרונות המולטיפוקל. מהי עדשת מולטיפוקל ולמי זה מתאים?

אילוסטרציה. ShutterStock
הכל בזוג אחד/ShutterStock

העולם כבר לא נראה טוב כמו פעם? כנראה שגם הראייה שלכם מתחילה להידרדר. אם בעיית הראייה שלכם היא גם לרחוק, ואם גם בעבודה מול המחשב לא הכל נראה ברור - כנראה שאתם זקוקים למשקפי מולטיפוקל.

מהי עדשת מולטיפוקל?
"זוהי עדשה המיועדת לאנשים שזקוקים לכמה זוגות משקפיים עם מספרים שונים - לקרוב ולרחוק. העדשה היא בעלת טווח של מספרים ומספר מוקדי ראייה: החלק העליון שלה הוא למרחק, התחתון לקריאה וביניהן מעבר הדרגתי", אומר דרור דקל, אופטומטריסט B.Sc באופטיקנה.

רוב עדשות המשקפיים הן חד מוקדיות, כלומר נועדו לתקן את הראייה למוקד אחד קרוב, רחוק או למרחק ביניים (כמו מחשב או שולחן עבודה). עדשת מולטיפוקל, מנגד, היא רב מוקדית. משקפי מולטיפוקל קיימים בשוק כבר שנים רבות, וכל מספר שנים הטכנולוגיה והאיכות של העדשה מתפתחות ומתעדכנות.

מולטיפוקל – יתרונות וחסרונות
"היתרון העיקרי של המולטיפוקל הוא צמצום מספר זוגות המשקפיים ומתן ראייה טבעית בזוג אחד לכל טווח מרחק: במקום להשתמש בשלושה זוגות – למרחק, לקריאה ולמחשב, משתמשים בזוג אחד שבו יש את כל המספרים שצריך. זוהי עדשה שנראית רגילה, ללא חלון או פסים המסמנים מעבר בין מוקדים, המדמה את המצב הטבעי ביותר של העין מבחינה אופטית", אומר דקל.

מכיוון שזו עדשה מורכבת, צריך להתרגל אליה ולדעת להשתמש בה נכון. לדוגמה, דרך החלק העליון, המיועד למרחק, אי אפשר לקרוא, שכן על מנת לקרוא יש להסתכל כלפי מטה. זו פעולה טבעית של העין, אבל עבור חלק מהאנשים זה עדיין דורש הסתגלות. בנוסף, עדשה זו לרוב יותר יקרה מעדשות אחרות. טווח המחירים שלה נע בין 1000 ל-8000 שקלים, לעומת משקפיים חד מוקדיים שעולים כמה מאות שקלים. עם זאת, עדשת מולטיפוקל נותנת פתרונות לכמה מרחקים ומחליפה רכישה של כמה זוגות, כך שהמחיר פחות או יותר משתווה.

למי מתאימה עדשת מולטיפוקל?
"עדשת מולטיפוקל מתאימה לכל מי שצריך מרשם למשקפיים מרחוק, ומרשם שונה למשקפי קריאה מקרוב. היא יכולה אף להתאים למי שזקוק למשקפי קריאה בלבד, ומעוניין להרכיב את המשקפיים במהלך כל היום, מבלי שיצטרך להוריד אותם. כך, בחלק העליון של העדשה לא יהיה מספר", אומר דקל.

דקל מציין כי בעבר עדשת מולטיפוקל לא התאימה לחלק קטן מהאנשים, למשל לאנשים שקוראים בעבודתם במבט כלפי מעלה (כמו קריאה מלוח בקרה). אבל היום עדשות מולטיפוקל מגיעות בהתאמה אישית, וניתן לתכנן אותן לפי פרמטרים ייחודיים, כך שאפשר לתת מענה לרוב המקרים החריגים.

הסתגלות
בישראל נמכרות כ-150 אלף עדשות מולטיפוקל בשנה. שיטת הליטוש האחורי שבה עובדים היום, מאפשרת מעבר חלק בין המוקדים השונים ואף הסתגלות נוחה ומהירה. התנאי כמובן הוא שהאופטומטריסט מקצועי ובעל ניסיון בהתאמת מולטיפוקל. חשוב למדוד את המשקפיים המוכנים עם עדשות המולטיפוקל אצל האופטומטריסט ולקבל הסבר על אופן השימוש בהם, על מנת לאפשר הסתגלות נוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully