וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טמפון חדש עשוי להגן על נשים מפני איידס

13.8.2014 / 11:01

חוקרים מוושינגטון פיתחו התקן חדשני לנשים שמתמוסס בתוך דקות ספורות ומשחרר לגוף תרופה למניעת הידבקות ב-HIV

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

לנשים שביקשו להפחית את הסיכון שלהן להידבק באיידס בעת קיום יחסי מין היו עד עכשיו רק שתי אפשרויות – שימוש בקונדום או התנזרות. קונדום הוא פתרון יעיל, אבל הוא לא באמת בידי הנשים, ולכן אין להן שליטה מלאה עליו. עכשיו נראה כי העתיד צופן פתרון נוסף, כזה שמחזיר את המושכות לידי הנשים: צוות מדענים מאוניברסיטת וושינגטון פיתח "טמפון" שנמס בתוך הגוף ומשחרר תרופה המונעת הידבקות באיידס.

עוד בנושא:
המלצה: על כל ההומואים ליטול תרופה נגד HIV
האו"ם: מקווים לחסל את מחלת האיידס עד 2030
כיצד מתה תינוקת מאיידס בישראל 2014?

במחקר ראשוני - שפורסם בכתב העת Antimicrobial Agents and Chemotherapy - החוקרים שילבו בין סיבים ייחודיים לבין התרופה מרווירוק - תרופה שמאושרת לשימוש לטיפול בנשאי HIV, אבל ככל הנראה יעילה גם למניעת הדבקה ב-HIV בקרב אנשים בריאים. לדברי החוקרים, כמה דקות אחרי שההתקן נחשף ללחות, הסיבים נמסים ומשחררים כמות גדולה של התרופה אל תוך הנרתיק.

"החזון שלנו היה מוצר שמתמוסס פחות או יותר באופן מידי לג'ל, ולאחר מכן מתפשט בנרתיק במהלך קיום יחסי המין", אמר קמרון בל, אחד ממחברי המאמר ודוקטורנט בהנדסת ביוטכנולוגיה, בראיון להפינגטון פוסט. הוא הוסיף כי הם רצו לייצר מוצר שמתמוסס תוך כמה דקות כי לאפשר לנשים מידה מסוימת של ספונטניות. תרופות אחרות למניעת הידבקות באיידס דורשות שימוש רציף וממושך, ואילו במקרה הזה ניתן להחליט על השימוש בתרופה דקות מספר לפני האקט המיני.

מניעה טרם חשיפה

על פי מחקר שבוצע בשנת 2012, מניעה טרם חשיפה עשויה להפחית את ההתפשטות ה-HIV ב-20 עד 25 אחוזים. גישה זו – הנקראת PrEP: Pre Exposure Prophylaxis - נמצאת בשימוש כבר כמה שנים והיא כוללת שימוש בתרופות אנטי ויראליות לטיפול ב-HIV עבור אנשים שאינם נשאים. התרופה המקובלת לטיפול מסוג זה היא טרובדה, שנמצאת בשימוש מאז 2004.

החידוש המרכזי בטמפון הוא לא רק האופן שבו הוא בנוי, אלא העובדה כי הוא מיועד לאוכלוסייה הכללית. בשנים האחרונות הדיון על שימוש ב-PrEP התרכז באנשים בסיכון גבוה – בני זוג של נשאים, אנשים שמזריקים סמים ואנשים שמקיימים יחסי מין לא מוגנים כדרך קבע. ההתקן החדש יהיה מיועד לכל הנשים, ולא רק לנשים בסיכון גבוה.

הטמפון המתמוסס הוא לא הניסיון הראשון לאפשר שימוש ב-PrEP לא דרך שימוש יומי בכדורים. חוקרים ניסו בעבר לפתח תכשירים שונים, שרובם הגיעו בצורה של ג'ל או קרם. אבל מרבית התכשירים האלה נכשלו כי היו מאוד לא נוחים לשימוש ומכיוון שהם לא נספגו טוב בגוף, ולכן השאירו את המשתמשים – בעיקר נשים – בסיכון. ההתקן החדש צפוי לאפשר ספיגה טובה הישר לתוך הנרתיק, בלי חשש לדליפות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הבטחה, אבל רחוקה

ההתקן החדש עשוי להיות בשורה עבור נשים בעולם כולו, אבל ייקח שנים עד שהוא יוצע למכירה. להערכת בל, רק עוד חמש שנים הם יתחילו מחקר קליני בבני אדם, ולאחר מכן צפויות לעבור חמש שנים נוספות עד שהמוצר יאושר ויצא לשוק.

החוקרים שפיתחו את הטמפון מקווים כי הוא יוכל לשמש גם למניעה של זיהומים אחרים שמועברים במגע מיני, כמו הרפס, וגם כסוג של אמצעי מניעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully