וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופטומטריסט או רופא עיניים?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

11.8.2014 / 9:48

מה ההבדל בין אופטומטריסט לבין רופא עיניים? ולמי מבין השניים הולכים כשצריכים בדיקת ראייה והתאמת משקפיים או עדשות מגע? כל התשובות

משקפיים. ShutterStock
מומלת לעשות בדיקות ראייה אצל אופטומטריסט/ShutterStock

כשיש לנו דלקת או שעורה בעין, אנחנו לא מתלבטים לרגע וישר רצים לרופא העיניים. אולם ישנם מקרים בהם אנו לא בטוחים מי הכתובת הנכונה: האם רופא העיניים או האופטומטריסט? למעשה, רבים אינם מודעים להבדלים במומחיותם של רופאי עיניים ואופטומטריסטים ולעובדה שעבודתם משלימה.

אז מה ההבדל בין אופטומטריסט לבין רופא עיניים? ולמי מבין השניים הולכים כשצריכים בדיקת ראייה והתאמת משקפיים או עדשות מגע? ד"ר איזבלה רויזמן, רופאת עיניים ואופטומטריסטית ברשת אופטיקנה, מסבירה.

נא להכיר: אופטומטריסט
אופטומטריסט עוסק באבחון, מעקב ומתן פתרונות לליקויי ראייה ובעיות הקשורות בראייה, כגון פזילה, עין עצלה, קשיי מיקוד ועוד. כמו כן האופטומטריסט מטפל בתחומים ספציפיים, כל אחד על פי הכשרתו, כגון התאמת עזרי ראייה אופטיים לסובלים מראייה ירודה, התאמת עדשות מגע ועוד.

"רוב האנשים חושבים שתפקידו של האופטומטריסט הוא רק לתת מרשם לעדשות מגע או למשקפיים, אבל אופטומטריסט מוסמך ומנוסה יכול לזהות מגוון ליקויים בעיניים, לאבחן פתולוגיות שונות ולהעביר את אבחנותיו לרופא העיניים ", אומרת ד"ר רויזמן, "ובנוסף כמובן להתאים משקפי ראייה ועדשות מגע".

אחד הכלים שיש בידי האופטומטריסט הוא השאלון הרפואי שניתן לכל מטופל. שאלון זה מאפשר לאופטומטריסט לאסוף מידע על ההיסטוריה הרפואית של המטופל, לגלות סימנים למחלות, ולהפנות את המטופל לבדיקה שגרתית והמשך אבחון אצל רופא העיניים. "גילוי מוקדם עשוי לעצור התפתחות של מחלה ולאפשר טיפול בזמן. במקרה של גלאוקומה, לדוגמה, הרבה אנשים לא יודעים שהיא תורשתית וכי תהליך ההתפתחות שלה איטי ולא מורגש. מענה על שאלון רפואי אצל אופטומטריסט יכול לאתר את המחלה", אומרת ד"ר רויזמן.

התאמת משקפיים ועדשות מגע
ניתן לקבל מרשם למשקפי ראייה מרופא עיניים, אולם מאחר שמומחיותו הראשית של רופא עיניים היא במחלות עיניים, ואילו של אופטומטריסט היא אבחון ראייה, ההמלצה היא לעשות את הבדיקה אצל אופטומטריסט.

בנוגע לעדשות מגע, אמנם ניתן היום למצוא ולרכוש את המוצר מהמדף ללא מרשם. אולם, ההמלצה באופן חד משמעי היא לרכוש עדשות מגע אצל אופטומטריסט מוסמך. כך, יכול הלקוח לבצע במקום בדיקת התאמה לעדשות, לקבל הדרכה לשימוש בהן, וגם הוראות לניקוי ותחזוקה. בנוסף, במהלך השנה קיים מעקב אצל האופטומטריסט, שבודק את ההסתגלות לעדשות. למרכיבי עדשות מגע מומלץ להיבדק אחת לחצי שנה.

מתי לגשת לרופא עיניים?
"רפואת עיניים מתמקדת באבחון וטיפול פתולוגיות שונות הקשורות בעיניים, באופן כירורגי או תרופתי", אומרת ד"ר רויזמן. בעיות רפואיות הנוגעות לבריאות העין יכולות להיות: דלקת בעיניים, גלאוקומה, קטרקט ועוד. ד"ר רויזמן ממליצה לגשת לרופא עיניים לבדיקת אבחון בגיל 40, ולאחר מכן בתדירות של אחת לשנה או שנתיים. "בגיל זה מתחילה להופיע פרסביופיה – ליקוי ראייה נפוץ המתבטא בחוסר יכולת לראות בבירור. תופעה זו נובעת מהיחלשות של שרירי העין".

בנוסף, כל ירידה חדה ופתאומית בראייה מצריכה ביקור אצל הרופא. גם בעיות רפואיות כרוניות כמו סוכרת או לחץ דם גבוה מחייבות מעקב וביקור בתדירות של אחת לחצי שנה אצל רופא העיניים.

ומה לגבי ילדים?
לפי החוק בישראל רק רופאי עיניים מורשים לבדוק ראייה אצל ילדים עד גיל 10 בקירוב, מאחר ויש צורך בשימוש בטיפות רפואיות להרחבת אישונים. בדיקת הראייה המקיפה הראשונה מתקיימת בגיל 6 בבית הספר, אך מומלץ לקיימה אף בשלב מוקדם יותר.

עוד בנושא:
הכול על מולטיפוקל
משקפי שמש לילדים - חובה או המלצה?
10 טיפים לשמירה על משקפי השמש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully