וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזריקים אינסולין? התחילו לשאוב

מחקר חדש שביצעו חקרים ישראלים וצרפתים גילה כי משאבות אינסולין עשויות להיות יעילות יותר לשליטה בריכוז הסוכר בדם מאשר הזרקות בקרב חולי סוכרת מסוג 2

זריקת אינסולין. AP
לא חייבים להזריק/AP

כדי לאזן את ריכוז הסוכר בדמם, חולי סוכרת סוג 2 זקוקים לעתים קרובות לזריקות יומיות של אינסולין. לפי מחקר חדש - שהובל על ידי חוקרים מאוניברסיטת קן בצרפת ומבית חולים שיבא תל השומר ופורסם בירחון הרפואי היוקרתי The Lancet - משאבות אינסולין עשויות להיות יעילות יותר לשליטה בריכוז הסוכר בדם מאשר הזרקות.

עוד על סוכרת בוואלה! בריאות:
האם נמצא פתרון טבעי לסוכרת?
סוף לזריקות? אושר השימוש במשאף אינסולין
סיבה בריאה מאוד להתחיל לצום

זו לא הפעם הראשונה שבה מוצגים היתרונות של משאבת אינסולין. בשנה שעברה פורסם מחקר אוסטרלי גדול שהראה את היתרון של הטיפול במשאבות אינסולין על פני זריקות אינסולין לטיפול בסוכרת מסוג 1. טיפול במשאבה כרוך בהחדרת קתטר תחת העור. המשאבה מספקת למטופל אינסולין מסביב לשעון: במינון בסיסי, הנדרש בדם כשהמטופל ישן או כשהוא ער ואיננו אוכל, ומנת בולוס, הנדרשת לאחר האוכל.

לא רק בסוכרת מסוג 1

במחקר הנוכחי התמקדו החוקרים בסוג השכיח יותר מבין שני סוגי הסוכרת, סוכרת מסוג 2 – מעל 90 אחוז מכלל מקרי הסוכרת משויכים לסוג זה. מדובר במצב שבו הגוף אינו מסוגל לייצר את ההורמון אינסולין או להשתמש בו באופן יעיל, וכתוצאה מכך עולה ריכוז הסוכר בדם, והפוטנציאל לנזק לכלי הדם, ללב ולמוח, לפגיעה בכליות, בעיניים ובעצבים ההיקפיים עולה.

במקרים קלים, ניתן לטפל בסוכרת 2 באמצעות דיאטה מתאימה או בתרופות (מטפורמין, למשל), אבל במקרים רבים המטופל עשוי להזדקק למינונים יומיים של אינסולין שניתנות בהזרקה לבטן, לזרועות, לירכיים או לישבן.

לצורך המחקר, שבו הושוותה יעילות זריקות אינסולין לעומת יעילותן של משאבות אינסולין, אותרו 495 מבוגרים בני 30?75 הלוקים בסוכרת מסוג 2, וריכוז הסוכר בדמם אינו מאוזן.

המטופלים טופלו בזריקות אינסולין וכעבור כחודשיים ריכוז הסוכר בדמם של 331 חולים עדיין היה בלתי מאוזן. המטופלים מקבוצה זו חולקו לשתי קבוצות. מחציתם טופלו בזריקות אינסולין ומחציתם חוברו למשאבת אינסולין. נמצא כי ריכוז הסוכר בדמם של נבדקים שהשתמשו במשאבות אינסולין היו נמוכות ב?0.7 אחוזים בממוצע מזה של הנבדקים שהשתמשו בזריקות אינסולין. יתר על כן, 55 אחוז מהנבדקים שהשתמשו במשאבות אינסולין הגיעו ליעדי איזון הסוכרת בבדיקות דם חוזרות, לעומת 28 אחוז אצל נבדקי זריקות האינסולין.

תוצאות המחקר הראו כי נבדקים שטופלו במשאבות אינסולין נזקקו לפחות אינסולין לאורך תקופת המחקר בהשוואה לנבדקי בזריקות. בשתי הקבוצות כמות הסיבוכים היו מזעריות.

יתרון המשאבות הוא, כמובן, בפעולתן האוטומטית. אפשר להגיע באמצעותן לאיזון מבלי להזריק כמה זריקות ביום. החיסרון הוא מחירן הגבוה והצורך בהתקנתן ובנשיאתן הקבועה על הגוף. איזון הסוכרת אפשרי, כמובן, באמצעות שימוש מסודר וקבוע בעט האינסולין, שהוא מוצר יעיל וזול יחסית, אך דורש שיתוף פעולה ועקביות מצד המטופל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully