וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תגיבו לתעודה של הילד שלכם?

חופית אורנשטיין

24.6.2014 / 9:38

בעוד כמה ימים הילדים שלכם יקבלו תעודות, ולצערכם – לא כולם יצטיינו. איך מתמודדים עם תעודה בינונית? מה אומרים לילד מאוכזב? ואיך תוודאו שאתם לא מדכאים את הילד שלכם?

אילוסטרציה תלמידים. ShutterStock
מתחילים את החופש הגדול עם חיוך/ShutterStock

מועד קבלת התעודות זכור לי היטב כילדה, אבל לא לטובה. מאז ומתמיד ספרו לי על הפוטנציאל המופלא והלא ממומש שלי. אני זוכרת את הבינוניות בלימודים ואת המצוינות בספורט, כי רק שם יכולתי לממש את עצמי. לימים גיליתי שגם אני, כמו הרבה ילדים אחרים, זכיתי בהפרעת קשב, שהפריעה לי לממש את הפוטנציאל המדובר.

כבר אז ידעתי שתעודות הן לא בשבילי, הן לא משקפות את הדרך ואת המאמצים הרבים שהשקעתי בשביל להגיע לבינוניות שלי. הן לא משקפות את המאמץ החברתי, וגם לא את המאמץ לשבת חמש שעות בכיתה. זה טיבן של תעודות. גם אצל הילדים שלכם, התעודות לא משקפות באמת את התהליכים שאיתם התמודדו שנה שלמה, ועבור רבים מהם הם מקור לאכזבה.

האם רק לילדים שמקבלים תעודות הצטיינות מגיע עידוד ופרסים? האם אלו שמקבלים 70 לא זכאים למילה טובה על המאמצים ועל הדרך? לילדים שלנו חשוב מאוד לשמוע מה יש לנו להגיד על התעודות שלהם, והאופן שבו נגיב עלול לדכא את רוחם. אם נדע איך להגיב, קבלת התעודות יכולה להיות פתח להתקרבות ולחיזוק הילד, בלי קשר לציונים שקיבל.

איך מעודדים ילד שחזר עם תעודה בינונית?

1. נבין שהילדים שלנו היו רוצים לקבל ציונים טובים בתעודה, כך שאם הם לא קיבלו ציון טוב, מספיקה להם ההלקאה העצמית, הם לא צריכים את הנזיפות שלנו.

2. נשב עם הילדים, כל אחד בנפרד, ונקדיש זמן לקריאת התעודה - לא רק הציונים, אלא גם ההערות. נדגיש את המקומות שבהם השתפרו.

3. נשאל את הילד שלנו איך הוא מרגיש עם התעודה? ממה הוא מרוצה? מה הוא היה מעדיף לשפר בשנה הבאה? ואיך הוא רוצה לעשות זאת?

4. נפריד בין הילד לבין הציונים שלו בתעודה. גם לילד שקיבל מאיות - במקום לומר "איזה גאון" כדאי לומר "אני רואה שקיבלת השנה ציונים טובים", ולשאול מה עזר לו. ככה אנחנו לא יוצרים תנאי לביטחון העצמי שלו, גם אם יקבל 80 בשנה הבאה, הוא עדיין ישאר בעל ערך.

5. נעודד את הילדים על התהליך שעברו השנה – החל מדרך ארץ, וכלה במאמצים ללמוד. הצליח להתמודד לבד עם שיעורי הבית? השתפר במקצוע מסויים? השקיע יותר? הדגישו את זה.

6. זכרו שאנשים מוכשרים מאוד לא היו מצטיינים בבית הספר, וכי התעודה לא מנבאת הצלחה בחיים. זה חשוב כדי שלא תשדרו לילד אכזבה. גם אם בתוככם אתם מרגישים סוג של אכזבה, הילד שלכם מרגיש אותה היטב, גם אם לא תגידו כלום.

אם נעודד את הילדים שלנו על הדרך ולא בהכרח על התוצאה, נזרע בהם אומץ ואופטימיות להמשך הדרך, והם יאמינו שהם טובים דיים גם אם לא קיבלו 100 במבחן, ושאנחנו מרוצים מהם בדיוק כמו שהם.

חופית אורנשטיין היא יועצת ומדריכת הורים

  • עוד באותו נושא:
  • הורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully