פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      על מיגרנת מבחנים כבר שמעתם?

      כאילו לא די בכך שכל היום פתרתם משוואות דיפרנציאליות ושיננתם את ההגיונות של דקארט – עכשיו גם מתגנב לרקה הימנית שלכם כאב חד ומנסר. מיגרנת מבחנים – מאיפה לעזאזל זה מגיע?

      סטודנט מתוסכל לומד (ShutterStock)
      מה קשור עכשיו כאב ראש? (אילוסטרציה: ShutterStock)

      אחת הסיבות השכיחות ביותר למיגרנות היא מתח - כלל התחושות השליליות המציפות אותנו, בהן חרדות ופחדים. כל שינוי במתח, ולו הקטן ביותר, עלול להביא להתקף. עלייה במפלס המתח היא שמביאה למרבית ההתקפים, אולם גם ירידה במפלס המתח - "נפילת מתח" - עלולה להביא להתקף. מהבחינה הזו תקופת הבחינות היא קרקע פורייה להתפתחות התקף.

      העליות והירידות במתח המלוות את הסטודנטים בתקופה זו מביאות לעלייה בשכיחות ההתקפים ולהחמרתם. מקצת הסטודנטים "יזכו" בהתקף לפני בחינה חשובה, מקצתם במהלך הבחינה ואת מקצתם תתקוף המיגרנה בעקבות נפילת המתח שתתרחש לאחר הבחינה. איך אפשר לעזור לגוף ולמנוע ממנו את ההתקפים?

      הקפידו על שעות שינה קבועות:
      אצל סטודנטים רבים הרגלי השינה משתבשים לחלוטין בתקופת הבחינות, במיוחד אם כמה בחינות מתרחשות ברצף, יום אחרי יום. בניגוד ליום יום, שבו שעת ההשכמה פחות או יותר קבועה, בתקופת הבחינות גם עיתוי השינה משתנה וגם משך השינה מתקצר והסיכוי להתקף עולה. בשל כך מומלץ, ככל שניתן, לשמור על סדר יום קבוע ודומה לסדר היום שהתקיים לפני תקופת הבחינות. חשוב ללכת לישון בשעה קבועה ולקום בשעה קבועה פחות או יותר.

      הקפידו על תזונה נכונה: עוד שיבוש בשגרה היומית מתבטא בתזונה. סטודנטים רבים אינם אוכלים ארוחות מסודרות ומלאות, שלא לדבר על שעות קבועות, ומסתפקים בצריכה מוגברת של חטיפים וממתקים כדי להתמודד עם הקושי שבנבירה בספרי הלימוד, ועם העדר הפנאי להכין לעצמם ארוחות מסודרות. תזונה כזו היא עוד גורם המזרז את הופעת ההתקפים. עד כמה שניתן, השתדלו לאכול חמש ארוחות קטנות ומסודרות במהלך היום, והקפידו על שתייה של 10?12 כוסות מים ביום.

      אל תפריזו בצריכת הקפאין: רבים מהסטודנטים לומדים אל תוך הלילה וצורכים כמויות גדולות של קפאין כדי להישאר ערים. גם קפאין בכמויות גדולות יכול להיות טריגר להופעת מיגרנה. השתדלו להימנע מצריכה מוגברת של קפאין. דעו גם שהקפאין יכול לפגוע בסופו של דבר גם בריכוז.

      המשיכו לבצע פעילות גופנית: בעקבות לחץ הזמן מוותרים רבים מהסטודנטים על פעילות גופנית. אצל אלה שרגילים לבצע פעילות גופנית בשגרה, ההפסקה בפעילות עלולה לזרז את הופעת ההתקף. פעילות באורך שעה שמבוצעת ארבע פעמים בשבוע מקטינה משמעותית את הסיכוי להופעת מיגרנה. מומלץ, אפוא, לנסות, למרות הקושי, למצוא זמן לפעילות ספורטיבית מתונה. הפעילות מאפשרת לכם להתרענן ולהוציא לרגע את הראש מערמות החומר הבלתי נגמרות. כמו כן היא משפרת באופן ניכר את הריכוז ואת תחושת הערנות (וכך תוכלו, שוב, להפחית בצריכת הקפאין).

      אם היא בכל זאת מגיעה: במקרים שבהם המיגרנה תוקפת חשוב לזכור כי הדבר החשוב ביותר למניעת התפתחות התקף חמור וליכולת להמשיך ללמוד הוא הטיפול בה. נטילה של כדורי הרגעה וכדורי שינה אינה מומלצת היות שהם פוגעים בריכוז. אם מדובר בהתקפי מיגרנה נקודתיים (האופייניים לתקופת המבחנים) אפשר להיעזר בתרופות הניתנות ללא מרשם, כמו אקסידול. אם המיגרנה כרונית מומלץ לפנות לרופא.

      ד"ר רחל הרינג?חנית היא נוירולוגית בכירה ומנהלת היחידה לכאבי ראש במרכז רפואי "מאיר"