וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המיגרנה מגיעה דווקא כשיש לנו חופש?

ד"ר רחל הרינג חנית

23.5.2014 / 9:09

נפילת מתח, שינויים בהרגלי השינה ובצריכת הקפאין – כל אלו אולי טובים לחופש, אבל מעודדים את המיגרנה. ד"ר חנית הרינג מסבירה למה המיגרנה מגיעה בדיוק כשאנחנו מוצאים זמן לנוח

אילוסטרציה. ShutterStock
למה דווקא עכשיו?/ShutterStock

בשביל מרבית האנשים הקיץ הוא תקופה של שמש נעימה, בגדים קצרים וקלילים, חופשות וביקורים רבים בים. אבל בשביל חלק לא מבוטל באוכלוסייה – 21?23 אחוז מהנשים ובערך 12 אחוז מהגברים - הקיץ הוא עונת המיגרנה.

כל מה שאתם חייבים לדעת על כאבי ראש

מיגרנה (Hemicrania = חצי ראש) היא כאב ראש התקפי, שנמשך 4 עד 72 שעות ומלווה לעתים גם בבחילה, בהקאה, באי סבילות לאור יום, לרעש או לריח. אבחון המיגרנה הוא אבחון קליני: הרופא מסתמך על דברי החולה ועל תיאוריו. הכאב בינוני עד חזק ומוחמר במאמץ גופני.

למה יש יותר מיגרנות בקיץ?

נכון שגם בחורף או ביום עבודה מיגרנה היא לא חגיגה גדולה, אבל בקיץ, בחופש, מדובר במשביתת שמחות של ממש. מדוע מתגברת תכיפות המיגרנה בקיץ? הנה שלוש סיבות עיקריות:

התרחבות כלי הדם במוח: בעת הופעת מיגרנה כלי הדם בדרך כלל משנים את נפחם ומתרחבים. בקיץ, בשל החום הכבד והשרבים, בשל שהייה ממושכת בשמש, בשל אי הקפדה על שתייה מרובה ובשל עלייה בצריכת האלכוהול, כלי הדם מתרחבים והמיגרנה מתחזקת.

שבירת שיגרה: כל יציאה משגרת החיים עלולה לגרום להתקפים. שינויים במתח (ירידה או עלייה), שינויים בהרגלי השינה, שינויים בצריכת הקפאין – בכמויות ובזמני השתייה, כל אלו עלולים לגרום להתקפים. תופעה זו ודאי מוכרת לסובלים מ"מיגרנת סוף שבוע". למעשה, כל חופש קצר, נסיעה או טיול עלולים להסתיים במיגרנה.

תנועתיות: הסובלים ממיגרנות סובלים לרוב גם מרגישות יתר לתנועה, העלולה לגרום להתקפי מיגרנות חמורים. על כן תנועה ממושכת שהגוף אינו מורגל בה - נסיעות ארוכות, שהייה בפארקי מים ובגני שעשועים – עלולה להביא להתקף.

שגרה בתוך החופש

מובן שלא מכל הדברים ניתן להימנע. רובנו אוהבים לצאת לחופשה ואף חשים צורך בחופשה. אמנם כדי לצאת לחופשה חייבים לשבור את השגרה, אבל גם בזמן החופשה אפשר לנסות ולשמור על שגרה מסוימת. על הסובלים ממיגרנות להשתדל לשמור על אורח חיים בריא בזמן החופשה:

• שתו לפחות שני ליטרים של מים ביום

• אל תרעיבו את הגוף - אכלו ארוחות קטנות לעתים קרובות
• הימנעו ממזונות הגורמים לכם (באופן אישי) להתקפים.

• בצעו פעילות גופנית מתונה לפחות ארבע פעמים בשבוע במשך שעה

• הקפידו על הרגלי שינה קבועים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אקמול, אספירין וקפאין יצאו לטיול

בזמן ההתקף ניתן ליטול "אקסידול", כדור הניתן ללא מרשם רופא ומכיל אקמול, אספירין וקפאין. הוא יעיל, מהיר וגורם להפסקת ההתקף. קבוצת התרופות "טריפטנים" המיועדת לסובלים ממיגרנה מחייבת מרשם רופא. אם תדירות ההתקפים גבוהה כדאי לשקול טיפול מניעתי. לשם כך יש לפנות לרופא המשפחה או הנוירולוג.

ד"ר רחל הרינג חנית היא נוירולוגית בכירה, מומחית לכאבי ראש במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, מקבוצת כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully