פסח בריא

עוברים את פסח בקלות עם וואלה! בריאות

חג ללא גלוטן

פסח הוא החג של חולי הצליאק – הזדמנות נדירה להעמיס את עגלת הקניות בהמון מוצרים ללא גלוטן. אז לכבוד החג נטול הגלוטן בדקנו: מה זה בכלל, והאם דיאטה ללא גלוטן עובדת?

  • פסח
  • דיאטה
  • גלוטן
ענת טימין
ShutterStock ShutterStock

עבור אנשים שרגישים לגלוטן וחולי צליאק, פסח הוא חגיגה של קניות והזדמנות נדירה למלא את המטבח במלאי של מוצרים, כמו רטבים, חטיפים, עוגיות ותבלינים.

לאחרונה ניכרת עלייה במודעות לאוכל ללא גלוטן שדווקא לא נובעת מעלייה במספר חולי הצליאק, שמוערכים בכ-1-3% מכלל האוכלוסייה. מקור השינוי מגיע דווקא מעולם הדיאטות והמגמה לאמץ אורח חיים בריא, תחום שחווה כל עת את כניסתם ויציאתם של טרנדים חדשים.

אחד הטרנד המובילים לאחרונה הינו דיאטה ללא גלוטן. כיוון שפסח הוא חג ללא גלוטן, החלטנו לבדוק אם זה באמת בריא.

טוב לדעת (תוכן מקודם)

מקריחים? אפשר לחזור לשיער שופע - בהנחה מיוחדת לזמן מוגבל

חברת איילת גייר
לכתבה המלאה

מה זה גלוטן?

גלוטן הוא חלבון הנמצא בדגנים כמו חיטה, שיפון, שעורה ושיבולת שועל. גלוטן גם מופיע במזונות רבים מדגנים מלאים הקשורים לחיטה, כמו בורגול, כוסמין, סולת, קוסקוס, סובין חיטה, וכן במזונות הקשורים לשעורה, כמו גריסי פנינה, לתת. ניתן למצוא גלוטן גם במזונות הקשורים לשיבולת שועל, כמו גרנולה, קוואקר, סובין שיבולת שועל ועוד.

למה לא גלוטן?

דיאטות ללא גלוטן לא נועדו בהכרח לגרום לירידה במשקל. למעשה, כאשר אנשים בעלי רגישות לגלוטן (צליאק) מתחילים בדיאטה ללא גלוטן, מדובר בשינוי לגוף שמתמודד בפעם הראשונה ללא חלבון הגלוטן, ולפיכך מצליח לספוג את הקלוריות ואת הרכיבים התזונתיים מהאוכל ואף לעיתים לעלות במשקל.

עם זאת, אנשים שאין להם צליאק ורוצים לרדת במשקל, מאמצים תזונה נטולת גלוטן הכוללת בין השאר ויתור על הרגלי אכילה כמו אכילת קמח לבן, מאפים עשירים בסוכר ואוכל מהיר ומעובד, מאכלים שבין כה וכה לא מומלצים. התפריט החדש שהם מסגלים לעצמם, דורש מודעות ותשומת לב יתרה בבחירה מה נכנס לפה. שינוי התנהגותי זה מהווה כללי יסוד בסיסיים לדיאטות שונות בדרך לירידה במשקל.

מחקרים לא מצאו כי הימנעות מגלוטן מרזה, אבל אין ספק שהשינוי ההתנהגותי וההימנעות מקמח וסוכר לבן - גורמת לירידה במשקל.

למה כן גלוטן?

גלוטן מקנה את הגמישות לבצק ולמוצריו ועוזר להתגבשותם. בעת הוצאתו נדרש להחליפו, ובמוצרים תעשיתיים ההחלפה היא בדרך כלל בשמן, חמאה וביצים. לכן מוצרים אלה נוטים להיות משמינים יותר, ובריאים פחות.

בנוסף, הגלוטן עצמו אמנם לא מציע יתרונות תזונתיים מיוחדים, אבל דגנים מלאים רבים המכילים גלוטן דווקא עשירים במגוון של ויטמינים ומינרלים, כגון ויטמינים מקבוצת B, ברזל, אבץ, מגנזיום וסיבים. כאשר אנו נמנעים מקטגוריה שלמה של מזון אליו הורגלנו בעבר, יש סיכון לפתח חוסרים תזונתיים ולכן יש לשים לב לכך ולבנות תפריט בהתאם.

מחקרים שונים מראים כי מזונות מדגנים מלאים, המהווים חלק מתזונה בריאה, עשויים לסייע בהפחתת סיכון למחלות לב, סוכרת מסוג 2 וצורות מסוימות של סרטן, כל עוד הם במינון נכון.

בשורה התחתונה:

אם אתם לא סובלים מצליאק או מרגישות לגלוטן, מומלץ להקפיד על תפריט דיאטה המשלב דגנים מלאים (כמו שיפון ושיבולת שועל) ולזכור כי הירידה במשקל נובעת מצמצום קלוריות ולא מהעדר הגלוטן.

ענת טימין היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully