וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 דרכים לגרום לילדים שלכם ליהנות מהסדר

חופית אורנשטיין

13.4.2014 / 7:39

גם אם הילדים שלכם רבו ליד הדודה חדווה, אכלו עם הידיים וניגבו את הפה במפה - לא נורא. קחו נשימה. האופן שבו אתם מתנהלים עכשיו, ייקבע את היחס של הילדים שלכם לחג בעתיד

ילדה אוכל מרק קניידלך. ShutterStock
אל תצפו שהיא תשב בשקט כל הערב/ShutterStock

הרבה הורים מרגישים לחץ לקראת הארוחה המשפחתית הארוכה של ליל הסדר, ותוהים איך לעבור את הערב הזה בשלום.

ליל הסדר הוא ערב ארוך שחלק גדול הוא סיפור שממש לא מותאם לשפת הילדים הצעירים וחלק אחר הן שיחות משפחתיות. לכן, הילדים שלנו מוצאים עצמם משתעממים די מהר. כך שנקודת המוצא לא לטובת הילד. ואם זה לא מספיק, דווקא בערב הזה מוכרזת תחרות שהמנצח בה זוכה בפרס גדול.

הציפייה שהילד שלנו ישב בשקט, יקשיב לכל ההגדה ויקבל בשמחה את ההפסד במציאת האפיקומן, קצת מוגזמת. וכגודל הציפייה גודל האכזבה. אז מה עושים? הנה 7 עצות שיעזרו לכם, ולילדים, ליהנות מהחג.

1. הכנה מוקדמת
ספרו לילד איך הולך להתנהל הערב, ממש מתחילתו עד סופו (לדוגמה: אנחנו נגיע ונפגוש את סבא וסבתא, יהיו גם בני הדודים, סבא יקרא בהגדה, אחרי זה הוא יחביא את האפיקומן, אחר כך אוכלים). הכנה מוקדמת מפחיתה חרדות ומתאמת ציפיות.

2. תתארגנו מראש
על מנת שגם ההתארגנות לחג תהיה באווירה נעימה וללא לחץ, התחילו לפני הזמן. חצי שעה נוספת חוסכת לחץ ועצבים.


3. האפיקומן
מטרת האפיקומן, בין השאר, היא להעסיק את הילדים בזמן הארוחה שלא יהיו משועממים. יחד עם זאת, תוצאות המשחק לרוב משאירות מספר ילדים לא מרוצים וילד אחד מאושר. אני מציעה להכין הוראות חדשות למשחק.

ההוראות החדשות מאפשרות לכל הילדים ליהנות מהפרס על האפיקומן, ובכך מבטיחות שיתוף הפעולה של כולם. הפרס יכול להיות יום כיף לכל הילדים. כך אנחנו מאפשרים לכל הילדים לשתף פעולה לכיוון מטרה משותפת.

4. נימוסי שולחן
ילדים צעירים מתחילים "לאבד את זה", לרוב, כשהם סיימו לאכול. כלומר, ברגע שהם שבעו הם מתחילים לשחק עם האוכל. הרבה פעמים אנחנו מצפים מהם להמשיך לשבת ולהתנהג יפה אבל זו ציפייה שנועדה לכישלון.

לכן, הכינו משחק שהילדים אוהבים, ואפשרו להם לשחק כשהם מסיימים לאכול. כך אתם תוכלו להמשיך בלי למשטר אותם, והם יוכלו ליהנות מאווירה נעימה.

5. תרומה ומועילות
תנו לילדים לקחת חלק בעריכת השולחן וסידורו (גם אם זה לא בדיוק הטעם שלכם). בכל הזדמנות אפשרית ספרו איך הם עזרו לכם. לאחר הסדר אתם יכולים לרתום אותם לעזרה בפינוי הכלים וסידור השולחן. הילדים יהיו עסוקים, ירגישו שהם מועילים, ושהם חלק מהמשפחה הגדולה שלהם.

כך תגרמו לילד שלכם להרגיש נחוץ

6. תתכוננו לתקלות
אל תשכחו שאנחנו רק בני אדם. ייתכן שהילדים יריבו ביניהם, ייתכן שהם לא ירצו לעזור, ייתכן שהם לא בדיוק יאכלו עם סכין ומזלג, ועוד. אל תילחצו בגלל שזה לא הבית שלכם, היו בטוחים שבכל משפחה שיש בה יותר מילד אחד יש מריבות וכעס, וגם הם אוכלים עם הידיים. אז גם אם קורה שזה דווקא הילד שלכם, זה לא נורא בכלל.

7. תשאירו טעם טוב
בדרך חזרה הביתה אני נוהגת להגיד לילדים שלי כמה נפלא היה לי. מראש אני מתכננת להגיד שהיה מצוין – ולפרט. היה לי נפלא שעזרתם לערוך את השולחן, היה לי נפלא ששיחקתם יפה וכדומה. המטרה היא להשאיר טעם טוב מהערב הזה, גם אם היו רגעים פחות מוצלחים.

ליל הסדר הוא חוויה, וזה תלוי בכם אם החוויה תהיה חיובית או שלילית. לנו ההורים תפקיד חשוב באופן שבו הילד יחווה את הערב, כמו גם בזיכרונות המשותפים של המשפחה. האופן שבו אנחנו נתנהל ישפיע מידית על האווירה ועל החוויה המשותפת, והילד יפתח רגש חיובי לתקופת החגים, ולכל מה שכרוך בה.

חופית אורנשטיין יעוץ והדרכת הורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully