וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאהוב את הילדים שלנו זה פשוט לא מספיק

חופית אורנשטיין

6.4.2014 / 8:05

לפעמים נדמה לנו שילדים רק רוצים שנעזוב אותם בשקט, אבל זה לא נכון. גם הם צריכים להרגיש מועילים, תורמים ונחוצים. כך תגרמו לילד שלכם להרגיש מוערך (ולא, חיבוקים זה לא מספיק)

ילדים משחקים. ShutterStock
הילד שלכם מרגיש שייך?/ShutterStock

כשנולד לנו תינוק חדש הוא מיד משתייך למשפחה שלנו. אבל האם הוא מרגיש שייך? האמת היא שלא בהכרח.

כשהבנות שלי נולדו הייתי בטוחה שמספיק לאהוב אותן כדי שהן ירגישו שייכות ובעלות ערך. אבל עם הזמן גיליתי שזה לא מספיק. לאהוב זה תנאי מקדים, אבל הילדים שלנו צריכים עוד כדי להרגיש שיש להם משמעות וערך.

במאה הקודמת המבנה החברתי היה שונה. ילדים היו נולדים וברגע שהראו יכולת - מיד השתמשו בה. לילדים הייתה תרומה משמעותית למשפחה בכך שהיו חלק מצוות העבודה של הבית.

היה לזה מחיר, כמובן, ומושגים כמו חופש ובחירה לא היו פופולריים כפי שהם היום. אבל הרווח האדיר שהיה לילדים בתקופה זו היה שנזקקו להם. בני המשפחה היו זקוקים לכל יד עובדת, וכך כל יד חסרה הורגשה. הילד הרגיש שהוא נחוץ ומועיל.

כיום אנו חיים בחברה שונה. חברה שביסודה דמוקרטית, חברה שמדברת על שוויון ערך ועל חופש בחירה. מדברים המון על הסמכות שהתבלבלה, אבל עוד דבר משמעותי שיוצא מהשינוי הגדול הזה הוא שילדים לא נחוצים כמו פעם.

האם זה משפיע על תחושת הערך שלהם? כן. ילדים נולדים עם צורך פסיכולוגי עמוק להרגיש מועילים, תורמים ונחוצים.

איך אנחנו יכולים לעזור?

נקודת מבט: כדי שהילד שלכם ירגיש מועיל, אתם צריכים לראותו ככזה. מהרגע הילד שלכם נולד עליכם להתחיל למצוא בכל התנהגות שלו את החלק המועיל שלה. אפילו תינוק בן יומו יכול להועיל: הוא ישן שעה, ואפשר לך לנוח? הוא משתף בהנקה? הוא מחייך? הוא משחק עם עצמו? ילדים רואים את עצמם דרך העיניים שלנו, כך שאם נראה אותם כמועילים הם יהפכו לכאלה.

תנו לו לעזור: אפשרו לילדים שלכם לעזור כשהם מגלים רצון. כשהילד רוצה לעזור לפנות את המדיח או לעשות כביסה או להאכיל את הכלבה - אתם צריכים רק לאפשר זאת. זה לא תמיד נוח, אבל זה מאוד חשוב.

תנו לו לעשות עבור עצמו: אפשרו לילד שלכם לעשות עבור עצמו את מה שהוא מסוגל – להתלבש, להתקלח, לסדר את התיק או לעשות שיעורים. פעמים רבות אנו עושים עבורו דברים שהוא מסוגל לעשות לבד, ובכך "שודדים" ממנו את כוחותיו.

עודדו אותו: חזקו את הילד שלכם ועודדו אותו כשהוא אכן תורם. ככל שניתן יותר הד להתנהגויות שאנחנו רוצים לשמר, כך הילד יפעל.

תיהנו מזה: מיצאו את התחומים בהם הילד נהנה, מצליח, מוכשר, ועודדו אותו להשתמש בתכונות אלו. הילד אוהב להבריג? אפשרו לו לתקן דברים (תופתעו לגלות שהילדים שלנו יכולים הרבה יותר ממה שנדמה לנו) הוא אוהב לעבוד במטבח? תנו לו להכין עוגיות.

ככל הילד שלכם ירגיש יותר נחוץ כך ערכו העצמי יעלה, תהיה לו מוטיבציה להעתיק את היכולות האלו למעגלים החברתיים ולהרגיש מוערך גם שם.

חופית אורנשטיין יעוץ והדרכת הורים

  • עוד באותו נושא:
  • הורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully