וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לכלבים יש רגשות

אנה צרפתי

20.3.2014 / 7:58

הכלב הוא "הבייבי" במשפחה ועכשיו אתם חוזרים עם תינוק חדש? גם אם הכלב רגוע ונאמן הוא עלול להגיב בתוקפנות. כך תכינו אותו ואת עצמכם לבואו של הרך הנולד

כלב ותינוק. ShutterStock
כלב ותינוק/ShutterStock

לפני מספר שבועות אירע מקרה מזעזע בוויילס: תינוקת בת שישה ימים הותקפה על ידי כלב המשפחה מסוג אלסקן מלמוט, הידוע דווקא בנאמנותו הגבוהה לאדם. האירוע הסתיים בטרגדיה, התינוקת הגיע לבית החולים במצב אנוש ומתה מפצעיה.

בבתים בהם גדלה חיית מחמד הדינמיקה משתנה כשחוזרים הביתה עם צאצא חדש. הכלב, שעד כה היה "הבייבי" של המשפחה, זוכה לפחות תשומת לב ולעיתים עשוי להגיב על כך בתוקפנות. אז כיצד להכין את הכלב לבואו של התינוק, ואיך יהיה נכון להתנהל בהמשך?

השיבה הביתה עם התינוק

ד"ר שרון רגב, וטרינר בית החולים הווטרינרי ברמת גן מדגיש כלל ברזל: בשום מצב אין להשאיר את התינוק עם הכלב ללא השגחה, אף לא לרגע אחד. על מנת להרגיל בהדרגה את הכלב להגעתו של התינוק, ממליץ ד"ר רגב על מספר צעדים: רצוי, שהאדם אליו קשור הכלב במיוחד ייכנס ראשון הביתה ללא התינוק. הדבר יאפשר לו לברך את הכלב ולהתייחס אליו מבלי שיהיה צורך לסלקו ובלי שיהווה סיכון לתינוק. סביבה רגועה ומיעוט אנשים במפגש הראשון יתרמו להתחלה טובה.

ההיכרות עם התינוק תתבצע אך ורק כאשר הכלב שקט ורגוע, אם הכלב קופץ ומשתולל כשאתם מגיעים, כדאי להשאירו בחדר אחר עד שיירגע או לרסנו עם רצועה. בעת המפגש מומלץ שאחד מבני הזוג יישב עם התינוק בחיקו ובן הזוג השני ישלוט על הכלב. אם רק אחד מכם נמצא אתו ועם התינוק, לא כדאי יהיה לקחת סיכון ומומלץ לקשור את הכלב למשהו יציב. אם מהיכרותכם איתו יש סיכוי שיהיה אגרסיבי באופן פתאומי או יבצע תנועות פתאומיות – חברו אותו לרצועה.

לפעמים הכלב יפחד מהתינוק. במקרה כזה הרגיעו אותו ועודדו אותו להריח אותו. כדאי לשמור על רוגע ובהחלט לא לאלץ את הכלב לגשת לתינוק, עליו לעשות זאת מרצונו. אם הכלב ניגש ומתנהג בצורה חיובית - יש לתגמל אותו בליטוף או צ'ופר.

חשוב לתקן התנהגות לא רצויה (כמו ליקוק או גרגור) באופן מיידי, תוך 30 שניות מתחילתה. אם ההתנהגות נמשכת גם לאחר התיקון, שימו את הכלב בחדר נפרד עד שיירגע ואז נסו שוב. מטרת התיקון היא להפסיק את ההתנהגות ולא להפחיד את הכלב או להענישו בצורה ברוטאלית. חוויה שלילית כזו עלולה ללמד את הכלב שבכל זמן שהתינוק בסביבה מתרחשים דברים נוראיים.

הימנעו משינויים פתאומיים

חשוב מאוד לתגמל את הכלב ולתת לו משובים חיוביים על כל גילוי של התנהגות טובה. אחרי הכול, הוא צריך להבין שעל מנת לקבל יחס מכם הוא צריך להתנהג בצורה הולמת כלפי הרך הנולד. אל תתייחסו אל הכלב רק כשהתינוק אינו נמצא, מאחר שהוא עשוי להבין מכך שכשהתינוק נוכח הוא מאבד את מקומו במשפחה.

"חשוב לדעת שכלב החווה שינויים גדולים ופתאומיים המתרחשים סמוך לבוא התינוק, כלב שצועקים עליו או מענישים אותו משום שלא לימדו אותו איך להתנהל עם תינוקות או שמתייחסים אליו רק כאשר התינוק אינו נמצא - עלול לפתח התנהגויות לא רצויות ואף לסכן את ביטחונו של התינוק" מדגיש ד"ר רגב וממליץ גם לאפשר לכלב לחקור את החדר החדש של התינוק ולהתוודע לחפצים, לריחות ולקולות השונים. בנוסף אם יש לכלב צעצועים דומים לאלה של התינוק (כמו מצפצפים למיניהם) מומלץ לנסות להעבירו לצעצועים אחרים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הכנות שיש לעשות כבר בתקופת ההיריון

כיוון שהכלב עשוי להרגיש שהוא אינו מקבל את אותה תשומת הלב שהייתה טרם הגעת התינוק הוא עלול לקשר את הגעתו להרעת התנאים. לכן מומלץ ליצור שינויים בבית מספר חודשים לפני הלידה. ד"ר רגב מסביר שהכוונה היא לצאת לטיולים קצרים יותר, לקצר את זמן הבילוי המשותף, לשנות את מקום המחייה, לא לאפשר לו לישון בחדר שבו התינוק יישן אם מאוחר יותר זה ייאסר וכו'.

"לשגרה החדשה מומלץ להכניס 5-10 דקות קבועות המוגדרות כזמן איכות עם הכלב. בזמן זה יש לטפל בצורכי הכלב בלבד - משחק, ליטוף וכדומה. זאת אחת מהדרכים לומר לכלבכם שהוא עדיין חשוב לכם", מציין ד"ר רגב. המלצה נוספת היא ללמד או לתרגל משמעת בסיסית הכוללת פקודות (כמו: בוא, שב, הישאר) ולתרגל הליכה עם רצועה ללא משיכה וכן מפגש עם אנשים ללא קפיצות.

לאחר הלידה ולפני ששבים הביתה מומלץ להביא לכלב להריח בגד שהתינוק הספיק ללבוש ולהשאיר אותו לכלב כדי שיתרגל לריח של הדייר החדש.

נשיכה תגרום לנזק בלתי הפיך בתינוק

כשרוצים לצרף למשפחה כלב או לקראת התרחבות המשפחה ההמלצה היא להביא כלב שאינו תוקפן באופיו כמו רוטוויילר או פיטבול או כלבים אחרים מגזע מסוכן. "הסכנה מנשיכה של כלב מגזע גדול (מסוכן או לא) בהשוואה לכלב מגזע קטן (עד 10 ק"ג) רבה יותר, אך יחד עם זאת כל נשיכה, גם כזו המגיעה מפינצ'ר ננסי - עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך בתינוקות בני יומם", מציין ד"ר רגב ומוסיף שגם אם אתם סומכים על חיית המחמד שלכם, מתוך האחריות הבסיסית כלפי התינוק מומלץ להיות זהירים.

ד"ר רגב מדגיש כי טרם הגעתו של התינוק, מומלץ לגשת לבדיקה אצל הווטרינר על מנת שיבדוק את מצב בריאותו, תוקף החיסונים והטיפולים המונעים כנגד טפילים. כמו כן, הווטרינר יבדוק את התנהגותו של הכלב. ישנם כלבים עם סממני התנהגות אגרסיביים שיצריכו תוכנית אחרת כגון תוכנית אילוף, טיפול תרופתי, הפנייה למומחה להתנהגות או המלצה לאסור מפגש בין התינוק לכלב וכדומה.

לגידול כלבים תרומה אדירה לילדים

אינספור מחקרים נערכו בנושא השפעת גידול כלבים לצד ילדים, ברובם המכריע נקבעו תוצאות חיוביות. ילד שגדל במשפחה עם כלב, מפתח מגוון יכולות חיוביות כגון חוש אחריות מוגבר, רגישות לצרכי הזולת, העשרת הדמיון ועוד.
מחקרים נוספים מצביעים על כך שלילדים הגדלים עם חיות מחמד בבית יש מערכת חיסון חזקה יותר והם נוטים לחלות פחות. "חיות מחמד הן חיות ללא אינטרסים - החברות שלהם היא מוחלטת וללא תנאי, אלו הן תכונות נדירות בימינו וילדים יודעים להעריך אותן ולחקות את ההתנהגות הזו בהמשך חייהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully