וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוקטור, תדפיס לי גולגולת

19.3.2014 / 18:07

חסרה לכם כליה? הכבד שלכם קורס? לא רחוק היום שבו תוכלו להדפיס את האיברים האלו. צוות מומחים בוויילס כבר הדפיס חלק מגולגולת על מנת לשקם נפגע מתאונת אופנוע

גולגולת מודפסת. חשבון הטוויטר של אוניברסיטת ABM, צילום מסך
גולגולת מודפסת/צילום מסך, חשבון הטוויטר של אוניברסיטת ABM

הדפסות תלת ממדיות הן מהטכנולוגיות המהפכניות ביותר שנכנסות בימים אלה לחיינו. אפילו נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ציין בנאומו האחרון על מצב האומה את התקווה שמפעמת בכל מי שמסתכל על הטכנולוגיה הזו, שאמורה לשנות באופן קיצוני את הדרך שבה אנו מייצרים וצורכים מוצרי צריכה או כל מוצר שמיוצר כיום על ידי מכונות ועשוי בקרוב להיות מודפס.

גם בתחום הבריאות הדפסה תלת ממדית כבר עושה צעדים ראשוניים וניסיוניים. אחד מאלה התרחש לאחרונה כאשר צוות של רופאים הדפיס חלק ייעודי לראשו של נפגע תאונת אופנוע ואף השתיל את החלק בראשו.

איברים בהזמנה: העתיד של ההשתלות

במקום הדפסה על גבי נייר, מדפסת תלת ממד מדפיסה שכבות של חומר ייעודי בשכבות דקות על פי תכנון ממוחשב ומדויק. כך מתאפשר ייצור מותאם אישית של מגוון מוצרים. בעקבות נאום אובמה נשמעה גם ביקורת ולפיה אנחנו עוד רחוקים מאוד מהפצה נרחבת של מדפסות תלת ממד. ואכן, ברחבי העולם עושים כיום מאמצים לשיפור מהירות ההדפסה , לגיוון יכולותיה ולהורדת מחיר ההדפסה.

הגולגולת של סטיבן פאוור

סטיבן פאוור (29) היה מעורב בתאונה אופנוע בשנת 2012. אף שלבש קסדה, נזק רב נגרם לראשו: עצמות לחייו, הלסת העליונה, האף והגולגולת שלו נפגעו. שהייה ממושכת בבית החולים וניתוחים רבים לא הצליחו להחזיר את המראה שלו לקדמותו. פאוור נאלץ לחבוש כובע ולהרכיב משקפיים על מנת להסתיר את הא?סימטריה הקשה בפרצופו.

פאוור עבר לאחרונה סדרת ניתוחים חדשה בבית החולים מוריסון שבעיר סוונסי שבוויילס, שמטרתה לתקן את הנזקים בגולגולתו. הניתוחים היו שיאו של פרויקט שהוביל מנתח הפה והלסת אדריאן שוגר, ובשיתוף המרכז לטכנולוגיות יישומיות לשחזור ניתוחי והמרכז הלאומי לעיצוב ופיתוח מוצרים.

במסגרת הפרויקט נסרק הצד הבלתי פגוע בראשו של פאוור, והופק מודל תלת ממדי. על בסיס המודל הופקו, באמצעות הדפסת תלת ממד, חלקים המותאמים בדיוק לראשו של פאוור, וכן חלקים המסייעים בניסור מדויק של העצמות. צוות הניתוח נאלץ לשבור מחדש את עצמות הלחיים של פאוור על מנת לשחזרן ולתקנן באופן מדויק ולהשתמש בחלקים שהודפסו. הניתוח ארך לא פחות משמונה שעות.

הפרויקט הוכתר בהצלחה, ופאוור סיפר ל?BBC כי הוא הרגיש את השינוי כבר כשהתעורר מהניתוח. כעת הוא מספר שהניתוח שינה את חייו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

לא רק עצמות

ניסיונות נוספים נעשים בתחום הרפואה והדפסת תלת ממד, החל בהדפסת תותבים כמו תותב גולגולתו של פאוור או תותבים לחלקי גוף אחרים ועד רקמות ואברים כמו כליות וכבד, המודפסים על בסיס תכנון DNA.

ההתפתחויות האלו עשויות לשנות לחלוטין את רפואת השיקום של בני האדם, שיוכלו להדפיס לעצמם חלקי חילוף, ביולוגיים ולא ביולוגיים ובכך לשפר באופן משמעותי את איכות חייהם ואת היכולת להתמודד עם מחלות שונות, הדורשות השתלת איברים או שחזור איברים.

חשוב לדעת שמדובר בראשיתו של התהליך, והיכולת להדפיס איבר אורגני על בסיס DNA ולהשתילו, חי ומתפקד, נמצאת הרחק באופק. עם זאת, הדפסת תותבים שונים כבר החלה ומספר הדוגמאות המפורסמות עולה מדי יום. מדובר בתהליך מציל חיים ובמהפכה של ממש, שתתפוס תאוצה ככל שירדו מחירי המדפסות ונגישותן תגבר.

אורי גורן הוא מנכ"ל אי-פוכונדר ובלוגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully