פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      יש תזונה אחת נכונה?

      כולם רוצים לאכול נכון, אבל יש כל כל הרבה גישות של תזונה נכונה שקל ללכת לאיבוד. הנטורופטית עדן פלד עושה סדר בבאלגן, ומציעה 8 טיפים שימושיים מעולם התזונה הטבעית

      גבר מתבונן בראש חסה (ShutterStock)
      כן או לא? העקרונות משתנים מאדם לאדם (צילום אילוסטרציה: ShutterStock)

      לתזונה נכונה יש כמה עקרונות מוסכמים בין אנשי המקצוע וחובבי הבריאות, וגם עליהם יש ויכוח שנמשך משחר ההיסטוריה ובוודאי יישאר אחרי מות הנבט האחרון בסלט העלים. גם העקרונות שזוכים להסכמה יחסית הם דינאמיים - דורשים התאמה במעבר בין אדם לאדם.

      אז האם יש בכלל תזונה נכונה שהיא אחת? כנראה שלא.

      תזונה שמותאמת לכל אדם על פי אופיו ומצבו הבריאותי עשויה להתאים בקווים מסוימים לאותה הגדרה של תזונה נכונה בתבנית המוסכמת על פי כל, אך גם כאן, היא עשויה שלא להתאים במאת האחוזים לכולם, ולפעמים אפילו בכלל לא.

      אז על מה שאפשר להסכים

      אמנם קשה למצוא הסכמה לגבי תזונה נכונה אחת, אבל יש כמה כללים שכולם מסכימים עליהם:

      1. אוכל טבעי שעבר פחות עיבוד, ככל האפשר, הוא הבריא ביותר.

      2. שומן רצוי לא לחמם. מזונות המטוגנים, שמנים מזוככים ואגוזים מחוממים מוכללים ברשימת המזונות שמומלץ להימנע מהם.

      3. שומן טראנס, המצוי במרגרינה, הוא שומן שהגוף לא יודע איך לעכל.

      4 . יש להימנע מעודפי סוכר לבן על סוגיו.

      5. ירקות הם הבסיס לתזונה נכונה, מכל הגוונים, מכל הצבעים, בכל הטעמים.

      6. רצוי לשתות כמות נכבדה של מים מדי יום - לפחות שמונה כוסות ביום בחורף.

      7. אכילה ברוגע ובשלווה הכרחית על מנת לעכל את המזון, לפעמים אף יותר מאשר הדגש על איכות המזון.

      הכל עניין של גישה

      הכללים האלו מתאימים לגישות שונות, אבל הגישות עצמן הן עולמות שלמים שלא תמיד חיים בשלום אחד עם השני. אבות המזון, לדוגמה, לא מצוינים בעקרונות היסוד למרות שהם לכאורה בבסיס התזונה שלנו. למה? כי הם תמיד שנויים במחלוקת:

      יש האומרים שרצוי לאכול חלבונים מן החי ומעט ירקות (תזונה פליאוליתית, דיאטת אטקינס), יש המדגישים את חשיבות הפחמימות (דיאטת הלחם, שיטת אולגה רז), יש הדוגלים בהפחתה משמעותית של שומנים, יש המדגישים את חשיבותם, יש המדברים על חלבון מן החי כגורם לכל המחלות (טבעונות), ויש הדוגלים בהפרדה של מזונות כסוד לבריאות השלמה.

      צלחת סטייק אספרגוס תפוחי אדמה (ShutterStock)
      שיא הבריאות או גורם למחלות? תלוי את מי תשאלו (אילוסטרציה: ShutterStock)

      עוד שוני רב שניתן למצוא בין הגישות השונות לתזונה נכונה היא מידת הטמפרטורה שבה מוכן או מוגש המזון: המסורת הסינית ואוהדיה לא ממליצים לאכול בטמפרטורה קרה או אוכל שלא עבר חימום כלשהו, ומכאן אנו מבינים את משמעות ההקפצה במסורת הגורמה האסייתית.

      לעומתם, חובבי "עץ החיים" של ד"ר גבריאל קאזנס או אן ויגמור ותרבות ה"רו פוד" מאמינים שאוכל חי שלא חומם מעל 40 מעלות הוא הבריא ביותר ושומר על ערכיו התזונתיים ואף על אנזימי העיכול שבו.

      בין לבין יש שלל נקודות על הציר, והמשחק נע בין טמפרטורה מותאמת לפי עונות השנה, השלמה לטמפרטורה האופיינית לאדם ושילוב טמפרטורה בארוחות במשך היום כולו (ארוחה חמה ושתיים קרות, למשל).

      תזונה טבעית

      שוני מהותי נוסף הוא השוני שבין תזונה נכונה לבין תזונה נכונה טבעית. אנשי המקצוע הדוגלים בגישה הקונבנציונלית הם דיאטנים קליניים ורופאים שונים, ומי שנושא את דגל התזונה הנכונה הטבעית הם אנשי המקצוע מהתחום האלטרנטיבי: נטורופתים, רופאים סיניים, מרפאים איורוודיים ועוד.

      תזונה נכונה טבעית שמה כעיקרון מפתח את חשיבות הרכיבים הטבעיים, כלומר, הקירבה למקור: בלי הנדסה גנטית, ללא עיבוד יתר, בדרגות שונות, אורגני ככל שניתן.

      ממתיק כמו סוכרזית, לדוגמה, לא יהיה מוצר מומלץ בתזונה הטבעית, ואילו ממתיק כמו צמח הסטיביה – כן. ההבדלים בין אנשי המקצוע בכל תחום הוא רחב, וגם בגישת התזונה הנכונה הטבעית ניתן למצוא שלל דעות.

      8 טיפים מעולם התזונה הטבעית

      1. אגוזים מחוממים מתחמצנים בחום גבוה.

      2. שמן זית הוא הבריא ביותר, אך העדין ביותר. רצוי לא לחממו מעל 180 מעלות שכן הוא מתחמצן ונהיה מזיק יותר מאשר יעיל.

      3. שמן קוקוס הוא היציב ביותר לטיגון.

      5. זרעי פשתן טחונים מתחמצנים מהר, ולכן יש לשמור אותם בקירור בפריזר, או לטחון אותם סמוך לשימוש.

      6. פירות אמנם בריאים, אבל רק במרחק חצי שעה מהאוכל, בוודאי כשמדובר במלון ואבטיח, אשר מפורקים על ידי אנזימי עיכול שונים.

      7. קפה במרחק של פחות מחצי שעה מהאוכל "ישתה" את הוויטמינים והמינרלים של המזון הבריא והאורגני ביותר, יספח נוזלים ויוציאם מהגוף.

      8. קפה, קקאו ותה שחור רצוי להכליל במאזן הנוזלים היומי כמינוס שתי כוסות מים. קוקה קולה אגב שווה ערך למינוס 6 כוסות מים.

      עדן פלד היא מומחית להולותרפיה, נטורופתיה והרבליזם קליני