וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי דיאטה: עשו את זה לפני כל ארוחה וירדו 4.3 קילו ב-3 חודשים

עודכן לאחרונה: 13.8.2026 / 9:26

שתיית מים אינה פתרון קסם להרזיה, אבל מחקרים מצביעים על כמה דרכים שבהן היא עשויה לתמוך בתהליך. עבור מטופלי GLP-1 יש לה חשיבות נוספת במהלך הטיפול

כל הסיבות לשתות מים - והרבה/מערכת וואלה

תרופות ההרזיה החדשות שינו את הדרך שבה מטפלים בהשמנה. הן מפחיתות תיאבון, מגבירות שובע ועבור רבים מאפשרות ירידה משמעותית במשקל. אלא שדווקא כשהרעב פוחת ואוכלים פחות, יש הרגל בסיסי שקל מאוד להזניח: שתייה.

מים חיוניים כמעט לכל מערכת בגוף. הם משתתפים בוויסות חום הגוף, בהובלת רכיבי תזונה, בפינוי פסולת, בתפקוד מערכת העיכול ובשמירה על נפח הדם. שתייה מספקת חשובה גם לתפקוד הגופני, לריכוז ולהרגשה הכללית.

אבל בשנים האחרונות מצטברות עדויות לכך שלשתיית מים עשוי להיות תפקיד נוסף, צנוע אך מעניין, בניהול המשקל. מים כמובן אינם "שורפי שומן", ואינם מחליפים תזונה מאוזנת, פעילות גופנית או טיפול רפואי. ובכל זאת, מדובר בכלי פשוט, זמין ונטול קלוריות שיכול להשתלב בתהליך.

אצל מי שהקפידו לשתות 2 כוסות מים לפני שלוש הארוחות המרכזיות נרשמה ירידה ממוצעת של 4.3 ק"ג ב-12 שבועות/ShutterStock

האם שתי כוסות מים לפני הארוחה באמת עוזרות?

סקירה מדעית שפורסמה ב-2025 בכתב העת Physiology & Behavior בחנה את הידע שהצטבר על הקשר בין שתיית מים, מצב ההידרציה וניהול המשקל. בין היתר נבדקו הגדלת צריכת המים, החלפת משקאות אחרים במים ושתייה לפני הארוחות.

אחת האסטרטגיות המעניינות שנחקרו היא שתיית כחצי ליטר מים, כשתי כוסות, כ-30 דקות לפני הארוחות המרכזיות.

במחקר שנמשך 12 שבועות, מבוגרים עם השמנה שהתבקשו לשתות מים לפני הארוחות ירדו בממוצע כ-1.3 ק"ג יותר ממשתתפי קבוצת הביקורת. בקרב מי שהקפידו לעשות זאת לפני שלוש הארוחות המרכזיות נרשמה ירידה ממוצעת של 4.3 ק"ג, לעומת כ-0.8 ק"ג בקרב מי ששתו לפני ארוחה אחת בלבד או לא הקפידו על ההנחיה.

חשוב לא להפוך את הנתונים האלה להבטחה. המחקרים בתחום אינם מוכיחים ששתיית מים לבדה תוביל לירידה משמעותית במשקל, אבל הם כן מצביעים על כך שהרגל פשוט עשוי להשתלב בתהליך רחב יותר.

עוד בוואלה

השאלון שיעשה לכם סדר - מי המפלגה שהכי מתאימה לעמדות שלכם?

לכתבה המלאה

איך מים עשויים לעזור?

ההסבר הפשוט ביותר אינו קשור כלל למטבוליזם: מה שאנחנו שותים לפעמים חשוב לא פחות מכמה שאנחנו שותים. החלפת שתייה ממותקת במים, תה או חליטות ללא תוספת סוכר וממתיקים יכולה לחסוך כמות משמעותית של סוכר וקלוריות לאורך היום.

שתיית מים לפני הארוחה עשויה גם להגביר זמנית את תחושת המלאות. כניסת הנוזלים לקיבה גורמת להתרחבות שלה ולהפעלת קולטנים המעבירים למוח אותות הקשורים למלאות, ולכן אצל חלק מהאנשים היא עשויה לסייע בצמצום כמות המזון בארוחה.

מחקרים קטנים הצביעו גם על עלייה קלה וזמנית בהוצאה האנרגטית לאחר שתיית כחצי ליטר מים, ובמחקר אחד הוערכה התוספת בכ-24 קלוריות. מחקרים אחרים בחנו השפעה אפשרית על חמצון שומן. עם זאת, הממצאים בתחומים האלה אינם אחידים, ואין לראות בהם מנגנון משמעותי לירידה במשקל.

אפשר לגוון עם לימון/ShutterStock, Olena Yakobchuk

משתמשים בזריקות הרזיה? השתייה הופכת חשובה במיוחד

אצל מטופלים בתרופות המבוססות על GLP-1 ואינקרטינים נוספים, שמירה על צריכת נוזלים מקבלת חשיבות נוספת. נייר עמדה של עמותת עתיד, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, והמלצות מומחים מדגישים את הצורך להתייחס לשתייה כחלק מהליווי התזונתי של הטיפול.

הסיבה הראשונה היא תופעות הלוואי. בחילות, הקאות, שלשולים ועצירות עלולים להקטין את צריכת הנוזלים או להגדיל את אובדנם. בנוסף, כאשר אוכלים פחות, עלולים בלי לשים לב גם לשתות פחות.

ההמלצה המובאת בנייר העמדה היא בדרך כלל לצרוך 1.5 עד 2 ליטרים של נוזלים ביום, בלגימות קטנות לאורך היום. הפרדת השתייה מהארוחה בכ-30 עד 60 דקות עשויה לסייע למי שסובל משובע מוקדם או מבחילות.

במצבי שלשול מומלצת שתייה של לפחות שני ליטרים ביום, ואילו במצבי עצירות ההמלצה המובאת היא 1.5 עד 3 ליטרים. כמובן שכמות הנוזלים המתאימה אינה זהה לכולם, ובמצבים רפואיים מסוימים, למשל מחלות לב או כליות, יש לפעול לפי הנחיות הצוות המטפל.

המסר המעשי חשוב במיוחד: לא תמיד כדאי לחכות לצמא. במהלך טיפול תרופתי לירידה במשקל אפשר להפוך את השתייה להרגל יזום ולפזר אותה לאורך היום.

קשה לכם לשתות מים? לא חייבים להסתפק בכוס משעממת

ירידה משמעותית במשקל עלולה להיות מלווה גם באובדן מסוים של מסת גוף רזה. הידרציה תקינה חיונית לתפקוד השרירים, אבל חשוב לדייק: שתיית מים כשלעצמה אינה מגינה מפני אובדן מסת שריר.

לשם כך חשובים במיוחד צריכת חלבון מותאמת ואימוני התנגדות, לצד תזונה מספקת ושתייה.

עבור חלק מהאנשים הקושי אינו לדעת שצריך לשתות, אלא לבצע זאת בפועל. אפשר לגוון באמצעות מים עם פרוסות לימון, תפוז או מלפפון, נענע, קוביות פרי או קרח. גם תה ירוק וחליטות צמחים, חמות או קרות וללא תוספת סוכר וממתיקים, יכולים להיכלל בצריכת הנוזלים היומית.

לדברי הדס יריב, יועצת מדע ותזונה לחברת ויסוצקי, "בחליטות צמחים הרווח משולש: גיוון בטעם, הגדלת צריכת הנוזלים וגם רכיבים ביואקטיביים מהצומח".

בסופו של דבר, מים אינם תרופת הרזיה נוספת. התרומה העיקרית שלהם פשוטה יותר: הם יכולים להחליף משקאות עתירי קלוריות, לתרום לתחושת המלאות ולעזור לשמור על מאזן נוזלים תקין.

ולמי שמטופל בתרופות ממשפחת GLP-1, זה כבר אינו רק עניין של ניהול משקל. כשהתיאבון יורד ובחילות, הקאות, שלשולים או עצירות נכנסים לתמונה, הכוס שנשכחה על השולחן יכולה להפוך לחלק משמעותי מההתמודדות עם הטיפול.

  • מים
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

top-form-right-icon

בשליחת התגובה אני מסכים לתנאי השימוש

    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully