וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכחו מהגזר: 2 חופנים ביום מהאגוז הזה משפרים את הראייה

עודכן לאחרונה: 27.10.2024 / 14:07

אגוזים הם מרכיב חשוב ומזין שעוזר למגוון מצבים רפואיי. מחקר חדש מראה שהם אפילו טובים לשמירה על הראייה. אז כמה צריך לצרוך מהם ביום?

פיסטוקים. ShutterStock
טעימים ובריאים. פיסטוקים/ShutterStock

האם חופן אגוזים יכול לעזור לשמור על הראייה? מחקר חדש מצביע על כך שאכילת מנה יומית של פיסטוקים עשויה להגן על העיניים מפני בעיות ראייה הקשורות לגיל על ידי חיזוק תרכובות הגנה חשובות ברשתית.

חוקרים מאוניברסיטת טאפטס מצאו שמבוגרים שאכלו כ-56 גרם פיסטוקים מדי יום במשך 12 שבועות הראו שיפורים משמעותיים בבריאות העיניים שלהם בהשוואה לאלה ששמרו על התזונה הרגילה שלהם. המחקר התמקד במדידת פיגמנטים מגנים מיוחדים ברשתית - השכבה הרגישה לאור בחלק האחורי של העין, החיונית לראייה.

פיגמנטים מגנים אלה, הידועים כפיגמנט מקולרי, פועלים כמו משקפי שמש פנימיים לעיניים. הם עוזרים לסנן אור כחול מזיק ולהגן על הרשתית מפני נזק שעלול להוביל לניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD), אחד הגורמים המובילים לאובדן ראייה אצל מבוגרים.

מה שמייחד את הפיסטוקים הוא שהם האגוזים היחידים המכילים כמויות משמעותיות של לוטאין, תרכובת מועילה המצטברת ברשתית ליצירת פיגמנטים מגנים אלה. בעוד ירקות עלים ירוקים נחשבים בדרך כלל למקור הרצוי ללוטאין, פיסטוקים עשויים להציע יתרון מובהק: תכולת השומן הטבעית שלהם יכולה לעזור לגוף לספוג לוטאין בצורה יעילה יותר.

תקריב של עין אנושית. ShutterStock
תקריב של עין אנושית/ShutterStock

המחקר שפורסם ב-Journal of Nutrition כלל 36 מבוגרים בריאים בין הגילאים 40 עד 70 שבדרך כלל צרכו כמויות נמוכות של מזונות המכילים לוטאין. מחצית מהמשתתפים הוסיפו כאמור כשני חופנים של פיסטוקים ללא מלח לתזונה היומית שלהם, בעוד החצי השני שמרו על הרגלי האכילה הרגילים שלהם.

לאחר שישה שבועות בלבד, קבוצת הפיסטוקים הראתה שיפורים ניכרים ברמות הפיגמנט המקולרי שלהם, והיתרונות הללו נשארו קבועים עד סוף המחקר בן 12 השבועות. בינתיים, קבוצת הביקורת לא הראתה שינויים משמעותיים.

"הממצאים שלנו מצביעים על כך שפיסטוקים הם לא רק חטיף מזין, אלא שהם עשויים גם לספק יתרונות משמעותיים לבריאות העיניים", אומרת ד"ר תמי סקוט, נוירופסיכולוגית מחקרית וקלינית ומחברת ראשית של המחקר, בהודעה לתקשורת. "זה חשוב במיוחד כאשר אנשים מזדקנים ומתמודדים עם סיכונים גבוהים יותר לליקוי ראייה".

מה שראוי לציין במיוחד הוא עד כמה הפיסטוקים היו יעילים בהשוואה למקורות תזונתיים אחרים. למרות שהכיל כמויות צנועות יחסית של לוטאין (1.6 מ"ג למנה) בהשוואה לירקות כמו תרד (7 מ"ג למנה), התערבות הפיסטוק הניבה תוצאות מרשימות. זה מצביע על כך שהשומנים הטבעיים בפיסטוקים עשויים להפוך את הלוטאין לזמין יותר לשימוש הגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully