וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יותר בריא - פרי טרי, קפוא או מקופסת שימורים? תתפלאו

עודכן לאחרונה: 20.10.2024 / 11:08

פירות משמינים כי הם מלאים בסוכר, פירות מעלים את רמת הסוכר בדם ולכן לא מומלצים לחולי סוכרת, אסור לאכול פירות לאחר ארוחה. מיתוסים רבים נוצרו סביב צריכת פירות. הגיע הזמן לנפצם

בווידאו: שרון לוין מנהלת ההסברה של עמותת פעמונים בריאיון לליאת רון בתוכנית וואלה פתרנו על מחירי הפירות וירקות/צילום: אולפן וואלה

האם אי פעם תהיתם למה רבים מאיתנו לא אוכלים מספיק פירות? למרות שההמלצות התזונתיות מעודדות אותנו לצרוך בין כוס וחצי לשתי כוסות פירות ביום, מחקרים מראים שרק כ-12% מהמבוגרים עומדים ביעד זה. מה הסיבה לכך? נראה שחלק מהסיבות נעוצות במיתוסים שגויים על פירות. בואו נבחן חמישה מיתוסים נפוצים ונגלה את האמת מאחוריהם.

מיתוס 1: פירות לא בריאים בגלל תכולת הסוכר הגבוהה שלהם

האם אי פעם נמנעתם מלאכול פירות בגלל החשש מהסוכר שבהם? אתם לא לבד. רבים חוששים מהסוכר הטבעי (פרוקטוז) שבפירות, אבל האמת מפתיעה:

האמת: פירות הם אחד המזונות העשירים ביותר בנוטריינטים שאנחנו יכולים לכלול בתזונה היומית שלנו. נכון, הם מכילים סוכר טבעי, אבל הם מספקים אנרגיה ועמוסים בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון - כולם חיוניים להפחתת הסיכון למחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת, תסמונת מטבולית וסרטן.

האם ידעתם? מחקרים מראים שכל מנה יומית נוספת של פרי יכולה להפחית את הסיכון למוות ממחלות לב וכלי דם בכ-5%.

בנוסף, פירות הם מקור מצוין לסיבים תזונתיים, שרוב האוכלוסייה סובלת ממחסור בהם. למשל, תפוח בינוני מכיל 4.4 גרם סיבים, בעוד שכוס פטל מכילה 8 גרם סיבים - כמות המכסה כשליש מכמות הצריכה המומלצת ליום של נשים וכחמישית עבור גברים.

אננס טרי, משימורים או קפוא - מה יותר בריא?. ShutterStock
אננס טרי, משימורים או קפוא - מה יותר בריא?/ShutterStock

מיתוס 2: פירות יער בריאים יותר מפירות אחרים

פירות יער זוכים להערכה רבה בזכות תכולת הסוכר הנמוכה, כמות הסיבים הגבוהה ועושר נוגדי החמצון שלהם. אבל האם זה אומר שעלינו להתמקד רק בהם?

האמת: בעוד שפירות יער אכן מצוינים לבריאות, כל הפירות מכילים מגוון רחב של רכיבים תזונתיים חיוניים שגופנו זקוק להם לתפקוד אופטימלי. למשל:

  • אכילת שני קיווי ביום יכולה לעזור להקל על עצירות במבוגרים.
  • מנגו מספק נחושת וחומצה פולית, שניהם חשובים במיוחד בזמן הריון.
  • ענבים, למרות שלעתים מבקרים אותם בשל תכולת הסוכר הגבוהה יחסית, עשירים בנוגדי חמצון חזקים כמו רזברטרול וקוורצטין, שעשויים לסייע בהגנה מפני מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן.

המלצה: במקום להתמקד בסוג פרי אחד, כדאי לשאוף לאכול מגוון רחב של פירות כדי ליהנות ממלוא הספקטרום של הרכיבים התזונתיים שהם מספקים.

מיתוס 3: פירות משומרים פחות מזינים מפירות טריים או קפואים

האמירה "טרי הוא הטוב ביותר" נפוצה מאוד, אבל האם היא באמת נכונה כשמדובר בפירות?

האמת: פירות משומרים לעתים קרובות מקבלים מוניטין לא מוצדק כפחות מזינים, אבל מחקרים שנעשו בנושא מראים אחרת. תהליך השימור מסיר מעט מאוד, אם בכלל, מהסיבים התזונתיים שבפרי. למעשה, מחקרים מראים שפירות משומרים ללא תוספת סוכר, פירות קפואים ופירות טריים שומרים על רמות דומות של רכיבים תזונתיים.

יתרה מזאת, פירות משומרים וקפואים הם בדרך כלל זולים יותר ובעלי חיי מדף ארוכים יותר, מה שמאפשר לנו להחזיק פירות בבית מבלי לדאוג שיתקלקלו במהירות.

ומה לגבי פירות מיובשים? נכון, יש להם תכולת קלוריות וסוכר גבוהה יותר למנה בגלל הריכוז שלהם, אבל הם עדיין עמוסים בוויטמינים, מינרלים, סיבים ונוגדי חמצון חיוניים.

המסקנה: בחרו את סוג הפרי שמתאים לצרכים שלכם, אבל זכרו - בין אם טרי, קפוא, משומר או מיובש, כל צורות הפרי הן דרך מצוינת לקבל ויטמינים ומינרלים חיוניים.

מיתוס 4: יש לאכול פירות על בטן ריקה

רבים מאיתנו גדלו על המיתוס הזה שצריך לאכול פירות רק על בטן ריקה, שאסור לאכול פירות לאחר ארוחה דשנה או שצריך לאכול פירות רק בזמנים מסוימים ביום.

האמת: אין צורך לאכול פירות על בטן ריקה או בזמן ספציפי ביום כדי ליהנות מיתרונותיהם. הגוף שלנו מתוכנן לעכל ולספוג את הרכיבים התזונתיים מהפירות ללא קשר לזמן שבו אנחנו אוכלים אותם.

למעשה, שילוב של פירות עם מזונות אחרים, כמו חלבונים ושומנים בריאים, יכול לעזור לייצב את רמות הסוכר בדם ולגרום לנו להרגיש שבעים לאורך זמן, מה שמפחית את הסיכוי לאכילת יתר.

טיפ: אכילת פירות בשילוב עם מזונות אחרים, במיוחד אלה המכילים חלבון, יכולה להיות משביעה ומספקת יותר.

מיתוס 5: יש להימנע מפירות אם יש לכם סוכרת

רבים מחולי סוכרת או אנשים עם רמות סוכר גבוהות בדם חוששים שאכילת פירות עלולה להזיק להם בגלל תכולת הסוכר שלהם. האם זה נכון?

האמת: אנשים עם סוכרת יכולים ליהנות מפירות בדיוק כמו כולם. הסוכר הטבעי בפירות לא גורם בהכרח לעלייה מהירה ברמות הסוכר בדם. למעשה, פירות משמשים כחטיף מתוק טבעי לאנשים עם סוכרת ומומלץ לצרוך אותם מדי יום.

מחקרים אחרונים מראים שצריכה גבוהה יותר של פירות קשורה לרמות סוכר נמוכות יותר בצום אצל אנשים עם סוכרת. אנשים עם סוכרת מאוזנת יכולים לצרוך בבטחה 200-250 גרם של פירות טריים ביום.

יתרונות נוספים: הסיבים ותרכובות נוגדות החמצון בפירות, כמו פוליפנולים ופלבונואידים, עשויים לעזור בהפחתת סיבוכים הקשורים לסוכרת. מחקרים אף מראים שהגברת צריכת פירות עשירים בפלבנואידים בתזונה עשויה להפחית את הסיכון לרטינופתיה (סיבוכי ראייה הקשורים לסוכרת) בעד 30%.

  • עוד באותו נושא:
  • פירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully