וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע צמים לפני ניתוח? מרדים בכיר מסביר

ד"ר יורי ברסטז'בסקי

עודכן לאחרונה: 20.10.2024 / 8:06

אם נכנסתם לניתוח, או מישהו אחר מקרוביכם, יכול להיות שהשאלה עלתה. רופא מרדים בכיר מסביר למה הצום כל כך קריטי להצלחת הניתוח ומה יכול לקרות אם לא צמים?

רופאים צוחקים על מטופל/וואלה! NEWS

צום לפני ניתוח הוא נוהל רפואי מקובל המיועד להבטיח את הבטיחות של המטופלים במהלך ההליך הכירורגי. עם הגעת המטופלים לחדר הניתוח, תהליך ההרדמה מתבצע במטרה לשלול כל תחושת כאב או אי נוחות. עם זאת, קיימת חשיבות רבה לכך שהקיבה תהיה ריקה.

הנה הסיבות המרכזיות לצום לפני ניתוח וההשפעות האפשריות על בריאות המטופל:

מניעת סיכון לשאיפת תוכן קיבה
אחת הסכנות המשמעותיות בניתוח היא האפשרות לשאיפת תוכן קיבה. כאשר המטופל מקבל תרופות הרדמה, קיימת אפשרות שיתרחבו בלוטות או ישתנה לחץ, מה שעלול להוביל לשאיפת נוזלים או מזון לריאות. מצב זה יכול לגרום לדלקת ריאות או לסיבוכים אחרים שיכולים להחמיר את מצבו של המטופל ולהאריך את זמן ההחלמה. כמו כן, ריקון הקיבה והפחתת הלחץ באיזור הניתוחי יכול לסייע למנתח לעבוד בצורה נוחה יותר, במיוחד בניתוחים באזור הבטן.

בטיחות הרדמה
בזמן הרדמה, הרפלקסים הטבעיים של הגוף מדוכאים. הצום חשוב כדי שלא תיגרם שאיפה של מיצי קיבה לריאות, דבר שעלול להוביל לסיבוכים נשימתיים חמורים.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הפחתת דלקת ושיפור תהליך ההחלמה
צום לפני ניתוח לא רק שמונע סיבוכים, אלא גם תורם להפחתת התגובה הדלקתית של הגוף. דלקת היא חלק מהתגובה הטבעית של הגוף להליכים כירורגיים, אך צום מסייע בהכנת הגוף לקראת הניתוח, ומאפשר לו להתרכז בשיקום לאחר ההליך. בנוסף, חומרי הרדמה עלולים לגרום לבחילות והקאות. כאשר הקיבה ריקה, הסיכוי לתופעות אלה מופחת בצורה משמעותית.

הכנת הגוף והנפש
בנוסף להשפעות הפיזיולוגיות, צום לפני ניתוח יכול לשמש כהכנה נפשית למטופל. רבים מוצאים שהצום מסייע להם להתמקד ולהתכונן נפשית לקראת הניתוח, ובכך מצמצמים את רמות החרדה והמתח.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

קריטי להצלחת הניתוח

צום לפני ניתוח הוא צעד חיוני להבטחת הצלחת ההליך הרפואי ולהפחתת הסיכונים הכרוכים בו. חשוב לעקוב אחרי ההמלצות הרפואיות ולוודא שהקיבה ריקה לפני ההרדמה, כדי להבטיח טיפול בטוח ויעיל. מטופלים מתבקשים להיות מודעים לחשיבות הצום ולהתכונן בהתאם, למען בריאותם וביטחונם.

בדרך כלל, ההנחיות הן צום ממזון 6 שעות אחרי אוכל קל, 8 שעות אחרי אכילת בשר או אוכל מטוגן, עם אפשרות לשתות נוזלים צלולים עד שעתיים לפני הניתוח.


ד"ר יורי ברסטז'בסקי הוא רופא מרדים בכיר וסגן מנהל מחלקת הרדמה בהרצליה מדיקל סנטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully