וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידענו שקפה הוא בריא, אבל מתברר שהוא יכול להגן מפני המחלה הזו

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 20.10.2024 / 10:26

מחקר גדול שניתח ממצאים של למעלה מעשרה מחקרים מגלה מה ההשפעות של משקאות כמו מיץ פירות, קפה, תה או משקאות דיאט. הנה הממצאים

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

סוכרת מסוג 2 היא בעיה בריאותית עולמית, המשפיעה על מיליוני אנשים ומובילה לסיבוכים משמעותיים כמו מחלות לב וכלי דם, בעיות בכליות ומוות מוקדם. מחקרים מהשנים האחרונות הדגישו את תפקידם של משקאות שונים בהשפעה על הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 וסיבוכיה. מחקר שפורסם לאחרונה מספק תובנות חשובות לגבי האופן שבו משקאות שונים עשויים להשפיע על הבריאות של אנשים עם סוכרת מסוג 2.

המחקר הנוכחי מדגיש כי משקאות ממותקים בסוכר, כגון משקאות מוגזים ומשקאות אנרגיה, קשורים בצורה חזקה לסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2 וקשורים בשיעורי תמותה גבוהים יותר אצל אלו שכבר אובחנו עם סוכרת מסוג 2. ממצא זה מתאים גם למחקרים קודמים, שהראו כי צריכה מופרזת של משקאות ממותקים תורמת להשמנה, תנגודת לאינסולין ודלקות, וכל אלו מהווים גורמי סיכון משמעותיים לסוכרת. על פי המחקר, צריכה של משקאות ממותקים מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ב-15% ומעלה את הסיכון לתמותה ב-20%.

המחקר שניתח ממצאים מ-15 מחקרי תצפית מצא שאנשים שצורכים לעתים קרובות משקאות ממותקים נוטים יותר לפתח סוכרת מסוג 2 וגם למות מהסיבוכים שלה. הדבר מיוחס בעיקר לכמויות הגבוהות של תוספת גלוקוז ופרוקטוז במשקאות הללו, מה שעלול להוביל לעלייה במשקל, לרמות גבוהות יותר של סוכר בדם ולעלייה בשומן התוך בטני, שכולם מחמירים את הסימפטומים של סוכרת מסוג 2.

אישה שותה מיץ תפוזים. Pheelings media, ShutterStock
אישה שותה מיץ תפוזים/ShutterStock, Pheelings media

השפעת משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים

מעניין לציין כי המחקר מצא כי משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים, המשווקים לעתים קרובות כחלופות בריאות יותר למשקאות ממותקים, לא השפיעו באופן משמעותי על התמותה בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2.

המחקר לא הראה ראיות חזקות הקושרות אותם לסיכון מוגבר או מופחת למוות בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2. עם זאת, נמצא כי משקאות ממותקים בממתקים מלאכותיים מגבירים מעט את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

למרות שכמה מחקרים קודמים העלו שמשקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים עשויים לעזור בניהול משקל הגוף ובהפחתת צריכת הקלוריות, ההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח של ממתיקים מלאכותיים עדיין שנויות במחלוקת. המחקר הנוכחי מצביע על כך שאמנם משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים אינם תורמים לשיעור תמותה גבוה יותר בחולי סוכרת, אך הם אינם חלופה טובה למשקאות ממותקים, במיוחד לאור העובדה שהם יכולים להגביר את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

קפה ותה: הגנה פוטנציאלית

אחד הממצאים המעניינים ביותר במחקר זה הוא שקפה ותה עשויים להציע יתרונות הגנה מפני סוכרת מסוג 2 וסיבוכיה. על פי המטה-אנליזה, גם צריכת קפה וגם צריכת תה היו קשורות בסיכון מופחת לפתח סוכרת מסוג 2 ובסיכון נמוך יותר למוות אצל אלו שכבר סובלים מהמחלה.

עבור שותי הקפה, המחקר מצא סיכון נמוך ב-25% למוות בקרב חולי סוכרת מסוג 2 שצרכו קפה באופן קבוע בהשוואה לאלו שלא. באופן דומה, לשותי תה היה סיכוי נמוך ב-16% לפתח סוכרת מסוג 2 והפחתה של 16% בתמותה. יתרונות אלו נחשבים כנובעים מתרכובות ביו-אקטיביות המצויות בקפה ובתה, כגון נוגדי חמצון, חומצה כלורוגנית וקטקינים, המסייעים בוויסות רמות הסוכר בדם, הפחתת דלקות ושיפור הרגישות לאינסולין.

קפה אפסרסו. ShutterStock
קפה אפסרסו/ShutterStock

מה לגבי מיץ פירות?

הממצאים בנוגע למיץ פירות היו פחות חד משמעיים. למרות שמיץ פירות טבעי נתפס לרוב כאופציה בריאה יותר בהשוואה למשקאות ממותקים, המחקר הראה שצריכת מיץ פירות העלתה מעט את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. סביר להניח שהסיבה לכך היא שמיץ פירות, למרות שהוא טבעי, עדיין מכיל רמות גבוהות של פרוקטוז והוא אינו מכיל את הסיבים המצויים בפירות שלמים, אשר עוזרים לווסת את ספיגת הסוכר בגוף.

השפעתו של מיץ פירות על תמותה וסיבוכים קרדיווסקולריים הייתה פחות ברורה, כאשר המחקר הצביע על כך שתפקידו בתוצאות הללו עשוי להיות

לא משמעותי כמו משקאות אחרים: משקאות ממותקים המגבירים את הסיכון, או קפה ותה המפחיתים את הסיכון. עבור אלה עם סוכרת מסוג 2, הגבלת צריכת מיץ פירות עדיין עשויה להיות בחירה נבונה בשל תכולת הסוכר הגבוהה שלו.

סיבוכים קרדיווסקולריים: לא נמצא קשר חזק

בנוסף לחקר ההשפעות של משקאות אלו על הסיכון לסוכרת ותמותה, המחקר גם חקר את השפעתם על סיבוכים קרדיווסקולריים באנשים עם סוכרת מסוג 2. מחלות לב וכלי דם הן סיבוך נפוץ וחמור של סוכרת, שמוביל לרוב להתקפי לב, שבץ מוחי ומצבים מסכני חיים אחרים. עם זאת, המחקר לא מצא קשר חזק בין צריכת משקאות ומחלות לב וכלי דם בחולי סוכרת.

למרות היעדר קשר ישיר בתחום זה, חשוב לציין כי ניהול רמות הסוכר בדם ושמירה על תזונה בריאה, כולל הפחתת צריכת משקאות ממותקים, ממלא תפקיד מכריע בבריאות הלב הכללית עבור אנשים עם סוכרת מסוג 2.

ההמלצה: בחירה נבונה יותר של משקאות

עבור אנשים עם סוכרת מסוג 2 או אלה שבסיכון לפתח את המצב, בחירה מושכלת לגבי אלו משקאות לצרוך היא חיונית. בהתבסס על הממצאים ממטה-אנליזה זו, הפחתה או הימנעות מצריכת משקאות ממותקים היא צעד חשוב להורדת הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ולשפר את שיעורי ההישרדות עבור אלו שכבר אובחנו. בעוד שקיימת מחשבה שמשקאות ממותקים באופן מלאכותי עשויים להיות אלטרנטיבה טובה יותר, הם אינם חסרי סיכונים פוטנציאליים משלהם, ויש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את השפעתם ארוכת הטווח.

מצד שני, קפה ותה, כאשר הם נצרכים במתינות, יכולים להציע יתרונות הגנה מפני סוכרת מסוג 2. הפוטנציאל שלהם להפחית את הסיכון לפתח סוכרת ולהפחית את התמותה הופך אותם לבחירה חכמה עבור אנשים רבים. עם זאת, עדיין חשוב להימנע מהוספת כמויות מוגזמות של סוכר או ממתיקים מלאכותיים למשקאות הללו.

לגבי מיצי פירות, למרות שיש נטיה לחשוב שהם בריאים יותר יש להבדיל בינם לבין פירות שלמים. בעוד שפירות שלמים הם ללא ספק חלק בריא מכל דיאטה, הסוכרים המרוכזים במיץ פירות עשויים לתרום לסיכון מוגבר

לסוכרת מסוג 2. לאור זאת, אנשים צריכים לצרוך מיץ פירות במשורה, ויש להעדיף פירות שלמים בשל תכולת הסיבים שלהם.

לסיכום, בחירת משקאות מודעת יכולה למלא תפקיד משמעותי במניעה וניהול של סוכרת מסוג 2. צמצום במשקאות ממותקים, ובמשקאות ממותקים באופן מלאכותי ובחירה בקפה או תה עשויים לסייע בהפחתת הסיכון לסוכרת וסיבוכיה, ולהוביל לתוצאות בריאותיות טובות יותר לטווח ארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully