וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 סימנים שמתרחשים בגוף לקראת בואו של שעון החורף

עודכן לאחרונה: 16.10.2024 / 15:23

זה לא רק החושך שמגיע מוקדם והטמפרטורות שיורדות - אלא משהו אמיתי קורה בגוף שלנו עם החורף, והסימנים כבר מתחילים עכשיו

איריס קול מראיינת את ד"ר אמיר קורן בנושא התקרחות ונשירת שיער/מערכת וואלה

שעון החורף בא לפתחנו ואיתו הימים, או אולי הערבים, נהיים יותר קרירים. אז מה צפוי לקרות לנו בגוף לקרא ההתקררות ושינוי השעון. והאם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי להתכונן לזה?

הנה 5 סימנים שהגוף שלנו מתכונן לחורף:

נשירת שיער

"השינוי הפתאומי בטמפרטורה יכול להפעיל לחץ על הקרקפת וזקיקי השיער, וכתוצאה מכך קצב מואץ של קווצות שיער נושרות", אומר ד"ר אניל שארמה, רופא ב- Sharma Skin & Hair Surgery לאתר האינדיפנדנט.

"בקיץ, כאשר הימים ארוכים יותר, יותר שערות עשויות להיכנס לשלב הטלוגן (מנוחה) של מחזור השיער ואז להשיל כשלושה חודשים לאחר מכן", הוא מסביר. "אבל ככל שאנו עוברים לחודשים קרים יותר, נשירת השיער נוטה להתגבר ככל שהגוף פועל כדי לחסוך בחום."

כדי למנוע זאת, "חשוב גם ליצור זרימת דם על הקרקפת כדי לשפר את צמיחת השיער", אומר שארמה. "לעסות את הקרקפת ולהשתמש בסרום הקרקפת שיש בו מרכיבים שעוזרים לשלוט בייצור החלב או חומצה לקטית שמקלפת בעדינות את הקרקפת."

הוא גם ממליץ לאכול הרבה עלים ירוקים.

"מחסור בויטמינים ומינרלים כמו ברזל ופריטין עלול להחמיר את נשירת השיער, בעוד שרמות נמוכות של ויטמין D ו-B12 יכולות להשפיע גם על צמיחת השיער", מסביר שארמה. "לכן, אם אתם חווים נשירה, הנפוצה מעכשיו ועד אוקטובר, חשוב לשלב שפע של עלים ירוקים כהים, ביצים ודגים שומניים בתזונה שלכם".

נשירת שיער במקלחת. Nalada Nagawasuttama, ShutterStock
נשירת שיער במקלחת/ShutterStock, Nalada Nagawasuttama

מצב רוח ירוד ואנרגיה

זה לא רק בראש שלכם, דיכאון חורף הוא תופעה מוכרת ויש לה אפילו שם: באנגלית קוראים לזה Seasonal Affective Disorder או בקיצור: SAD (תודו שזה מושלם).

להתקצרות שעות האור והתארכות שעות החושך יש השפעה פיזיולוגית של ממש. ההחשכה המוקדמת מסמנת לגוף לייצר מלטונין (הורמון המעודד שינה) מוקדם יותר, וכתוצאה מכך אנחנו נהיים יותר עייפים יותר מוקדם. וישנה עוד השפעה חשובה: הייצור המוגבר של מלטונין בא לעיתים על חשבון ייצור מוליך עצבי אחר - סרוטונין - שקשור בין היתר בוויסות מצב הרוח ושיפורו. השילוב של שתי ההשפעות הללו גורם לנו להרגיש עייפים ורדומים יותר בגלל השפעת המלטונין, ומדוכדכים ועצבניים בגלל הירידה בסרוטונין.

למרות הסימפטומים הזהים, קיים הבדל מרכזי אחד בין דיכאון חורף לדיכאון מג'ורי, והוא מועד הופעתו. אם הדיכאון מופיע בתחילת החורף וחולף כשהאביב מתחיל, הוא יאובחן כדיכאון חורף (בעוד שדיכאון מג'ורי מופיע ללא קשר לעונות השנה).

מה עושים?

הטיפול בדיכאון חורף דומה אף הוא לטיפול בדיכאון כללי ויכול לכלול שילוב של טיפול תרופתי עם טיפול פסיכותרפי. לצד זאת, ישנם צעדים ושינויים מסויימים באורח החיים שניתן לעשות כדי להפחית את השפעתו, כמו חשיפה לשמש, פעילות גופנית ואכילת פחמימות מורכבות שיעזרו לשמור על רמות יציבות של סוכר בדם, ולכן יעזרו לשמור על רמות סרוטונין קבועות, ולכן כדאי גם לאכול בצורה מסודרת וקבועה.

כאבי מפרקים

"מזג אוויר קר יכול לגרום למפרקים שלך להיות כואבים ופחות קלים להזזה", אומרת ד"ר וינה פאטל, ראומטולוגית בבית החולים Nuffield Health לסטר לאתר המטרו. "ההסברים האפשריים כוללים את השינויים בהתעבות הסינוביום (הרקמות הרכות המצפות את המפרק המייצרות נוזל סיכה) במהלך החורף. הסבר נוסף עשוי להיות הירידה בלחץ הברומטרי המוביל להתרחבות ונפיחות של השרירים והגידים".

פאטל ממליצה ליטול תוספי ויטמין D רגילים כדי לעזור לשמור על העצמות חזקות בזמן הקור. "ויטמין D חיוני לבריאות העצמות, השיניים והשרירים וקשור למצבים רבים כמו אוסטאופורוזיס, שברים בירך, מחלות אוטואימוניות (כגון דלקת מפרקים שגרונית, טרשת נפוצה, מחלות מעי דלקתיות) וניהול כאב כרוני", מסבירה פאטל. "חיוני שניקח תוספי מזון עבור זה וצורכים מזון כמו דגים שמנים, בשר אדום, חלמונים ומזונות מועשרים".

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

עור יבש

החורף הישראלי מאופיין באוויר יבש עם מעט מאוד לחות מה שגורם ליובש בעור הפנים והגוף. היובש מתבטא בחספוס קל, קילופים באזורים רגישים, סדקים, גירוד והרגשה כללית של אי נוחות. התופעות שכיחות ביותר באזור השפתיים, בכפות הרגליים, כפות הידיים, בזרועות ובגפיים התחתונות, אך יכולות להופיע גם בפנים ובכל אזורי הגוף.

"יובש בעור נובע ממקורות שונים, לרבות אסתמה של העור, הזדקנות העור, סוכרת, מגע עם חומרי ניקיון וכן מקרי יובש כתוצאה מגורמים אקלימיים, כגון רוח, שמש וקור. איבוד חומצות שומן החיוניות לגמישות העור והתאדות הלחות משכבת העור החיצונית גורמים לסדקים ויובש", מסבירה ד"ר להבית אקרמן מומחית בינלאומית לרפואת עור.

אלה הטיפים שלה לטיפול ומניעת עור יבש בחורף:

המעיטו במקלחות: מקלחת מייבשת מאוד את העור ובייחוד השימוש בסבון. מומלץ להשתמש בסבונים בעלי דרגת חומציות pH 5.5 הקרובה לזו של העור, שאינם גורמים ליובש ולגירויים.

הימנעות משטיפת ידיים באופן תדיר - כמו במקלחת גם בשטיפת ידיים המים מייבשים את העור. מומלץ מאוד לאחר שטיפת כלים/ או כל פעולת ניקיון אחרת להשתמש בקרם ידיים טיפולי.

הימנעות מחימום יתר - רצוי להימנע מחימום יתר של הבית או סביבת העבודה ולהשתמש במכשירי אדים להוספת לחות לאוויר או להניח כלי מים ליד מקור החימום.

הענקת לחות לעור באמצעות תכשירי הזנה - מומלץ למרוח על הגוף מיד לאחר המקלחת קרם לחות קבוע בחורף. ניתן גם להוסיף לאמבט שמנים צמחיים אשר מעניקים לעור לחות, כגון שמן נבט חיטה המכיל ויטמין E שמאיץ את תהליך הריפוי של העור.

חשוב להקפיד על שימוש יומיומי בתכשירי לחות ולהשתמש בתכשירים המכילים חומרים כמו קולגן, חומצה הילאורונית וויטמין E . כמו כן מומלץ בחורף להשתמש בקרם בעל מרקם שומני יותר מאשר בקיץ- כיוון שהיובש באוויר מגביר את היובש בעור בחורף.

שורש ליקוריץ. ShutterStock
תוסיפו את זה לתפריט/ShutterStock

אסתמה

"אוויר קר יכול להחמיר אסתמה וקשיי נשימה על ידי גרימת התכווצות דרכי הנשימה, ייבוש דרכי הנשימה והפעלת דלקת", אומר ד"ר ויג'אי מרתי, מייסד שותף של מרפאת Harley Street Murthy Health. "היובש של האוויר הקר מעבה את הריר, מקשה על הוצאתו ומגביר תסמינים כמו שיעול וקוצר נשימה".

מרתי ממליץ לשתות תה מולאין, שורש ליקוריץ או ליטול תוספי N-אצטילציסטאין לתמיכה בתפקוד הריאות.

לסובלים מאסתמה, במהלך החודשים הקרים יותר, שמור את המשאפים שלך קרוב, היו מודעים לסביבתכם (הימנעות ממקומות קטנים או אזורים צפופים), שמרו על היגיינת ידיים, ואם אתם מרגישים לא טוב למשך תקופה מסוימת, פנו לרופא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully