וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו הסימנים הגופניים שמראים: אתם חייבים להפסיק את הצום

ד"ר ג'ואל זינגר

עודכן לאחרונה: 10.10.2024 / 8:30

בעבר, רופאים יעצו לאנשים עם סוכרת, או עם רמות סוכר גבוהות בדם שלא לצום. היום מבינים שזה תקין, אבל צריך לשים לב לסימנים הגופניים שמחייבים להפסיק את הצום מיד

בווידאו: מנהלת מרפאת סוכרת במרכז הרפואי מאיר עם כל מה שצריך לדעת על המחלה/עריכה: דינה מחפוץ

למרות שהצום הוא חלק חשוב מיום כיפור, ההלכה קוראת לשמור על הבריאות בעדיפות ראשונה. אנשים פטורים מצום מבחינה הלכתית, אם הוא עלול לסכן את בריאותם. לכן מומלץ לצום רק אם ניתן להיות בטוחים שהצום לא יגרום לקשיים באיזון רמות הגלוקוז ובבריאות הכללית.
איך להתכונן לצום?

בערב הצום הקפידו על שתייה מרובה החל משעות הבוקר, כ-12-10 כוסות. בנוסף, הקפידו על כל הארוחות, והימנעו מקפאין ושתיית אלכוהול החל משעות הבוקר של ערב הצום. בארוחה המפסקת מומלץ להימנע ממאכלים בעלי תיבול חזק, חריף, חמוץ, מלוח, ומומלץ שהארוחה תחיל חלבונים, פחמימות וירקות טריים או מבושלים.

האם מותר לקבל טיפול תרופתי במהלך הצום?

מבחינה הלכתית מותר לבלוע תרופות בטבליות, כמוסות או בצורה נוזלית גם במהלך הצום. מותר וחשוב להמשיך ליטול תרופות לאיזון הסוכרת לפי צורך, וההמלצה תהיה להפחית מהמינון המקורי ככל שניתן. מומלץ לשוחח עם איש הצוות הרפואי לפני הצום כדי לדון במינון המתאים ובהתאמה של התרופות במהלך הצום.

אישה שמה יד על הפנים. ShutterStock
החלק החשוב ביותר בצום עם סוכרת הוא לדעת מתי להפסיק/ShutterStock

סיכונים בריאותיים לסוכרתיים שצמים

● אי אכילה בזמן נטילת אינסולין או תרופות אחרות עלולה להעלות את הסיכון להיפוגליקמיה.
● נשים בהריון ואנשים עם היסטוריה של היפוגליקמיה, קטואצידוזיס (סיבוך של רמת גלוקוז (סוכר) גבוהה מאד בדם) או חוסר איזון ברמות הגלוקוז (סוכר) בדם, נחשבים גם הם כבעלי סיכון גבוה.
● רמת גלוקוז (סוכר) גבוהה עלולה להוות אף היא בעיה במהלך הצום. לעתים קרובות אנשים מפחיתים את כמות התרופות בזמן הצום כדי להפחית את הסיכון להיפוגליקמיה. ללא מזון, הכבד משחרר גלוקוז (סוכר) מאוחסן לצורך אנרגיה. שני אלה תורמים לרמת גלוקוז (סוכר) גבוהה בדם.

הסימנים שמורים - הפסיקו מיד לצום!

החלק החשוב ביותר בצום עם סוכרת הוא לדעת מתי להפסיק. רופאים ממליצים לסיים צום באופן מיידי אם מתרחשת היפוגליקמיה (המוגדרת בדרך כלל כרמת גלוקוז (סוכר) פחות מ-70 מ"ג/ד"ל) תחת טיפול תרופתי מסוים. במקרה של ירידה ברמת הגלוקוז (סוכר) חשוב להפסיק את הצום ולטפל במצב זה עם פתרון מהיר כגון: נטילת טבליות או גלוקוסטנדרט, או שתייה ואכילה של מזון ושתייה ממותקים.

הצום צריך להיפסק גם אם רמות הגלוקוז (סוכר) בדם מעל 300 מ"ג/ד"ל. ישנם מספר תסמינים שחשוב לשים לב אליהם ולהפסיק את הצום במקרה כזה, כמו למשל שתן בצבע כהה המרמז על התייבשות.

בנוסף, חובה להפסיק את הצום גם במקרים של כאב ראש חמור, בחילות והקאות. יש לזכור - הצום אינו נועד ליצור קשיים מוגזמים או לסכן חיים. לכן, מומלץ גם במהלך הצום לנטר את רמות הגלוקוז (סוכר) באופן רציף, מה שניתן לעשות ביתר קלות בעזרת מד גלוקוז (סוכר) רציף ללא דקירות.
מסיימים את הצום בבטחה

פוטנציאל נוסף לסכנה הוא בסיום הצום. כשרעבים אחרי 25 שעות של צום, קשה יותר לשלוט על הכמויות שאנו אוכלים. אכילת מאכלים מתוקים או כמויות גדולות מדי של פחמימות עלולים לגרום לעלייה חדה ברמות הגלוקוז (סוכר) בדם. אנשים רבים שוברים את הצום עם בייגל, עוגה קטנה ומזונות אחרים עתירי פחמימות.

מה לאכול בסיום הצום?

במידה והגעתם לסוף הצום עם רמת גלוקוז (סוכר) תקינה, חשוב לשתות נוזלים, ואין הכרח להוסיף סוכר או לאכול מתוק. במקרה זה ניתן לשתות מים ולאכול פחמימה מורכבת אשר תתפרק לסוכר באופן איטי יחסית.

במידה ורמת הגלוקוז (סוכר) בסיום הצום נמוכה על גבול ההיפוגליקמיה ואתם תחת טיפול תרופתי, מומלץ לאכול או לשתות משהו עם סוכר זמין - תה עם 1-2 כפיות סוכר / פרי / פרוסת לחם עם כפית ריבה וכדומה. חשוב לבדוק את רמת הגלוקוז (סוכר) גם לאחר האוכל על מנת לראות שקיימת מגמת התאוששות ועלייה מתונה של הגלוקוז (סוכר).

כשעה לאחר סיום הצום מומלץ לאכול ארוחה קלה כגון מרק ירקות או ירקות חיים, ומנה קטנה של פחמימה שתעלה במתינות את רמת הגלוקוז (סוכר) בדם. בנוסף הקפידו לשתות מים בהדרגה.
לסיכום

רוב האנשים עם סוכרת יכולים לצום בבטחה ביום כיפור. התייעצות עם רופא חשובה כדי למנוע מהמטופל להסתמך רק על שיקול דעת אישי שעלול לגרום לו ליטול יותר מדי תרופות, או לנהל את מהלך הצום בצורה שגויה וכתוצאה מכך להגיע למצב של היפוגליקמיה או מצב מסכן חיים. כיום ישנן גם טכנולוגיות מתקדמות המסייעות לעקוב אחר רמות הסוכר בגופנו כמו מד סוכר רציף ללא דקירות, המסייע לנטר את רמות הסוכר לאורך שעות הצום. ובכל מקרה שמופיעים סימנים המרמזים על מצוקה, יש להפסיק את הצום.

ד"ר ג'ואל זינגר, אנדוקרינולוגית מומחית לסוכרת, מרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully