וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודה מפסקת: אלו שני המזונות מעוררי הרעב שאסור לאכול לפני צום כיפור

לני פכט-ברגר, דיאטנית קלינית

9.10.2024 / 10:44

רבים נוטים להעמיס יותר מדי מזון בארוחה המפסקת לפני הצום. דיאטנית קלינית טוענת - זה לא יגרום לכם להיות פחות רעבים ומזהירה מפני שני סוגי מזונות שיעוררו בכם רעב תוך שעות

ארוחה וסרט מנטה ריי. יחצ,
ארוחה מפסקת. יש מזונות שכדאי לוותר עליהם/יחצ

רבים נוטים להעמיס יותר מדי מזון בארוחה המפסקת לפני הצום. דיאטנית קלינית טוענת - זה לא יגרום לכם להיות פחות רעבים ומזהירה מפני שני סוגי מזונות שיעוררו בכם רעב תוך שעות

צום יום כיפור הוא חלק מרכזי מהמסורת היהודית, המאפשר יום של התבוננות פנימית, חרטה והיטהרות רוחנית. עם זאת, גם לגוף הפיזי יש צורך בהכנה נאותה כדי להתמודד עם 25 שעות של צום מלא, ללא אכילה ושתייה.

הכנה זו, הכוללת אכילה נכונה לפני ואחרי הצום, היא קריטית לשמירה על הבריאות ולמניעת תחושות אי נוחות במהלך הצום ולאחריו. מטרת ההכנה התזונתית לפני הצום היא לספק לגוף מספיק אנרגיה ומים שיאפשרו לו לתפקד היטב לאורך כל שעות הצום, תוך מזעור תחושות הרעב והצמא.

הארוחה האחרונה לפני תחילת הצום חשובה במיוחד. היא אמורה להיות מאוזנת ולכלול את כל אבות המזון. אין צורך להעמיס בה באוכל. זכרו, אכילת יתר לא מגינה מתחושת רעב למחרת.

מה כדאי לכלול בארוחה המפסקת?

• פחמימות מורכבות: מומלץ לשלב פחמימות כמו אורז מלא, קינואה, תפוחי אדמה ולחם מחיטה מלאה. פחמימות מורכבות מתפרקות לאט, ומספקות תחושת שובע לאורך זמן.
• חלבונים רזים: בשר עוף, הודו, דגים וביצים הם חלבונים רזים העוזרים בתחזוקת רקמות הגוף ומספקים אנרגיה לאורך זמן.
• שומנים בריאים: שומנים בלתי רוויים כמו שמן זית, אבוקדו, אגוזים ושקדים עוזרים לספיגה טובה של ויטמינים ומספקים תחושת שובע לאורך זמן.
• ירקות: ירקות מבושלים וטריים הם מקור טוב לסיבים תזונתיים שמסייעים בעיכול וממלאים את הקיבה, תוך שמירה על תחושת שובע לאורך זמן.
• שתייה מספקת: חשוב לשתות כמות מספקת של מים במהלך היום שלפני הצום (2-3 ליטרים), ולהימנע ממשקאות מתוקים או כאלו שמכילים קפאין, שיכולים לגרום להשתנה מוגברת ולהוביל לאובדן נוזלים.

להימנע מהמזונות שמגבירים רעב

הימנעות ממלחים ותבלינים חריפים: מלח ותבלינים חריפים מגבירים את תחושת הצמא, ולכן יש להימנע ממאכלים עשירים במלח כמו חטיפים, שימורים, חמוצים או גבינות מלוחות בארוחה המפסקת.

יש להימנע גם מאוכל מתוק או משתייה מתוקה: אלה דווקא מגבירים את תחושת הרעב שעתיים-שלוש לאחר אכילתם. שתו מים לפני הארוחה המפסקת וגם אחריה.

חבילת סלולר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
עוגיות לשבירת הצום. דרור עינב
להתחיל עם תה ועוגייה. שבירת צום/דרור עינב

שבירת הצום: איך לעשות את זה נכון

החזרה לאכילה לאחר 25 שעות של צום צריכה להיות מדורגת ומתונה, על מנת למנוע לחץ על מערכת העיכול ולשמור על תחושת נוחות.

מומלץ להתחיל בשתייה של כוס מים או תה צמחים יחד עם תמרים, או צימוקים שהינם מקור טבעי לסוכר זמין המסייע להעלות את רמות האנרגיה בצורה מבוקרת.

לאחר שבירת הצום, יש לאכול ארוחה קלה ומאוזנת שכוללת פחמימות פשוטות כמו פרוסת לחם או טוסט מקמח מלא עם גבינה, אבוקדו או ביצה.

רק אחרי חצי שעה לפחות משבירת הצום ניתן לאכול ארוחה חמה שתכלול: מרק צח עם ירקות כדי לספק נוזלים וחומרים מזינים קלים לעיכול, מנה חלבונית כמו דג או עוף, פשטידה סלט ופירות.

חשוב לא למהר לאכול כמויות גדולות מיד לאחר הצום. יש לאכול מנות קטנות בהדרגה, כדי לא להעמיס על מערכת העיכול ולהימנע מתחושת כבדות או כאבים בבטן.

היתרונות הבריאותיים של הצום

הצום אינו רק בעל ערך דתי ורוחני, אלא גם טומן בחובו יתרונות בריאותיים רבים, כפי שמחקרים רפואיים מראים.

שיפור רגישות לאינסולין: צום מקדם שיפור ברגישות לאינסולין, המאפשר שימוש יעיל יותר בסוכר שבדם. זה יכול לסייע במניעת סוכרת סוג 2 ולשפר את חילוף החומרים בגוף.

שיפור בתפקוד מערכת החיסון: צום לפרקי זמן קצרים מסייע בשיפור תפקוד מערכת החיסון, על ידי כך שהוא מעודד יצירה של תאי דם לבנים חדשים ומנקה את הגוף מתאים ישנים ופגומים.

הפחתת דלקת: הצום מפחית את רמות הדלקת בגוף, מה שיכול להוביל לשיפור בתסמינים של מחלות כרוניות כמו דלקות פרקים ומחלות לב.


לני פכט-ברגר היא דיאטנית קלינית מחוזית, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully