וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאמנים רק בסופ"ש? זו ההשפעה המפתיעה על הבריאות שלכם

עודכן לאחרונה: 18.10.2024 / 11:49

חוקרים שבחנו נתונים על כמעט 90 אלף בני אדם ביקשו להבין מה ההבדל בין אלו שמתאמנים בכל יום ובין מי שדוחסים את כל האימונים שלהם לסופ"ש. הממצאים שלהם כנראה יפתיעו אתכם ואולי אפילו ישכנעו אתכם להפסיק להשתמש בתירוץ השחוק ש"אין לי זמן להתאמן"

מאמן הכושר אור גרמן מציג אימון קצר לבטן שטוחה/צילום: אור גרמן

אם גם אתם מתקשים למצוא זמן להתאמן במהלך השבוע העמוס שלכם, יש לנו חדשות טובות שכנראה מאוד ישמחו אתכם. מחקר חדש שפורסם באחרונה ביקש לבחון את יעילותם של אימונים שמתקיימים רק בסוף השבוע על מתעמלים מאוד מסוימים שזכו בשנים האחרונות לכינוי "לוחמי סוף השבוע" או בשמם הלועזי והקליט יותר - Weekend warriors.

המחקר, שפורסם בכתב העת היוקרתי Circulation, עקב אחר כמעט 90,000 משתתפים בפרויקט UK Biobank שנרחיב עליו בהמשך. החוקרים מצאו כי "לוחמי סוף השבוע" - כלומר אלו שדוחסים את כל הפעילות הגופנית השבועית שלהם ליום או יומיים - נהנו מסיכון מופחת לפתח יותר מ-200 מחלות שונות בהשוואה לאנשים לא פעילים. ובאופן די מפתיע, המחקר גם הדגיש כי ריכוז כל הפעילות הגופנית השבועית המומלצת בסוף השבוע יכול להיות יעיל באותה מידה כמו אימונים יומיומיים במדדים שנבחנו.

ד"ר שאן חורשיד, קרדיולוג מבית החולים של מסצ'וסטס בבוסטון, שהוביל את המחקר, הסביר את שיטת המחקר הייחודית שלהם בראיון לגארדיאן הבריטי: "במסגרת העבודה שלנו, ניתחנו את הרשומות הרפואיות של 89,573 מתנדבים בפרויקט UK Biobank, אשר ענדו מכשיר על פרק כף היד שלהם למדידת דפוסי האימון שלהם במשך השבוע, לצדד מדדים חיוניים כמו דופק, לחץ דם וחמצן בדם".

אישה הולכת בפארק לצד רצים. Bignai, ShutterStock
אישה הולכת בפארק לצד רצים/ShutterStock, Bignai

לדבריו, המשתתפים סווגו לשלוש קבוצות:

מתאמנים סדירים - מי שביצעו לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת בימים שונים לאורך השבוע.

"לוחמי סוף השבוע" - אנשים שביצעו את אותה כמות פעילות, אך ריכזו אותה ביום או ביומיים.

אנשים לא פעילים - מי שביצעו פחות מ-150 דקות של פעילות בשבוע.

נדגיש כי לפי המלצות משרד הבריאות הישראלי ורוב ארגוני הבריאות בעולם, מבוגרים צריכים לבצע 150 דקות של פעילות גופנית מתונה או 75 דקות של פעילות אינטנסיבית בשבוע כדי לשמור על בריאות תקינה. ואיך מבחינים בין פעילות מתונה לאינטנסיבית? אם קשה לכם לסיים משפטים שלמים תוך כדי האימון, כנראה שאתם בטווח האינטנסיבי.

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב

ההשפעה המפתיעה על בריאות הלב ומחלות כרוניות נפוצות

המחקר מצא השפעות חיוביות משמעותיות של פעילות גופנית בכל אחת משתי הקבוצות על מגוון רחב של מחלות, כאשר ההשפעות המשמעותיות ביותר היו על מחלות לב וכלי דם.

הסיכון ליתר לחץ דם היה נמוך בכ-20 אחוזים אצל "לוחמי סוף השבוע" ומתאמנים סדירים בהשוואה לאנשים לא פעילים. בנוסף, הסיכון לסוכרת ירד ביותר מ-40 אחוזים בשתי הקבוצות הפעילות. מעבר לכך, נצפתה ירידה בסיכון למגוון רחב של מצבים רפואיים, כולל הפרעות במצב הרוח ומחלות כליה.

נדגיש כי המחקר הזה הוא לא הראשון שמצביע על היתרונות של "אימוני סוף שבוע". ד"ר גארי או'דונובן, חוקר פעילות גופנית מאוניברסיטת לאפבורו, מצא ב-2017 כי "לוחמי סוף שבוע" ומתאמנים סדירים שעמדו ביעדי הפעילות הגופנית שלהם היו בסיכון נמוך יותר למות מסרטן או ממחלות לב וכלי דם בהשוואה לאנשים לא פעילים. מחקר נוסף משנת 2022 חיזק את הממצאים הללו.

השאלות שעוד נשארו פתוחות והצורך במחקרים נוספים

למרות הממצאים המעודדים, החוקרים מדגישים כי יש צורך בעבודות מחקר נוספות כדי להבין עוד על צורת האימונים הלא שגרתית הזאת. ד"ר חורשיד מציין: "אנחנו צריכים לחקור האם אימונים מרוכזים יכולים לעזור לאנשים לעמוד

ביעדי הפעילות הגופנית שלהם בקלות רבה יותר, מה שעשוי להיות נוח יותר לחלק מהאנשים ולהגביר את ההיענות לאימוני כושר בקרב רוב הציבור ובמיוחד אצל אנשים עסוקים".

בשורה התחתונה, המחקר הזה בהחלט יכול לתת זריקת עידוד למי שמתקשים לשלב פעילות גופנית בשגרת היומיום העמוסה ומרגישים שפשוט אין להם זמן להתאמן בתוך הלו"ז העמוס שלהם. ובהקשר הזה, חשוב לזכור כי הדרך הטובה ביותר לשמור על בריאות היא למצוא שיטת אימון שמתאימה לאורח החיים שלכם ושאתם יכולים להתמיד בה לאורך זמן. בין אם אתם "לוחמי סוף שבוע" או מתאמנים סדירים, העיקר הוא להישאר פעילים ולהגיע להיקף שעות הפעילות הגופנית המומלץ בכל שבוע, בכל דרך שעובדת לכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully