וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מהפכה בטיפול בסרטן שלפוחית השתן: מטופלים עם צפי לחיות שנה בלבד, שורדים והגידול נעלם"

דורון קופרשטין, ברצלונה, בשיתוף אסטלס

8.10.2024 / 13:41

עד לא מזמן מרבית החולים בסרטן שלפוחית השתן היו שורדים כשנה. שילוב חדש של שתי תרופות הצליח לשנות את פני הטיפול במחלה. "הגרורות נעלמו. פשוט לא קיימות יותר", אומרת ד"ר אביבית פאר בראיון מכנס האונקולוגיה השנתי של אירופה

בווידאו: ביקרנו בכנס האונקולוגיה הגדול באירופה/עריכה: זיו שטיינר

הדבר הראשון שאני מבחין בו כשאני פוגש את ד"ר אביבית פאר בכנס ESMO בברצלונה, הכנס האירופאי השנתי הגדול ביותר בתחום האונקולוגיה, זה החיוך שלא יורד לה מהפנים. ד"ר פאר, שבמסגרת תפקידה כמנהלת מרפאת גידולי דרכי השתן ומין ומנהלת היחידה לגידולים קליניים בבית החולים רמב"ם, נאלצה בשני העשורים האחרונים לעמוד מול חולים רבים בסרטן שלפוחית השתן ובני משפחותיהם, ולומר את הבשורה ששנואה על כל רופא - מצטערת, ניסינו הכל, אין יותר מה לעשות.

אבל לא עוד. בכנס השנה, כהמשך למגמה שהחלה בשנתיים-שלוש האחרונות, מוצגים מחקרים, שגם בכירי הרופאים בתחום צריכים לשפשף טוב את העיניים כדי להאמין לתוצאותיהם, שעד היום היו חלום ורוד עבורם בכל הקשור לטיפול בסרטן מסוג זה.

"זו לגמרי השנה שלנו", היא אומרת לי בחיוך רחב, "לא רק לחולים הקשים, שבעבר לא היה לנו מה לתת להם, גם לאלו בשלבים הראשונים של סרטן שלפוחית השתן, עוד לפני שהיא הופכת לגרורתית".

גבר מתקשה להתאפק ומחזיק את אזור החלציים. ShutterStock
מתוחלת חיים של שנה לריפוי מוחלט באחוזים גבוהים. סרטן שלפוחית השתן/ShutterStock

סרטן שלפוחית השתן (באנגלית: Bladder Cancer) הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים בישראל. זהו הסרטן הרביעי בשכיחותו בגברים והשמיני בנשים, ומספר המקרים נמצא במגמת עלייה מתמדת בעשורים האחרונים.

כ־95% מהגידולים בשלפוחית השתן נוצרים בתאי המעבר ברירית המצפה את השלפוחית. שני הסוגים העיקריים של סרטן שלפוחית השתן הם סרטן שלפוחית מקומי: כשתאי הגידול מופיעים באפיתל המעבר בלבד ואינם חודרים מעבר לכך. אלו מוגדרים החולים היותר קלים. הסוג השני הוא סרטן שלפוחית חודרני: כשתאי הגידול חדרו מעבר לרירית השלפוחית והם נמצאים בשריר שמכווץ את השלפוחית בזמן ההשתנה. אלו החולים הקשים, שבמקרים רבים הסרטן שלהם ישלח גרורות לאזורים אחרים בגוף.

"פריצות הדרך הן בכל שלבי המחלה. במחלה המוקדמת פורסם השנה מחקר שמראה תוצאות מדהימות כשמשלבים כימותרפיה ואימונותרפיה לפני ניתוח ורואים נסיגה של הגידול. זה מבטיח שחולים יקבלו טיפול יעיל כבר בתחילת המחלה, אבל אנחנו מחכים לתוצאות נוספות ממחקרי ההמשך.

"הכותרת של כנס זה הוא משלב התרופות החדש - כימותרפיה ממוקדת ואימונותרפיה, שממשיכים להראות תוצאות מצוינות גם אחרי חמש שנים מתחילת המחקר של סרטן שלפוחית השתן".

חמש שנים? זו כבר בשורה שהחולים הקשים האלו בחיים אחרי כל-כך הרבה זמן
"לגמרי! עד לפני כמה שנים חולים במצבם, אם שרדו שנה אחת, זה היה טוב. במחקר הזה אנחנו רואים חולים קשים שבעקבות המשלב החדש של התרופות, הגרורות שלהם נעלמו. פשוט לא קיימות יותר. ומדובר בסדר גודל של 40%, שהטיפול בהם הופסק והמחלה כבר לא קיימת. גם בשאר החולים במחקר אפשר לראות שיש נסיגה של הגידולים והתייצבות של המחלה. אז הבשורה הגדולה היא שההישרדות של החולים הקשים יותר הוכפלה, והזרוע עוד נטויה, המחקר ממשיך ואנשים חיים הרבה יותר".

עד כמה נדיר לראות אנשים עם ריפוי מוחלט ממחלה מתקדמת?
"בהחלט נדיר כי זה פשוט לא קרה בעבר. ואני לא מסתמכת רק על המחקרים, אנחנו בשנים האחרונות משתמשים במשלב פאדסב-קיטרודה כטיפולי חמלה על חולים שלנו ורואים את התוצאות המדהימות במרפאות. זה אמיתי".

עד כמה חשוב שהטיפולים האלו יוצעו כחלק מסל התרופות?
"הכי חשוב. זה עניין של חיים ומוות, ובמקרים הפחות טובים יותר מהכפלה של ההישרדות. אלו תוצאות שלא רואים בכל יום. עד עכשיו עוד הסתדרנו עם טיפולי חמלה, תרומות של חברות התרופות, או דרך השתתפות במחקרים. אבל אלו כבר מצטמצמים ובקרוב לא תהיה לנו אפשרות לתת את התרופות האלו אם לא ייכנסו לסל".

דורון קופרשטין, ברצלונה, בשיתוף אסטלס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully