וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה ההרגל הרע שאתם חייבים להיפטר ממנו בשנה החדשה

קארן ברונר

עודכן לאחרונה: 2.10.2024 / 12:34

כולנו מבטיחים לעצמנ הבטחות לשנה החדשה - אבל מרביתנו לא מצליחים לשמור עליהן. הנה 4 החלטות בריאותיות חשובות - ומספיק שתבחרו אחת מהן כדי לשפר את מצבכם

החלטות בריאות לשנה החדשה. ShutterStock
מרבית מקבלי ההחלטות, זונחים את ההחלטה כבר בשבועיים הראשונים/ShutterStock

בכל פעם שמתחלפת לה שנה, בין אם בחגי תשרי ובין אם ב-31 בדצמבר, מיליוני אנשים בעולם נוהגים לקבל החלטה משמעותית לשיפור העצמי, הידועה בכינוי New Year's resolution. בין ההחלטות השכיחות, חוצה מדינות ומגדר: לבצע יותר ספורט, לרדת במשקל, לחסוך יותר כסף, לאכול בריא יותר, לבלות יותר זמן עם חברים ומשפחה ולצמצם שימוש במדיה חברתית.

הסטטיסטיקה מלמדת כי מרבית מקבלי ההחלטות, זונחים את ההחלטה כבר בשבועיים הראשונים של ינואר, ורק כ-20%-25% יהיו ה-resolution keepers, ה"מחליטים" שגם הצליחו ליישם את ההחלטה בפועל. לרגל שנת תשפ"ה, ריכזנו עבורכם את ארבעת ההרגלים שאנחנו ממליצים לכם לזנוח ולהחליפם בחלופה טובה יותר למען חיים בריאים ושלווים יותר.

אז על מה באמת כדאי לוותר בתחילת השנה החדשה?

ישיבה בזום. ShutterStock
כמעט כל פעילויות החיים שלנו מתבצעות במנח ישיבה/ShutterStock

1. תגידו שלום לכסא

מה ההרגל הרע?
סביבת החיים שלנו ושגרות היום-יום מאופיינות בשעות ישיבה ממושכות. בין אם בעבודה, בנסיעה, בשעות הפנאי, בבילוי משפחתי או עם חברים, בתור לרופא.ה, במספרה או בשימוש בטכנולוגיה- כמעט כל פעילויות החיים שלנו מתבצעות במנח ישיבה.

היום כבר ידוע שישיבה היא העישון החדש. משך זמן הישיבה נמצא קשור באופן מובהק לתמותה מוקדמת מכל סיבה שהיא. יושבנות היא גורם המאיץ התפתחות של השמנת יתר בילדים ומבוגרים כאחד, יתר לחץ דם, דיסליפדמיה, סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי-דם ואף מחלות סרטן.

מעבר לזאת, הבריאות הנפשית של אנשים הפעילים בקביעות טובה יותר, והדבר בא לידי ביטוי בצמצום מקרי דיכאון, הפחתת תסמינים של חרדה, מתח וסטרס ותחושת רוגע נפשי.

כיצד נפטרים מההרגל?
תתחילו לבצע כל פעילות שגרתית בתנועה החל ממענה למיילים, דרך שיחות טלפון ומפגשי זום, וכלה בגלישה ברשתות חברתיות. ביצוע סידורים, קניות וליווי הילדים למסגרו החינוכיות ברגל ו/או עם אופניים. בכל הזדמנות תעדיפו שימוש במדרגות במקום במעלית או פשוט תנסו לחנות ביעד מרוחק ועל הדרך לחסוך פקקים וחיפושי חניה מיותרים. תתחילו לקבוע בילויים פעילים עם משפחה וחברים. שימוש בתזכורות, מדידת זמן היושבנות והיקף הצעדים היומי בטלפון הנייד או באמצעות מכשור לביש- יסייעו לכם לזוז כמה שיותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אישה ישנה בזמן שהגבר בטלפון. Andrey_Popov, ShutterStock
מערכת היחסים האמיתית שלכם היא בכלל עם הנייד?/ShutterStock, Andrey_Popov

2. לא להיכנס עם הנייד למיטה

מה ההרגל הרע?
בוא נודה על האמת, בין אם אתם רווקים.ות, נשואים.ות, חיים בזוגיות או בנפרד, מערכת היחסים האמיתית שלכם היא בכלל עם הנייד. תלותיות בלתי נגמרת, אין הפסקה, אין זמן איכות לעצמי, אין מרחב לנשימה עצמונית או פעילות חברתית, בכל מקום, בכל זמן, הוא שם -כן, גם בלילה במיטה.

למה כדי להוציא את הנייד מחדר השינה?
המיטה היא מקום למנוחה. הנייד לא רק מכניס העבודה ומשימות החיים למיטה אלא הוא מכיל אין סוף גירויים, המייצרים פעילות מוגברת של המוח, המקשה עלינו להיכנס לתהליך של שינה. מחקר שבוצע במכוני השינה של אסותא מצא כי חשיפה לאור הכחול שנפלט ממסכי הנייד ,מדכאת את ייצור המלטונין, שהינו הורמון המופרש בלילה וכפועל יוצא, פוגעת באיכות ומשך השינה. שינה רצופה ועמוקה, חיונית לאתחול מחדש, ויסות וייצוב של כל מערכות הגוף לצד פעילות מיטבית של המוח. מעבר לזאת, ה"מאהב.ת הדיגטלי.ת" במיטה פוגע באיכות הזרע של גברים ובהנאה מיחסי מין של שני המינים.

כיצד נפטרים מההרגל?
כחלק מריטואל ההכנה לשינה, מטעינים את הנייד במקום אחר בבית.

דגני בוקר. ShutterStock
מזונות מזיקים מאוד/ShutterStock

3. להוריד את המזון המעובד מהתפריט

מה ההרגל הרע?
נתחיל מהעובדה הבסיסית שמזון מעובד ואולטרה מעובד הוא מאד אטרקטיבי- טעים ברמות (כי הוסיפו הרבה סוכר, מלח או שומן או שילוב של כולם), דורש הכנה מינימלית, ארוז ונוח לנשיאה, עם אורך חיי מדף גבוהים ובעלות יחסית זולה.

למה כדאי להיפטר ממזון מעובד ואולטרה מעובד?
מוצרי מזון (אולטרה) מעובדים מיוצרים בתהליכי עיבוד והנדסת מזון מורכבים במסגרתם ח), מפרקים את חומרי הגלם לרכיבים קטנים ומחברים אותם מחדש בתוספת רמות גבוהות של סוכר, נתרן (מלשומן ותוספים תעשייתיים מתוחכמים לשיפור מרקם, צבע, ומראה. המחקרים מלמדים כי צריכת מזון מעובד קשורה להשמנה, להאצת תהליכי דלקת, שינוי לרעה בהרכב המיקרוביום של חיידקי המעי, התפתחות תנגודת לאינסולין, עלייה בלחץ דם ואף לתחלואה בסרטן.

כיצד נפטרים מההרגל?
מנקים מהבית את כל מדפי הרטבים, אבקות מרק, קופסאות השימורים, הנקניקים, דגני הבוקר ותבשילים להכנה מהירה. מזילים דמעה ומבטלים את מגירת החטיפים והממתקים. מתרכזים בחומרי גלם טבעיים כמו ירקות, פירות, עשבי תיבול, קטניות, גרעינים, דגנים מלאים, מוצרים העשויים מ-100% מרכיב אחד .לא מתעצלים ו"מהדנסים" את המזון בבית - יש אין ספור מתכונים והמצאות קולינריות, גם לאנשים עסוקים, גם לשפים מתחילים, גם לטבעונים, וגם לשונאי סירים.

חופשה בחוף הים. ShutterStock
חופשה בחוף הים/ShutterStock

4. להוציא את המיטב מהזמן הפנוי שלנו

מה ההרגל הרע?
מרוב עבודה, מטלות ומשימות בחיים, אין לנו רגע פנאי. ואם כבר מוצאים שעה פנויה אז כל שעה קובעת- חייבם למקסם את חלון ההזדמנויות במלואו. התופעה מתבטאת מחד, בפרודוקטיביות גבוהה, גם בשעות הפנאי (instrumental leisure), כדוגמת: ביצוע המון סידורים ומשימות בו-זמנית (multi-tasking), לרבות תוך כדי פעילות ספורטיבית או אירוע חברתי-תרבותי. מאידך, אם כבר יוצאים לחופשה, היא חייבת להיות חוויה בלתי נשכחת, קרי: משקיעים מאמצים רבים למצוא את הכי מיוחד או מקורי, לא מפספסים אף אטרקציה, מתכננים אירועים מורכבים ועמוסי אטרקציות.

למה כדאי להיפטר מגישת מקסום הזמן הפנוי?
מחקר שנערך בביה"ס לעסקים של אוניברסיטת בוסטון גילה כי אנחנו נוטים לשפוך את התינוק עם המים. במקום ליהנות מהחופשה או האירוע בהווה, אנחנו מתישים את עצמינו בדרך, משקיעים המון שעות פנאי לחיפוש, תכנון, לימוד השטח, במקביל מעלים מתחים וחרדות, מפתחים ציפיות גבוהות מדי שמובילות בסופו של יום לתחושת אכזבה וצבירת זיכרונות חיים שליליים מאירוע שהיה אמור להסב לנו הנאה ותחושת שלווה. מעבר לזאת, עודף פרודוקטיביות מחבלת במהות של הפנאי, שנועד להורדת הילוך והטענת מצברים. כאשר לא נותנים לעצמינו רגע מנוח, רמת המתח, הסטרס והמצוקה הנפשית עולה, זה פוגע ברמת האושר האישי שלנו ועלול אף להוביל להתפתחות מואצת של תחלואה כרונית.

כיצד נפטרים מההרגל הרע?
הצעד הראשון, הגדרה מחדש של מהות המונח: שעות פנאי. זמן פנוי הינו חלון הזדמנויות להורדת הילוך, הורדת מתחים ומנוחה. הצעד השני, להפסיק למדוד זמן פנוי בכמות משימות שבוצעה או יעדים שהושגו. מראש לוותר, לא ניתן ולא נדרש להשיג הכל, עדיף לקבוע סדרי עדיפויות.

אל תנסו למקסם את הזמן, תנסו למקסם את רמת האושר של עצמיכם - תבחרו פעילויות שמרגיעות אתכם, תבצעו משימות שמסבות לכם הנאה, תבלו עם אנשים שנעים לכם בחברתם ותזכרו שגם לא לעשות כלום זאת מטרה חשובה בפני עצמה.

החלפת שנה היא הזדמנות מצוינת לחשב מסלול מחדש. עדיף להתמקד בהרגל מגונה אחד, להתחיל בצעדים קטנים וצנועים, המבטיחים הצלחה ולא להציב רף שינוי גדול מדי, שהסיכוי להשיגו נמוך. תמיד תסתכלו על הכוס המלאה- מה אתם עושים אחרת בשנה החדשה ולא במה שלא הצלחתם ליישם בפועל, זה ייתן לכם רוח גבית להמשיך ולהשריש את זרעי השינוי בחייכם.

להתאהב

קארן ברונר היא M.Sc HPE, מנהלת המחלקה לקידום בריאות ובריאות דיגיטלית, אגף רפואה, אסותא מרכזים רפואיים

  • עוד באותו נושא:
  • שנה טובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully