וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יממה מדממת ומבעיתה - זה מה שכולנו צריכים השנה

ד"ר שירי דניאלס

עודכן לאחרונה: 2.10.2024 / 12:33

החגים השנה תופסים את הישראלים במצב רוח מאוד ירוד אחרי פגיעה ממושכת בחוסן הלאומי והאישי בשנה האחרונה. ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן מסבירה למה אנחנו חייבים להסתכל קדימה אל העתיד ולתכנן

אנשים תופסים מחסה בעת אזעקה לאחר ירי טילים מאיראן, 1 באוקטובר 2024. יוסי אלוני, פלאש 90
אנשים תופסים מחסה בעת אזעקה לאחר ירי טילים מאיראן, 1 באוקטובר 2024/פלאש 90, יוסי אלוני

כשהעולם סביבנו רועד, כשאירועים טראגיים חורצים חריצים עמוקים בלבבותינו, קשה לדמיין עתיד שונה. מציאות חיינו השנה אינה פשוטה, והאירועים האחרונים רק חיזקו זאת. כשפצעים טריים עדיין מדממים, קשה לדבר על שנה חדשה ותקווה. איך אפשר לדבר על איחולים לשנה טובה, על תקוות ושאיפות, כשכל כך הרבה דברים בוערים סביבנו? אולי נשאל את עצמנו, האם יש מקום לתכנן, לשאוף ולצפות לטוב דווקא ברגעים האלה?

התשובה, מפתיעה ככל שתהיה, היא כן. התשובה טמונה ביכולת האנושית להתחדש, להתחיל מחדש. התכנון והאיחולים הם לא בריחה מהמציאות, אלא הכרה בכך שאנו שואפים לחיים טובים יותר, גם כשנראה שהדרך אליהם ארוכה ומפותלת. התכנון, החלומות והאיחולים הם מעין מגדלור בתקופה סוערת. הם נותנים לנו נקודת אור, תרופה לנפש, ובונים בנו את החוסן להתמודד עם כל מה שהמציאות תביא לפתחנו.

אתמול התמודדנו שוב עם איום קיומי רב זירתי שהציף אצלנו חרדה, אובדן ותחושת חוסר שליטה. והנה הלילה, לאחר השנה הקשה בתולדותנו, שנה חדשה מתדפקת על דלתנו. שנה אחר שנה, אנו חוזרים לרוב על אותו איחול: 'שנה טובה ומאושרת'. אך האם איחול זה באמת נכון ומדויק עבורנו ועבור היקרים ללבנו? בייחוד בשנה כזו, האם האושר הוא מטרה ניתנת להשגה, או שמא יש עוד מרכיבים החסרים בפאזל? במאמר זה ננסה לבחון איחולים נוספים לעצמנו ולאחרים, כאלה שיעזרו לנו לחיות חיים מלאים יותר ומשמעותיים.

מלכודת האושר

האושר הוא חלק מהחיים, אך הוא אינו מצב קבוע. אנו חווים מגוון רחב של רגשות, החל משמחה והתרגשות ועד עצב וכעס, והחיפוש המתמיד אחר האושר עלול להוביל לתחושת חוסר סיפוק מתמיד. במקום זאת, נוכל לשאוף לחיים מלאים ומשמעותיים, בהם אנו מקבלים את כל מה שהחיים מציעים לנו, כולל מגוון הרגשות שלנו. כל רגש הוא חלק מאיתנו, והכרתם מאפשרת לנו להבין את עצמנו טוב יותר ולנהל את חיינו בצורה יעילה יותר. קבלה של רגשות שליליים היא המפתח להתמודדות איתם ולצמיחה אישית.

בעידן שבו המודעות לבריאות הנפשית גוברת, הורים מחפשים דרכים לטפח את רווחתם הנפשית של ילדיהם. אך האם האושר הוא המדד היחיד לרווחה נפשית? אנו ההורים, מתוך רצון טוב, שואפים לראות את ילדינו מאושרים תמיד, אך האושר הוא מושג מורכב, חמקמק ולא תמיד בר השגה. כשאנחנו אומרים להם "כל מה שאני רוצה הוא שתהיה מאושר" הלחץ המתמיד לחוות אושר עלול ליצור תחושת כישלון אצל הילדים. אולי במקום זאת, עלינו לעודד את ילדינו לחוות את מלוא טווח הרגשות שלהם באשר הם, וללמד אותם כיצד לווסת ולהתמודד עם רגשות קשים. הורות מודעת היא הורות המקבלת את כל מגוון הרגשות, ומאפשרת לילדים לגדול להיות אנשים שלמים ובטוחים בעצמם יותר בטווח הארוך.

חופש רילקס רגועה אושר. Shutterstock, ShutterStock
האם האושר הוא המדד היחיד לרווחה נפשית?/ShutterStock, Shutterstock

ליפול ולקום

במקום לאחל שנה מאושרת, נוכל לאחל לעצמנו ולאחרים שנה של חוסן נפשי והתמודדות עם אתגרים. משברים הם חלק מהחיים האנושיים, אך היכולת שלנו לאסוף את השברים, לקום חזרה אל החיים, להתמודד איתם ולהתפתח מהם היא סימן לחוסן נפשי. בואו נאחל לעצמנו שנה שבה נלמד לקום ממשברים, לצמוח מהם ולהפוך את הקשיים לחלק מהמסע שלנו.

להכיר תודה

בשנה הבאה נאחל לעצמנו ולסובבים אותנו שנה שבה נלמד להעריך את הקטן והגדול בחיינו, ולא נפסיק להתפעל ולהתמלא בהכרת תודה בכל מפגש עם אור שזיהינו בתוך אפלה. נבחר לצאת למסע של גילוי עצמי והעמקת הקשר עם העולם הסובב אותנו. נעצור להודות על כל רגע, על כל חוויה ועל כל אדם שפגשנו בדרך ונגלה כי ההכרת תודה היא המפתח לשמחה. כדי להתאמן בהכרת תודה ניתן לשאול את עצמנו שאלה פשוטה: מה למדתי על עצמי, על החיים ועל אחרים בשנת המלחמה האחרונה? ערכו רשימה.

להושיט יד

נשאף לשנה שבה נלמד להושיט יד לאחרים ולגשר על פערים. מעשה טוב הוא גשר המחבר בין אנשים. הוא משפר את מצב הרוח שלנו ומעניק לנו תחושה של שייכות וחיבור. באמצעות העזרה לאחרים, אנו מחזקים את הקשרים החברתיים ואת מערכות היחסים שאנו מנהלים ויוצרים עבור כולנו קהילה תומכת ואיתנה. המתנה המשמעותית ביותר שיש בכוחנו להעניק לאחר היא מתנת ההקשבה. באמצעות תשומת לבנו ונוכחותנו הקשובה והאמפתית אנו מכירים בייחודו של האחר ובהיותו בעל ערך. הקשבה בוראת שותפות ומייצרת קרבה.

לראות את הטוב

מי ייתן ובשנה הקרובה נלמד לראות ולהאמין בטוב הקיים בעצמנו ובאחרים. כשנפתח את ליבנו בפני הסובבים אותנו ונאיר להם פנים, נגלה כי היכולת לראות את הטוב באחרים היא גם מראה ליכולת שלנו לראות את הטוב שבפנים. למרות שעברנו שנה מאתגרת וקשה, נבחר להתחיל את השנה החדשה באופטימיות ובתקווה. אסיים במילותיה של המשוררת שושי נורמן: "השנה לא הולכת. היא גם לא באה. זה אנחנו שהולכים ממנה ואליה. השנה לא יכולה להיות טובה - רק אנחנו".

ד"ר שירי דניאלס היא המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן וראשת התוכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי במכללה למנהל. מחברת הספרים 'עוצמת ההקשבה - כיצד לסייע לסובבים אותך בזמן מצוקה רגשית ומשבר' ו 'כאב אנלוגי בעידן דיגיטלי' בהוצאת מטר.

אם אתן/ם או מישהו קרוב חווים מצוקה אל תישארו לבד - דברו איתנו. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילת חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי. לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן https://www.eran.org.il/ בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully