וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דופק מהיר וקוצר נשימה: זו הפרעת הקצב השכיחה ביותר

פרופ' יואב מיכוביץ

עודכן לאחרונה: 29.9.2024 / 11:12

יום בריאות הלב חל היום, וזו הזדמנות חשובה לדבר על הפרעת הקצב השכיחה ביותר שקיימת - פרפור עליות

גבר סובל מכאבים בחזה. ShutterStock
הפרעת קצב שכיחה ומסוכנת/ShutterStock

פרפור עליות היא הפרעת הקצב השכיחה ביותר, שבדרך כלל גורמת תסמינים כאשר הנפוץ ביניהם הוא "תחושת דופק מהיר", ומעלה את הסיכון להיווצרות של קרישי דם בחללי הלב.

התכווצות הלב נעשית באופן סינכרוני, על ידי פעילות חשמלית המועברת בין חלקי הלב השונים, ונקבעת על ידי הקוצב הטיבעי בלב שנקרא "בלוטת הסינוס". קצב הלב מותאם לצרכים הטבעיים של הגוף, כלומר משתנה בהתאם לדרגת המאמץ הגופני, התרגשות ועוד. בזמן פרפור עליות, ישנה הפעלה חשמלית מהירה ובלתי סדירה בעליות; מאחר והעליות אינן יכולות להתכווץ במהירות רבה כל כך הן "מפרפרות" ומבחינה מכאנית, למעשה, הן כמעט ולא מתכווצות.

גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות פרפור עליות כוללים: גיל מבוגר (כאשר השכיחות עולה עם הגיל למשל באנשים מעל גיל 80, ניתן למצוא פרפור עליות אצל כ- 10% מהאוכלוסייה), יתר לחץ דם , סוכרת, אי ספיקת לב, השמנה, שתיית אלכוהול מופרזת, דום נשימה בשינה, ויתר פעילות בלוטת התריס. חשוב לציין כי פרפור עליות עשוי להופיע גם באנשים צעירים וללא מחלות רקע.

רופא בודק לחץ דם. LightField Studios, ShutterStock
שכיח יותר אצל אנשים עם לחץ דם גבוה/ShutterStock, LightField Studios

מה הטיפול המקובל?

מרבית המטופלים, שחווים פרפור עליות, מציגים תסמינים כמו תחושת דופק מהיר, קוצר נשימה, ירידה ביכולת ביצוע מאמצים ועייפות. מיעוט המטופלים אינם חווים תסמינים ופרפור הפרוזדורים מאובחן באמצעות בדיקת א.ק.ג. שגרתית. פרפור עליות מביא לירידה בכווץ המכאני של העליות וירידה במהירות זרימת הדם בעליות. כתוצאה מכך עלול להיווצר קריש דם, בעיקר באזור עליה שמאל הנקרא "אוזנית". קריש זה עלול להתנתק מן העליה ולהגיע לכלי הדם המוחיים, לחסום אותם ובכך לגרום לשבץ מוחי. ישנם מטופלים המאושפזים עם שבץ מוחי ובבירור נמצא כי הגורם לשבץ הינו פרפור עליות שלא היה ידוע עד כה.

לפיכך, הטיפול בפרפור עליות כולל, בין היתר, מתן מדללי דם למטופלים עם גורמי סיכון להיווצרות קריש. הסבירות השכיכה לתופעה חלה סביב גיל 65 ומעלה (כאשר הסיכון אף עולה יותר בגיל ≥ 75), סוכרת, אי ספיקת לב, היסטוריה של אירוע מוחי קבוע או חולף, או אוטם שריר הלב בעבר. את הטיפול במדללי דם משלבים יחד עם טיפול ייעודי להפרעה החשמלית בעליות.

במטופל המזוהה עם פרפור עליות יש חשיבות גבוהה בחזרה לקצב לב סדיר ובמניעה של אירוע חוזר, זאת מאחר ותופעת פרפור עליות מתמשך מעלה את הסיכון להתפתחות של אי ספיקת לב, וכן תמותה בגיל צעיר יותר.

באופן מסורתי, הטיפול בפרפור עליות כולל תרופות שמשרות את קצב הלב הטבעי ומאיטות את קצב הלב בעת פרפור עליות. צריבה / אבלציה של פרפור עליות (המוכנה גם "צינתור חשמלי") היא תהליך יעיל למניעה של אירועים חוזרים. בהליך זה מבודדים חשמלית את אזור הכניסה של ורידי הריאה לעלית הלב השמאלית, אזור שגורם במרבית המקרים להתחלת אירוע הפרפור.

אבלציה (צריבה - ביצוע פרוצדורה רפואית לטיפול בהפרעות קצב) מומלצת במיוחד למטופלים עם אירועי פרפור עליות חוזרים במקביל לטיפול התרופתי. הפרוצדורה מתבצעת לעיתים, כקו טיפולי ראשון לאחר שהיתרונות והחסרונות כולל העדפות המטופל/ת נלקחו בחשבון. בשנים האחרונות ישנן שיטות אבלציה חדישות, עם פוטנציאל לשיעורי הצלחה גבוהים יותר וסיכון נמוך יותר לסיבוכים.

לסיכום ברור כיום, כי עדיף לטפל מוקדם בפרפור עליות, זאת בנוסף לטיפול בגורמי הסיכון וקיום אורח חיים בריא במקביל. בחלק מהמטופלים, מומלץ לבצע צריבה למניעת הישנות הפרפור. אמצעים טכנולוגיים ופיתוחים חדשניים עוזרים בביצוע פעולה בטוחה ויעילה.

הכותב הינו מנהל היחידה להפרעות קצב במרכז רפואי שערי צדק, מתנדב בארגון "למענכם" בראשות חתן אות הנשיא, הרב יוסי ערבליך. זקוקים לייעוץ? חייגו *6884 "למענכם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully