וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בקרוב ניתן יהיה להחלים מסרטן ריאה?

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

30.9.2024 / 6:27

סרטן הריאה נחשב לאחת ממחלות הסרטן הנפוצות והמסוכנות ביותר בישראל ובעולם כולו. לרגל הכינוס העולמי שנערך לאחרונה בסן דייגו בארצות הברית, רופאים ישראלים מספרים על פריצות הדרך והמחקרים החדשים לטיפול במחלה שעשויים לתת תקווה לחולים ולבני משפחתם

בווידאו: האם בקרוב אפשר יהיה להחלים מסרטן ריאה?/אינטרווזיה הפקות

בימים האחרונים נערך כנס ה-WCLC - הכנס המדעי החשוב והמשמעותי ביותר בעולם בתחום סרטן הריאה. הכנס התקיים השנה בעיר סן דייגו בארצות הברית ובמהלכו השתתפו גם רופאים ישראלים ממרכזים רפואיים שונים ברחבי הארץ. העמותה הישראלית לסרטן ריאה שמציינת השנה עשור להיווסדה מביאה את עיקרי המחקרים פורצי הדרך שעשויים לשנות את חייהם של חולים רבים בישראל ובעולם.

ד"ר רונן גלילי | טיפול לפני ואחרי הניתוח

"אחת המגמות שהוצגו בכנס ונחשבת לנושא משמעותי הייתה היכולת לתת טיפולים לחולי סרטן ריאה סביב ההליך הניתוחי", מסביר ד"ר גלילי מנהל היחידה לניתוחי חזה במרכז רפואי "כרמל". "כיום יש אפשרות לתת טיפולים תרופתיים חדשים לחולי סרטן ריאה לפני הניתוח במטרה להקטין את הגידול, ובמחלק מהמקרים גם לתת טיפולים תרופתיים משלימים אחרי הניתוח כדי לטפל בצורה מערכתית במחלה, לנסות להעלים את התאים המיקרוסקופיים ולהקטין את הסיכון לחזרת המחלה בעתיד. זו אחת המגמות שהוצגו בכנס ושילוו אותנו בשנים הקרובות".

ד"ר עומר בארדן | התאמת טיפול ממוקד מטרה באמצעות בירור מולקולרי

"בשנים האחרונות הטיפול בסרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים במחלה גרורתית השתנה באופן משמעותי", מסביר ד"ר עומר בארדן מומחה באונקולוגיה במרכז העמק, "בזכות הבנה של הגידול ושל הסביבה שלו, אפשר להתאים טיפול באופן אישי לכל מטופל באמצעות בירור מולקולרי. למעשה אנחנו מחפשים מוטציות בגידול ולחלק מהן ניתן להתאים טיפול ביולוגי. לטיפולים האלה יש שיעורי תגובה גבוהים יותר ותופעות הלוואי פחותות יותר בהשוואה לכימותרפיה. עדין רוב הטיפולים החדשים מיועדים לשלבים הגרורתיים אבל קיימת מגמה לפיה טיפולים אלה הופכים להיות רלוונטיים גם לחולים בשלבים מוקדמים וזה בזכות אבחון מוקדם".

ד"ר עודד איכט | הקרנות גם להקל על הכאב

"יש כיום יותר ויותר חולים בסרטן ריאה בשלב גרורתי שמופנים לטיפול בקרינה. ההקרנות מהוות טיפול פַּלְיָאטִיבִי ", מסביר ד"ר עודד איכט אחראי מרפאת קרינה לגידולי בית החזה במרכז דוידוף, במרכז הרפואי רבין - בלינסון. "אנחנו יכולים לתת טיפול קרינתי לכל אתרי המחלה ובכך להקל על הכאב של החולים ולעכב את ההתקדמות של המחלה. "בשנים האחרונות אנחנו רואים שיפור משמעותי בטכנולוגיה ובכך מתאפשר לנו לתת קרינה יותר מדויקת ובכך לחסוך תופעות לוואי שבעבר לא היה ניתן להימנע מהם. היום קרינה נחשבת לטיפול מאוד בטוח שלא גורמת לתופעות לוואי משמעותיות לחולים". עוד מוסיף ד"ר איכט: "עם התפתחות הטיפולים החדשים, החולים חיים יותר זמן ואנחנו יכולים להציע גם טיפולי קרינה ממוקדים לגרורות שלהם. כמו כן הרבה יותר חולים מאובחנים בשלב מוקדם יותר - שלב שבו המחלה ממוקדת בבית החזה ולכן אפשר להציע לחולים אלו טיפול קרינתי ממוקד שמביא לשיעורי ריפוי גבוהים מאוד במקרים בהם המטופל לא רוצה או לא יכול לעבור ניתוח".

סרטן ריאות. ShutterStock
סרטן ריאות/ShutterStock

פרופ' דורית שחם | הצלחה מוכחת של בדיקות סקר לאבחון מוקדם

"בכנס האחרון היו יותר ויותר משתתפים שנכנסו לאולמות בהם הוצגו מחקרים הקשורים לבדיקת סקר לאבחון מוקדם של סרטן ריאה", מסבירה פרופ' דורית שחם , מנהלת יחידת CT ודימות בית החזה בבית החולים הדסה. "מדובר בבדיקת סי-טי במינון נמוך מאוד שמיועדת למעשנים או מעשנים לשעבר בגילאים 50-80 עם 20 שנות קופסה (קופסה אחת ביום במשך 20 שנה או 2 קופסאות ביום במשך עשור). במסגרת הבדיקה שאינה פולשנית מצלמים את בית החזה. בדיקה זו היא המקבילה לממוגרפיה בסרטן השד". פרופ' שחם מסבירה ששיטה נוספת שנבחנת לאבחון מוקדם היא באמצעות מעקב אחרי 'קשריות אקראיות'. "אם מישהו עשה סי-טי של החזה, הצוואר או הבטן מסיבות שונות, ומגלים אצלו ממצא חשוד בריאה, חשוב לעשות מעקב ולראות אם הקשריות האלו מתפתחות לסרטן ולטפל בהן כשהמחלה בשלב מוקדם".

"בישראל בדיקת הסקר לאבחון מוקדם של סרטן ריאה נמצא ממש על הסף. סיימנו לאחרונה פיילוט לאומי בהובלת משרד הבריאות וקופות החולים שהיה מוצלח מאוד. כעת ועדת סל הבריאות צריכה להחליט האם להכליל את בדיקת הסקר כבדיקת שגרה בישראל. ראינו שהבדיקה הזו ברת ביצוע ואני מעריכה שמערכת הבריאות בארץ תסייע לפרויקט הזה להצליח".

ד"ר אילית טורג'מן | נוגדנים צמודים לכימותרפיה ומולקולות חדשות

"בכנס הנוכחי התבשרנו על פריצות דרך שעשויות בעתיד לשנות את הפרקטיקה הקלינית שלנו במרפאה. באחד המושבים הוצג מחקר שבדק את הסטנדרט הטיפולי המקובל כיום בחולים בסרטן ריאה עם מחלה מקומית, בשילוב מולקולות חדשות, למשל נוגדן צמוד כימותרפיה (ADC), תרופה שמגיעה ישירות לתא הגידולי ומחדירה לתוכו את הכימותרפיה", מסבירה ד"ר אילית טורג'מן, אונקולוגית בכירה וחוקרת בתחום גידולי ריאה ובית החזה במרכז רפואי לין ובית חולים כרמל. "למרות שעוד מוקדם להסיק מסקנות סופיות, על פי הממצאים, החוקרים מצאו שיפור בשיעורי התגובה בקרב אלו שקיבלו את התרופות החדשות, בייחוד ה-ADC". במחקר נוסף באותו מושב הוצגה בדיקה פתולוגית שעשויה לנבא מי מבין המטופלים עשויים להגיב לתרופה. "ממצאי המחקר משמעותיים על מנת לקדם פרדיגמה של התאמה אישית של טיפולים למאפיינים של כל מטופל ובכך לשפר את הסיכוי לתגובה לטיפול", מסבירה ד"ר טורג'מן,

"בנוסף הוצגו מחקרים העוסקים במחלה מתקדמת. שמענו על תרופה שפועלת במנגנון ייחודי - התרופה יכולה להפעיל מצד אחד את מערכת החיסון של המטופל ומצד שני להשפיע על הסביבה התוך תאית ועל כלי הדם על מנת להגביר את התגובה הטיפול. בכנס הוקדש מושב מרכזי שהתייחס לגורמי הסיכון לסרטן הריאה מלבד עישון, ביניהם שינוי אקלים ,זיהום אויר, והתהליך הביולוגי שמתרחש בעקבותיהם".

ד"ר שני שילה | תשישות החמלה

במסגרת הכנס הובילה ד"ר שני שילה המנכ"לית והמייסדת של העמותה הישראלית לסרטן הריאה סדנה בנושא תשישות החמלה בחולי סרטן ריאה. "'תשישות החמלה' הוא מצב ממנו יכולים לסבול כל מי שנמצא בסביבה של חולים במחלות קשות - זה נכון לבני משפחה מטפלים ונכון גם לצוותים רפואיים", מסבירה ד"ר שילה. "בזמן הטיפול בבעלי אלעד ז"ל אותו ליוויתי במשך שנים רבות במהלך המאבק שלו במחלה, גם אני הגעתי למצב של תשישות החמלה. במצב הזה הכוחות נגמרים, אתה עלול להפוך לאטום, להפסיק לדאוג לעצמך או לעשות דברים שעושים לך טוב. צריך לדבר על הסוגייה הזו וללמוד איך לתת כוחות לבני המשפחה המטפלים כדי שיוכלו להמשיך ולסייע לקרובים שאותם הם כל כך אוהבים. לצערי זה נושא שלא מדברים עליו מספיק וכיו"ר הועדה של נציגי החולים מטעם האיגוד הבינלאומי לחקר סרטן הריאה (IASLC) היה לי חשוב באופן אישי להציף את הנושא הזה על סדר היום בכנס החשוב ביותר בעולם בסרטן הריאה".

להצטרפות לקהילת "חברים לנשימה" של העמותה הישראלית לסרטן ריאה - לחצו כאן

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully