וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מזהירים: ההרגל הבריא הזה יכול לקצר לכם את החיים

עודכן לאחרונה: 25.9.2024 / 14:26

רבים מאיתנו מקפידים על אכילת כמויות חלבון משמעותיות - רק שלפעמים אנחנו מגזימים - וזה עלול לפגוע בבריאות. אז כמה חלבון בדיוק צריך ואיזה סוג? כנסו לקרוא

חמש שיטות שונות להפרדת ביצים/מערכת וואלה! אוכל

בין אם אתם מקפידים על חצי שעה של פעילות ביום, יותר ירקות ופירות, או מדיטציה, יש הרגל אחד שאולי אתם מגזימים בו ומומחים לאריכות חיים אומרים שיכול להוריד שנים מהחיים במקום להוסיף יותר: אכילת יותר מדי חלבון מהחי.

לפני שניכנס למה יותר מדי חלבון לא טוב לאריכות ימים, חשוב לציין שהחומר התזונתי חשוב בהחלט לגוף. ד"ר סוזן ג'יי פארי, בעלת הסמכה כפולה ברפואת משפחה ואנטי אייג'ינג ורפואה מתחדשת, אמרה ל-HuffPost שחשוב במיוחד לקבל מספיק חלבון ככל שאנו מתבגרים.

אז כן, חלבון הוא בהחלט חשוב. כמות החלבון שאדם צריך בכל יום משתנה בהתאם לבריאות ולצרכים האישיים של האדם. כמות החלבון היומית המומלצת לגברים ולנשים (לא ספורטאים ולא מתאמנים) מגיל 25 ומעלה היא 0.8 גרם לכל קילוגרם משקל גוף ביום. החלבון אמור להוות עשרה עד 20% מכמות הקלוריות בתפריט היומי. הבעיה היא שאנשים רבים אוכלים יותר חלבון ממה שהם צריכים (רבים מגיעים עד ללמעלה מ-100 גרם ביום). ובעיה שניה היא שהם צורכים סוג חלבונים מן החי שנחשב בריא פחות, כמו ביצים ובשר.

ביצים קשות חתוכות. Africa Studio, ShutterStock
כמה חלבון זה יותר מדי?/ShutterStock, Africa Studio

באופן כללי, ישנם שני סוגים של חלבונים: חלבונים מהחי וחלבונים מהצומח. מחקרים הראו שחלבונים מהצומח בריאים יותר מחלבונים מהחי, אבל רובנו עדיין צורכים את אלה האחרונים.

"טעות נפוצה היא הדגשת יתר על צריכת תזונה עשירה בחלבונים, במיוחד כזו העשירה בחלבונים מהחי, מתוך אמונה שהיא חיונית לאריכות ימים ולשימור השרירים. אנשים רבים מניחים שככל שהם צורכים יותר חלבון, כך הם יהיו בריאים יותר, מה שיוביל לצריכת יתר של מוצרים מן החי כמו בשר, חלב וביצים", אמרה ד"ר מונישה בהנוטה, רופאה מומחית לאריכות ימים.

לדבירה, רוב האמריקנים אוכלים כ-100 גרם חלבון ביום, כפול מהכמות המומלצת. על פי דוח הנחיות תזונתיות לאמריקאים, 75% מהאמריקאים צורכים למעלה מההמלצות לצריכת לבשר, עוף וביצים. בהנוטה אומרת שזה בדיוק מה שיכול להוריד שנים מהחיים.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
גבר מרים משקולות. ShutterStock
גבר מרים משקולות/ShutterStock

"צריכה מופרזת של חלבונים מהחי עלולה למעשה להאיץ את ההזדקנות ולערער את בריאות התא, בניגוד לאמונה הרווחת", אמרה. היא הסבירה שהסיבות הגדולות ביותר לכך מסתכמות בשתי תרכובות מזיקות: תוצרי גליקציה מתקדמים (AGEs) ו-trimethylamine N-oxide (TMAO).

"AGEs הן תרכובות מזיקות שנוצרות כאשר חלבונים או שומנים מתחברים עם סוכר בזרם הדם", אמרה בהנוטה. היא הסבירה שמזונות המבוססים על בעלי חיים - במיוחד אם הם צלויים או מטוגנים - הם גבוהים ב-AGEs. מחקרים מראים כי תרכובות אלו יכולות להצטבר ברקמות, ולאורך זמן, עלולות להוביל ללחץ חמצוני ודלקת, שהם גורמי מפתח להזדקנות התא. "AGEs פוגעים בחלבונים, ב-DNA ובמבנים תאיים חיוניים אחרים, מאיצים את תהליך ההזדקנות ותורמים למחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב וכלי דם ואלצהיימר", אמרה בהנוטה.

היא גם הסבירה כי רמות גבוהות של TMAO נקשרו לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כולל טרשת עורקים, התקף לב ושבץ מוחי - כל אלה כמובן אינם טובים לאריכות ימים. "TMAO מעודד הצטברות של כולסטרול בעורקים ופוגע ביכולת של הגוף להסיר אותו, מה שמוביל לדלקת ולפגיעה נוספת במערכת הלב וכלי הדם. זה לא רק פוגע בבריאות הלב אלא גם משפיע על התפקוד התאי הכללי ועל אורך החיים", אמרה בהנוטה.

קטניות. ShutterStock
תכניסו יותר קטניות לתפריט/ShutterStock

איך לצרוך חלבון בצורה בריאה?

המומחים מסכימים כי מומלץ לאכול יותר ירוקת ופירות ודגים עשירים בחלבון. בעוד שדג בהחלט אינו צמחי, דיאטנים חושבים עליו אחרת מחלבונים מהחי מכיוון שיש לו מבנה תזונתי שונה לחלוטין מבשר, ומחקרים מדעיים הראו שוב ושוב יתרונות לבריאות האדם כאשר הם צורכים אותו באופן קבוע. אכילת דגים באופן קבוע נקשרה להפחתת הסיכון למוות בטרם עת ב-12%.

בנוסף, חלבונים מהצומח (כמו שעועית, עדשים, חומוס, סויה, אגוזים וזרעים) עמוסים בנוגדי חמצון, סיבים תזונתיים וחומרי מזון ששומרים על בריאות הלב שלנו, מפחיתים דלקות ומורידים את הסיכון למחלות כרוניות. "מזונות אלה הם נמוכים באופן טבעי ב-AGEs ואינם תורמים לייצור TMAO, מה שהופך אותם להרבה יותר עדינים לתאים ולבריאות הכללית".

מחקרים מדעיים מראים שתזונה שמתעדפת חלבונים מהצומח מורידה את הסיכון לתמותה הקשורה למחלות לב וכלי דם ולגורמים אחרים. במילים אחרות, החלפת חלבונים מהחי בחלבונים מהצומח יכולה להוסיף שנים לחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully