וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטה הזו נמצאה יעילה יותר מתרופות להורדת סוכר

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 26.9.2024 / 14:07

האם דיאטת צום לסירוגין יכולה להחליף חלק מהתרופות לסוכרת? ממצאי מחקר חדש מראות תוצאות חיוביות

בסרטון: כל מה שחשוב לדעת על טרום סוכרת/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי JAMA ובחן טיפול בסוכרת מסוג 2 מצא שצום לסירוגין 5:2 היה יעיל יותר בהורדת רמות ה- HbA1c מאשר נטילה של תרופות מקובלות לטיפול בסוכרת. ממצאי המחקר מציעים גישה חלופית לתרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת כמו מטפורמין ואמפגליפלוזין (ג'רדיאנס), מה שמעורר עניין בהתערבויות באורח החיים כטיפול קו ראשון לניהול מצב כרוני זה.

סוכרת היא משבר בריאות עולמי, עם למעלה מ-537 מיליון מבוגרים הסובלים מסוכרת ברחבי העולם. בסין לבדה חלה עלייה דרמטית במקרי סוכרת, כאשר המספר גדל מ-90 מיליון חולי סוכרת לכמעט 141 מיליון חולי סוכרת בין השנים 2011 ל-2021. העלייה המהירה במספר הסובלים מסוכרת מסוג 2, המונעת בעיקר על ידי העלייה בשיעורי ההשמנה, מדאיגה מאד. כמעט מחצית מהאוכלוסייה הסינית מסווגת כסובלת מעודף משקל או השמנת יתר, מצבים הקשורים קשר הדוק להתפתחות סוכרת מסוג 2.

בעוד שתרופות כמו מטפורמין ואמפגליפלוזין (ג'רדיאנס) נמצאות בשימוש נרחב לניהול רמות הסוכר בדם, שינויים באורח החיים - כולל תזונה ופעילות גופנית - הינם חיוניים לצורך טיפול בגורמים העומדים בשורש בעיית הסוכרת מסוג 2, במיוחד עבור אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר.

מהי דיאטת 5:2?

בגישה של צום לסירוגין מסוג 5:2, במהלך יומיים לא רצופים בשבוע, המשתתפים מפחיתים את צריכת הקלוריות שלהם לכ-500-600 קלוריות, ואילו בחמשת הימים האחרים הם אוכלים את התזונה הרגילה שלהם. בשני ימי ה"צום" המשתתפים משתמשים במוצרים להחלפת ארוחה - מזון או משקאות ארוזים עתירי רכיבים תזונתיים - כדי להבטיח תזונה מספקת תוך שמירה על כמות קלוריות נמוכה.

סוג זה של צום לסירוגין צבר פופולריות בשנים האחרונות בשל הפוטנציאל שלו לקדם ירידה במשקל, לשפר את הבריאות המטבולית ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות כמו סוכרת. החלפת הארוחה בשני ימי ה"צום" מציעה דרך מובנית יותר עבור אנשים לנהל את התזונה שלהם, מה שעשוי להקל על ההקפדה על הגבלה קלורית מסורתית.

צום. ShutterStock
צום/ShutterStock

מה נבדק במחקר?

המחקר שכונה EARLY, ונמשך מנובמבר 2020 עד דצמבר 2022, בוצע בסין וכלל 405 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 שאובחנה לאחרונה. המשתתפים חולקו באופן אקראי לאחת משלוש קבוצות: קבוצת דיאטת 5:2, קבוצת מטפורמין או קבוצת אמפגליפלוזין (ג'רדיאנס). במהלך 16 שבועות, החוקרים מדדו שינויים ברמות HbA1c, סמן מפתח לשליטה ברמת הסוכר בדם לטווח ארוך, כמו גם משקל גוף ומדדי בריאות אחרים.

בסוף הניסוי, קבוצת דיאטת ה- 5:2 הראתה את הירידה המשמעותית ביותר ברמות HbA1c, עם ירידה ממוצעת של 1.9%, בהשוואה ל-1.6% בקבוצת המטפורמין ו-1.5% בקבוצת האמפגליפלוזין (ג'רדיאנס). משתתפי דיאטת ה- 5:2 גם חוו ירידה גדולה יותר במשקל, וירדו בממוצע 9.7 ק"ג , בהשוואה ל-5.5 ק"ג בקבוצת המטפורמין ו-5.8 ק"ג בקבוצת האמפגליפלוזין (ג'רדיאנס).

הממצא המרגש ביותר מניסוי ה-EARLY הוא שדיאטת 5:2 יכולה לשמש חלופה יעילה לתרופות לסוכרת עבור אנשים בשלבים המוקדמים של המחלה. במשך שנים, מטפורמין היה הקו הראשון לטיפול בסוכרת מסוג 2, המסייע בהורדת רמות הסוכר בדם על ידי שיפור הרגישות של הגוף לאינסולין. אמפגליפלוזין (ג'רדיאנס), תרופה חדשה יותר, פועלת על ידי עזרה לכליות לפנות עודפי גלוקוז מזרם הדם. בעוד שתרופות אלו יעילות בדרך כלל, הן מגיעות עם תופעות לוואי אפשריות, כולל אי נוחות במערכת העיכול, ובמקרים מסוימים, סיכון להיפוגליקמיה (סוכר נמוך בדם).

לעומת זאת, דיאטת 5:2 לא רק שיפרה את השליטה הגליקמית וקידמה ירידה במשקל, אלא גם היתה בעלת מיעוט תופעות לוואי. רק 6.7% מהמשתתפים בקבוצת 5:2 דיווחו על תופעות לוואי, בהשוואה ל-26.9% בקבוצת המטפורמין ו-8% בקבוצת האמפגליפלוזין (ג'רדיאנס). רוב תופעות הלוואי שדווחו בקבוצת ה- 5:2 היו קלות, כגון היפוגליקמיה או עצירות, מה שהופך אותה לאופציה בטוחה יחסית לחולים עם סוכרת בשלב מוקדם.

היתרונות של ירידה במשקל בניהול סוכרת

ירידה במשקל היא גורם מכריע בניהול סוכרת מסוג 2, במיוחד עבור אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר. עודף שומן בגוף, במיוחד סביב הבטן, יכול להוביל לתנגודת לאינסולין, מצב שבו תאי הגוף נעשים פחות רגישים לאינסולין, וכתוצאה מכך מופיעות רמות סוכר גבוהות בדם. על ידי הפחתת משקל הגוף, הרגישות לאינסולין יכולה להשתפר, ולאפשר לגוף לווסת טוב יותר את רמת הסוכר בדם.
בניסוי ה-EARLY, המשתתפים בקבוצת דיאטת ה- 5:2 לא רק ירדו יותר במשקל אלא גם הראו ירידה בהיקף המותניים והירכיים, שהם מדדים חשובים לשומן בטני. ממצאים אלה מצביעים על כך שדיאטת ה- 5:2 עשויה להיות יעילה במיוחד בכך שהיא מתמקדת במצבורי השומן הקשורים באופן החזק ביותר לתנגודת לאינסולין.

תוצאות מחקר ה- EARLY נותנות כיוון מבטיח לגבי ניהול הסוכרת. עבור אנשים שאובחנו לאחרונה עם סוכרת מסוג 2, דיאטת 5:2 יכולה לספק חלופה חשובה לתרופות, במיוחד עבור אלו הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע את היעילות לטווח הארוך של גישה זו.
מגבלה אחת של מחקר ה- EARLY היא משך הזמן הקצר יחסית של המחקר: 16 שבועות, ולאחר מכן מעקב של 8 שבועות. בעוד שהמשתתפים בקבוצת דיאטת ה- 5:2 שמרו על השיפור שלהם ברמת ה-HbA1c ובירידה במשקל במהלך תקופת המעקב, עדיין לא ברור אם היתרונות הללו יכולים להישמר על פני משך זמן ארוך יותר. נדרשים מחקרים נוספים כדי להעריך את ההשפעות ארוכות הטווח של דיאטת ה- 5:2, כמו גם את הפוטנציאל שלה למנוע לחלוטין את הופעת הסוכרת או להוביל להעלמות הסוכרת אצל אנשים מסוימים שכבר סובלים מסוכרת.

מחקר ה-EARLY מספק ראיות משכנעות לכך שדיאטת הצום לסירוגין 5:2 יכולה להיות דרך יעילה ובטוחה לנהל סוכרת מסוג 2 בשלביה המוקדמים. על ידי שיפור השליטה הגליקמית, קידום הירידה במשקל והפחתת ההסתמכות על תרופות, גישה זו יכולה להציע התערבות חשובה באורח החיים עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם. בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי להבין היטב את היתרונות ארוכי הטווח שלה, דיאטת ה-5:2 טומנת בחובה הבטחה ככלי רב עוצמה במאבק נגד מגיפת הסוכרת העולמית.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully