וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מהרווארד: 7 מאכלים מעובדים שדווקא בריאים לכם

עודכן לאחרונה: 23.9.2024 / 9:58

בעוד שיותר ויותר מומחים מזהירים מהסכנות של מזונות אולטרה-מעובדים, מחקר חדש חושף שחלק (קטן) מהמזונות האלו לא מסוכנים כמו שחשבנו ובמקרים מסוימים אפילו עשויים לתרום לבריאות. אז הנה כמה מהמזונות שיחסכו את מלאכת הבישול - בלי לפגוע בגוף שלכם

פופקורן ב-15 שניות/HopeEternity17

הם מהירים להכנה, קל למצוא אותם בכל סופר ובמקרים מסוימים הם אפילו זולים יותר מחומרי גלם לבישול, אז זה ממש לא מפתיע שמזונות אולטרה-מעובדים מהווים כ-57 אחוזים בממוצע מהתזונה של אנשים במדינות מערביות.

מזונות אולטרה-מעובדים, או בקיצור UPFs, הם מזונות שעוברים עיבוד תעשייתי שמשנה את המרכיבים המקוריים שלהם. את המזונות האלו רובנו אוכלים בתדירות כזו או אחרת, אפילו מי שמאמינים שהם מקפידים על תפריט בריא ו"נקי", מכיוון שתחת המטרייה הזאת נכנסת קשה רחבה של מאכלים, לרבות יוגורטים, דגני בוקר וחטיפים "בריאים", שכולם נוטים להכיל כימיקלים שנוספו כדי לשפר את הטעם או להאריך את חיי המדף שלהם.

בשנים האחרונות, מזונות אולטרה-מעובדים נחשפו כמוצרים שפוגעים בבריאות לאחר שמחקרים גדולים קשרו אותם לבעיות רפואיות שונות, החל מסרטן, דרך מחלות לב ועד להשמנת יתר והתמכרות. אבל מחקר חדש מאוניברסיטת הרווארד שפורסם באחרונה מצא שלא כל ה-sUPF מזיקים באותה המידה, לפחות כשמדובר במערכת הלב וכלי הדם. המדענים קבעו כי העובדה שמזון הוא אולטרה-מעובד לא בהכרח הופכת אותו למסוכן ללב, אם כי צריכה של כל סוג של UPF בכמויות גדולות עדיין קשורה לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

מוצרים כמו משקאות מוגזים ונקניקיות זולות מוכרים לכולנו ככאלו שמזיקים לבריאות, אבל יש כאמור גם כמה מזונות שנחשבים אולטרה-מעובדים אך בהחלט יכולים להישאר במטבח שלכם, בלי שיעלו בהכרח את הסיכון לנזק בריאותי. הנה כמה מהטובים ביותר שבהם:

רוטב עגבניות, Mutti. Giphy
זה בסדר גם אם זה מגיע מוכן - רק תבדקו שזה לא מלא בסוכר/Giphy

1. רוטב עגבניות לפסטה
רטבים שמיוצרים מעגבניות מכילים נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים חיוניים. למרות שחלקם מכילים גם ממתיקים ומייצבים, ניתן למצוא אופציות בריאות יותר עם פחות תוספים, כשבודקים לעומק את רשימת הרכיבים. ואם יש לכם זמן וסבלנות, כדאי גם להכין רטבים ביתיים מעגבניות משומרות כדי להגביר את השליטה על ההרכב שלהם ולהימנע מצריכה של כימיקלים מזיקים.

2. חמאת בוטנים
חמאת בוטנים היא מקור טבעי ומצוין לחלבון ולשומנים בריאים, שלא נפגעים בתהליכי השימור. בהקשר הזה, כדאי לבחור במותגים שמכילים בוטנים ומלח בלבד, ולהימנע מכאלו שמכילים תוספת של שמנים מעובדים. חמאת בוטנים טבעית יכולה להיות תוספת מזינה לתפריט היומי ואף לשפר את הבריאות בהיבטים מסוימים.

3. לחם מלא ודגני בוקר מדגנים מלאים
דגני בוקר מדגנים מלאים מספקים סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חיוניים, אולם כדי שהם יתרמו עוד לבריאות, כדאי לבחור במותגים עם תכולת סוכר נמוכה (פחות מ-5 גרם ל-100 גרם) ולשלב אותם כחלק מארוחת בוקר מאוזנת. לצד זאת, גם לחם מחיטה מלאה מספק סיבים תזונתיים וויטמינים חיוניים. גם אם הוא מכיל תוספים מסוימים, הוא עדיין יכול להיות חלק מתזונה בריאה, בייחוד כשמחפשים לחמים עם רשימות רכיבים קצרות ככל האפשר.

4. שעועית לבנה
למרות שהיא אולטרה-מעובדת כשהיא מגיעה ארוזה ומוכנה, שעועית לבנה היא עדיין מקור מצוין לסיבים תזונתיים וחלבון רזה, גם כשהיא בפחית שימורים. היא מספקת ערך תזונתי גבוה ויכולה להיות חלק מארוחה קלה ובריאה. גם כאן, חשוב לבחור מותגים עם מינימום תוספים ולהימנע מגרסאות עם ממתיקים מלאכותיים.

5. פופקורן
פופקורן, במיוחד ללא שומן, הוא חטיף דל קלוריות ועשיר בסיבים. הוא יכול להיות אלטרנטיבה בריאה לחטיפים מעובדים אחרים, כל עוד נמנעים מתוספות משמעותיות של שומן ומלח מיותרים.

6. יוגורט פירות
יוגורט, במיוחד כזה שעבר תסיסה טבעית, מספק פרוביוטיקה מועילה ויכול לתרום רבות לבריאות הלב. כדי להבטיח שהוא תורם לשיפור הבריאות, כדאי לבחור ביוגורטים עם פחות סוכר מוסף ובכזה עם בסיס פרוביוטי טבעי.

7. מרקים
למרות שמרקים מוכנים יכולים להכיל תוספים רבים, לרבות חומרים משמרים וחומרי טעם וריח, הם גם מספקים דרך נוחה וקלה לצרוך ירקות, בטח כשחולים ואין כוח לבשל. גם במקרה הזה, כדאי להעדיף מרקים טריים או פשוט להכין אותם בבית, אבל אם כבר קונים, מומלץ לשים לב לתכולת המלח והסוכר במרקים המוכנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully