וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטירוף הבא אחרי אוזמפיק? תוסף האנטי אייג'ינג החדש שכובש את הוליווד

עודכן לאחרונה: 25.9.2024 / 8:48

לאחר שזריקות אוזמפיק הפכו ללהיט הירידה במשקל בקרב הסלבס, עכשיו נראה שיש אובססיה חדשה דווקא בתחום האנטי-אייג'ינג: תוספי NAD+. אז למה כולם מדברים על המולקולה המסתורית הזאת והאם היא באמת יכולה להאט את תהליך ההזדקנות?

בווידאו: האישה שירדה כמחצית ממשקלה בדרך הכי הזויה/וואלה

"אני הולכת להזריק NAD כל החיים ואני אף פעם לא אזדקן", אמרה היילי ביבר בחצי צחוק בזמן שחיכתה לעירוי של נוזל צהבהב שאמור להיכנס לתוך הוריד שלה. בהצהרה הזאת היא התכוונה למגבירי NAD+ שהם אותם שיקויי אנטי-אייג'ינג שהצטרפו לשורות האוזמפיק והבוטוקס כמוצרי חובה בשגרת הבריאות של כוכבי העל בהוליווד וברחבי העולם.

גם משפחת קרדשיאן מזריקה אותם באופן קבוע דרך עירויים וג'ו רוגן נשבע שהם מסייעים לחיזוק מערכת החיסון שלו. ואם זה לא מספיק כדי לייצר באז מוגזם סביב הנושא, אז אפילו הצבא האמריקאי בודק את מגבירי ה-NAD, בתקווה שיום אחד הם יוכלו לשפר את הביצועים של חיילים בשדה הקרב.

מה זה בדיוק NAD?

NAD (ניקוטינאמיד אדנין דינוקלאוטיד) הוא אנזים חיוני שמצוי בכל התאים של יצורים חיים. במילים פשוטות, הוא עוזר לתאים שלנו לתפקד כמו שצריך, לאורך זמן ובלי תקלות. "קו-אנזימי NAD הם הזרזים המרכזיים של כל היצורים החיים", הסביר צ'ארלס ברנר, ביוכימאי שחוקר את הנושא, בראיון למגזין Insider. "הם עומדים בבסיס ההמרה של חלבונים, שומנים ופחמימות לאנרגיה והם חיוניים ביותר כדי שהתאים שלנו ייצרו אנרגיה".

ומה קורה כשיש מחסור באנזים החיוני הזה? חוקרים מדגישים כי ללא הוויטמינים והמינרלים המתאימים ליצירתו, אנשים עלולים לפתח קשת רחבה של תופעות לא רצויות, החל משלשולים, דרך אדמומיות בעור ועד לנזק מוחי ובמקרים קיצוניים אפילו מוות . ומהצד השני, כשיש רמות גבוהות של האנזים הזה בגוף, אנשים עשויים להרגיש קצת יותר חדים, רעננים ואנרגטיים, או בקיצור צעירים.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

אזהרות המומחים מתיוג המולקולה כ"תרופת קסם"

ככל שאנחנו מזדקנים, היכולת שלנו לייצר NAD יורדת. בעוד שלאדם ממוצע בן 20 יש יכולת לייצר מספיק NAD מהמזון ומהפעילות היומיומית שלו, רוב בני ה-60 וה-70 בדרך כלל יצטרכו תוספים חיצוניים כדי לייצר את האנזים המדובר באותה הכמות. אבל האם נטילת תוספים באמת עוזרת לאנשים בשנות ה-30, ה-40 וה-50 שלהם? אז זו בדיוק השאלה שהחוקרים מנסים להשיב עליה ועדיין מתקשים לקבוע בצוררה חד משמעית.

בנוסף, מומחים מדגישים כי הבעיה היא שרבים מתוספי +NAD פשוט לא עובדים. "לצערנו, NAD עצמו אינו יעיל כמו תרכובות אחרות שאנחנו נוטלים ממקור חיצוני", אמר באותו הראיון ד"ר שין-איצ'ירו אימאי, פרופסור לביולוגיה התפתחותית באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס. "מדובר באנזים גדול שלא יכול להיכנס בקלות לתאים. וגם, אם לוקחים NAD דרך הפה, חיידקי המעיים בעצם צורכים אותו ולא מאפשרים לו להיספג באזורים הנדרשים".

ד"ר סבין דונאי, רופאה שבוחנת נוסחאות של מגבירי NAD בעבור המטופלים שלה ב""קליניקת אריכות הימים" היוקרתית Viavi בלונדון, מצאה באמצעות בדיקות דם שתוספי NAD ועירויים לא עובדים כמעט בכלל, למרות ההייפ המדובר שנוצר סביבם.

דיאטה ים תיכונית. ShutterStock
אתם פשוט יכולים לאכול את הדברים האלה/ShutterStock

אז מה כן עובד? התשובה היא גם מפתיעה וגם צפויה ביותר

בכל מאמר שעוסק בתוספי תזונה חיצוניים, מומחים תמיד יציינו שעדיף לגרום לגוף לייצר או לקבל את הרכיבים האלו בדרכים טבעיות ככל שניתן. אז גם בהקשר של "תוסף הפלא" החדש הזה, מומחים ממליצים לקחת חומרי בסיס של NAD - כלומר החומרים שהגוף שלנו משתמש בהם כדי ליצור את האנזים הזה. תוספים אלו כוללים בין היתר: ניקוטינאמיד ריבוזיד (NR), ניקוטינאמיד מונונוקלאוטיד (NMN), חומצה ניקוטינית (ניאצין) וגם ניאצינאמיד (NAM).

ולצד זאת, נראה כי הדרך היעילה ביותר להגביר את הייצור של NAD בגוף היא פשוט לאמץ שגרה בריאה יותר, בדיוק כפי שממליצים שוב ושוב למי שרוצים להאריך את החיים הבריאים ולהישאר צעירים לאורך זמן.

אז לפני שאתם רצים לקנות תוספים, כדאי לדעת שגם פעולות יומיומיות פשוטות יכולות להשפיע במידה רבה. פעולות אלו כוללות בעיקר הליכה ברגל, או פעילות גופנית אירובית קלה על בסיס יומיומי, וכן שיפור התזונה, בדגש על אכילת בשר, דגים, אגוזים, דגני בוקר מועשרים, ברוקולי ומלפפונים.

"במשוואה הזאת, אין פתרונות אבסולוטיים, אבל חשוב להיות הגיוניים, לאמץ שגרה בריאה ולא לתלות את כל התקוות שלנו בתוספים, מבטיחים ככל שיהיו", אומרת ד"ר דונאי.

ד"ר שלנדר בהסין, שמנהל כמה מהניסויים הקליניים הגדולים ביותר על מגבירי NAD בבית החולים בריגהאם אנד וימנ'ס בבוסטון, אומר שעד כה נבדקו תרכובות מהסוג הזה רק על כמה מאות אנשים.

"הייתי אומר שהתוספים האלו יחסית בטוחים במינונים שנבדקו והם יכולים להעלות רמות אנרגיה בדם בכמה סוגי רקמות, אבל לא בכל הרקמות", הוא אמר והדגיש כי סוג אחד של רקמה שלא הושפע באופן משמעותי מהטיפול הוא השרירים.

מנגד, הוא הדגיש כי אנשים עם סוכרת, מחלות כליות ואלצהיימר הם רק חלק מהאוכלוסיות שהוא חושב שיוכלו להפיק תועלת ממגבירי NAD בעתיד, אם כי הזכיר שוב ש"אנחנו באמת בשלב מאוד מוקדם במשחק הזה".

ד"ר דונאי אף הזהירה שאנשים שלא באמת זקוקים למגבירי NAD עלולים להגזים ולגרום נזק, כי המדע עדיין לא יודע איזה סוג של בעיות זה עלול לגרום. "אני אישית לעולם לא הייתי ממליצה לאף אחד לקחת שום דבר עד שלא הבין עד הסוף אם הוא באמת זקוק לזה", אמרה.

אז בעוד שתוספי NAD+ הם כאמור הלהיט החדש בהוליווד, חשוב לזכור שהמחקר עדיין בחיתוליו. אם גם אתם שוקלים להתחיל עם תוספים כאלה, כדאי קודם כל להתייעץ עם רופא ולבדוק אם אתם באמת זקוקים להם. ובינתיים, אולי כדאי פשוט להקפיד על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית - שתי דרכים מוכחות לשמירה על הבריאות ולהרחקת התופעות הכי מאיימות שמגיעות עם התבגרות הגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully