וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: תנוחת השינה הזו עלולה להוביל לאלצהיימר

עודכן לאחרונה: 23.9.2024 / 9:20

ישנים על הגב? מחקר חדש מצא כי לתנוחת השינה שנחשבת דווקא בריאה יחסית - יש השפעה מזיקה על המוח. הנה הפרטים

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

לכל אחד יש תנוחה מועדפת בה הוא אוהב לישון. יש אנשים שישנים על הצד, חלק ישנים על הבטן, אחרים מעדיפים לישון על הגב. מחקרים קודמים קישרו בין שינה על הגב לכמה השפעות בריאותיות שליליות פוטנציאליות, כולל לחץ דם גבוה ודום נשימה בשינה, ותנוחה זו כמובן כאינה מומלצת לאנשים עם ריפלוקס קיבה-וושטי לילי או לנשים בהריון.

כעת, מחקר חדש, שהוצג לאחרונה בכנס הבינלאומי של איגוד האלצהיימר 2024, מצא קשר אפשרי בין שינה על הגב ובין ניוון עצבי.

המחקר הנוכחי הוא מחקר המשך של מחקר קודם שחיפש קשר בין תנוחת שינה לניוון עצבי, כולל מחקר שפורסם בינואר 2019 שמצא שישנה יותר משעתיים בלילה על הגב נמצא בקורלציה עם סיכון מוגבר למחלה ניוונית עצבית.

למחקר זה, מדענים גייסו משתתפי מחקר עם ליקוי קוגניטיבי קל, הפרעת הספקטרום של פרקינסון ודמנציה במחלת אלצהיימר, וכן קבוצת ביקורת. הם חקרו את השינה של המשתתפים בבית באמצעות מכשירי מעקב שעזרו בין היתר לחשב כמה שעות בלילה הם ישנו על הגב. .

אישה ישנה עם מסיכת שינה על העיניים. ShutterStock
שינה על הגב. האם היא מסוכנת?/ShutterStock

"המחקר יחסית קטן אבל מעניין. במחקר נמצא קשר שעדיין לא ידוע אם הוא סיבתי בין מחלה ניוונית לבין יותר שעות שינה של הגב", ד"ר סנדרה בניזרי, נוירולוגית מומחית באסותא מרכזיים רפואיים מסבירה.

לדבריה "יודעים שאחד התפקידים של השינה זה לנקות את המוח מטוקסינים - רעלנים. ולכן נדרשת שינה טובה כדי לשמור על תפקוד מוחי. ולאנשים עם בעיות שינה - ככל הנראה יש סיכוי לפתח מחלה ניוונית כמו אלצהיימר".

אז מה הסיבה שבגינה הזהירו המומחים משינה על הגב? לדברי המומחית "ככל הנראה כשישנים על הגב הניקוז ורידי של המוח מתבצע פחות טוב בגלל הלחצים שיש על הורידים בזמן שישנים על הגב ועלול להוביל לגורמי הסיכון שיגרמו למחלה"

ד"ר בניזרי מציינת כי לעיתים ממליצים לאנשים בסיכון גבוה לישון "עם פאוץ ובתוכו כדור טניס, בשביל למנוע מהם להיות בתנוחה של שינה על הגב. ההמלצה היא גם לאנשים בריאים - להימנע מתנוחת השינה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully