וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוללים בטלפון כל היום? כך אתם משפיעים על הבריאות של הילד

עודכן לאחרונה: 11.10.2024 / 8:10

מחקר חדש גילה את ההשפעה שיש לגלילה של ההורים בבית על הילדים. ותתפלאו, זה הרבה יותר חמור ממה שאתם חושבים

אישה מדברת בטלפון. ShutterStock
אישה מדברת בטלפון/ShutterStock

אמהות ואבות מכורים למסך הורסים את כישורי פיתוח השפה של ילדיהם על ידי הקלדה, הודעות טקסט, ציוצים ו-TikTokking, מזהירים נתונים ממחקר חדש.

"הפרעה קבועה של אינטראקציות פנים אל פנים בין הורים וילדים עקב שימוש במכשיר מסך - משפיעה על בריאות הנפש של הילד, יחסי משפחה והתפתחות קוגניטיבית של ילדים", ציינו מחברי המחקר מאסטוניה במחקר שפורסם החודש.

צוות החוקרים, בראשותו של ד"ר טילה טולוויסטה מאוניברסיטת טרטו, סקר למעלה מ-400 משפחות עם ילדים מתחת לגיל 5 כדי לקבוע את ההשפעות המזיקות של שימוש בלתי פוסק של הורה בטלפונים, מחשבים, טאבלטים וטלוויזיות.

הממצאים הראו כי שימוש מופרז בטלפון פוגע בסופו של דבר את אוצר המילים ואת הצמיחה הדקדוקית של הילדים. הממצאים מהדהדים את אלה של אנליסטים מאוניברסיטת דרקסל, שגילו לאחרונה שתינוקות ופעוטות עם זמן מסך נוטים יותר להציג התנהגויות חושיות לא טיפוסיות הקשורות להפרעות נוירו-התפתחותיות כמו אוטיזם והפרעת קשב וריכוז (ADHD).

בנוסף, לאחרונה הסוכנות לבריאות הציבור של שבדיה הציעה לאסור על ילדים מתחת לגיל שנתיים להשתמש במכשירים אלקטרוניים. רשות הבריאות טענה כי הגישה לטכנולוגיות גורמת לשינה לקויה ולבעיות נפשיות אצל אנשים.

המחקר הנוכחי מחזק את ההמלצה - ומציע גם למבוגרים להיות מודעים יותר לשימוש שלהם במסכים.

תינוקת עם סמארטפון. ShutterStock
הכי חשוב להקפיד על השנים הראשונות/ShutterStock

החוקרים סקרו 421 הורים, וביקשה מהם להעריך כמה זמן כל אחד מבני המשפחה מבלה בדרך כלל בשימוש במכשירי מסך שונים למטרות שונות ביום סוף שבוע טיפוסי. הם שאלו גם כמה מהזמן הזה יוקדש להשתמש במסך כמשפחה - כמו צפייה משותפת בסרט. בהתבסס על התגובות, החוקרים סיווגו את ההורים והילדים שלהם בקבוצות של שימוש במסך "גבוה", "נמוך" או "מתון".

לאחר איסוף הנתונים, המדענים בחנו את התפתחות השפה של ילדים אלה, כדי לגלות שילדים שצרכו פחות זמן מסך קיבלו ציון גבוה יותר הן בדקדוק והן באוצר המילים.

לשום צורה של שימוש במסך, כולל זמן צפייה משותפת משפחתית, לא הייתה השפעה חיובית על כישורי השפה של הילדים, לפי התוצאות. ומשחקי וידאו - בין אם שוחק על ידי אמא, אבא או ילד - היו קשורים באופן שלילי בעיקר לכישורי השפה של הילד.

"למרות שקריאת ספרים אלקטרוניים ומשחקים מסוימים של משחקים חינוכיים עשויים להציע הזדמנויות ללימוד שפה, אמרו החוקרים. "מחקרים מראים שבשנים הראשונות לחייו, הגורם המשפיע ביותר הוא אינטראקציה מילולית דיאדית יומיומית פנים אל פנים הורה-ילד."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully