וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החגים הם תקופה לא קלה, והשנה במיוחד. כך תעברו אותם בשלום

עודכן לאחרונה: 1.10.2024 / 10:25

השנה האחרונה הייתה קשה מאוד עבור כל אזרחי ישראל, והעובדה שהחגים נמצאים בסמיכות ליום השנה ל-7 באוקטובר הופכת אותם לקשים יותר - ולא רק עבור אלה שסובלים מהם בדרך כלל. צפו בוואלה פתרנו בהגשת ליאת רון שמארחת את הפסיכולוג ד"ר אורן טנא

בוידראו: הפסיכיאטר ד"ר אורן טנא עם עצות להתמוגגות עם החגים במקביל לאירועי השנה לטבח/צילום: אולפן וואלה

החגים הם תקופה מורכבת עבור לא מעט אנשים. חלק חווים בתקופה הזו בדידות, אחרים נאבקים בבעיות משפחתיות, יש כאלה שמרגישים לא מובנים על ידי משפחותיהם - ועוד. השנה, אחרי השנה הנוראית שעברנו, נדמה כי לרבים יותר יהיה קשה לעבור את תקופת החגים ללא הרגשה של דכדוך.

"זו כנראה שנה שכל ישראלי היה רוצה למחוק", אומר ד"ר אורן טנא, מנהל המכון הפסיכיאטרי באיכילוב ומנהל מכון "מנטליקס" לרפואת הנפש. "זו אולי המטרה שלנו אבל לא ניתן למחוק. גם אנשים שעברו טראומה קשה המטרה היא לא למחוק - זה שלהם. הכאב הוא שלהם. ואנשים לא רוצים להיפרד מהחוויה כי היא שלהם".

למרות "תחושת החובה" לחגוג בחגים, ד"ר טנא מבהיר כי "לא חייבים לשמוח. אני לא אוהב בעצמי חגים שחייבים לשמוח בהם. זה בסדר לקבל ולהבין שבמיוחד תקופת החגים במיוחד עבור פוסט טראומטים היא תקופה קשה. צריך לשים יעד ריאלי של - לשרוד את זה".

וכן, מותר גם לשמוח. "אם אנחנו כן מצליחים לשמוח, להתחבר למשפחה, אולי אפילו ליהנות שהיא מילה גסה אולי - זה הניצחון שלנו. אנחנו לא צריכים לחוש אשמים בעצם שזה שאנחנו ממשיכים זו צריכה להיות המטרה שלנו".

איור של איש עם ענן מעליו. ShutterStock
איור של איש עם ענן מעליו/ShutterStock

איך מחזירים את האופטימיות?

"יש אנשים שמאוד מתקשים", אומר ד"ר טנא, "אבל אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו שבעיתות משבר ומצוקה זה לא זמן להסתגר ולהיות לבד, אלא למרות הקושי שלנו להניע את עצמנו. הסוד הוא חיבור. טראומה היא חוויה שמנתקת אותנו מהרגשות שלנו. כל הליך ההחלמה הוא הליך שמחבר חיבורים. לכן חשוב להתחיל בצעדים קטנים ולהתחבר חזרה לחיים".

ומה עושים מול החדשות? "אני לדוגמה מכבה את המסכים באיזהו שלב ולא מרשה לעצמי להסתכל יותר. יש בזה אלמנט ממכר בהרבה בתים כשהחדשות ברקע והילדים רואים את התמונות האלה גם אם זה מושתק. אנחנו צריכים להזהר מאוד בצריכת המדיה שלנו. זה דווקא מקום בו אני מעודד ניתוק. גם אם לא מוחלט".

"חשוב להבין שכשאנחנו מדברים על טראומה יש מושג שנקרא "שמחה פוסט טראומטית". יש פה החלטה ובחירה - האם אני מנסה לבחור ונאבק לצמוח מתוך הדבר הזה. איזו משמעות אני רוצה להעניק לחיים שלי אחרי טראומה. המסע הרוחני החיבור למשמעות חדשות הוא מושג מפתח בצמיחה מחודשת".

מבצע מטורף למשפחה

חבילת סלוללר ל-4 מנויים -ב100 שקלים וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

אז מה לעשות?

1. לתת תיקוף לתחושות הדכדוך, הלחץ והחרדה ולהכיר בכך שהחגים יכולים להוות טריגר

2. להסיר את האשמה מכך שממשיכים בחיים, זה הניצחון שלנו כעם וכפרטים.

3. להישען על גורמי התמיכה - זה זמן טוב להיות עם המשפחה ולחבק.

4. להפחית צריכת חדשות - לא להשאיר טלוויזיה דולקת כל הזמן.

5. לשמור על עוגנים ומסורת - הם משדרים ביטחון ויציבות.

6. לשמור על תחושת משמעות ותקווה.


ד"ר אורן טנא הוא מנהל המכון הפסיכיאטרי באיכילוב ומנהל מכון "מנטליקס" לרפואת הנפש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully