וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מסרטן: המצב הבריאותי שיגרום למוות של 3 אנשים בכל דקה

עודכן לאחרונה: 18.9.2024 / 13:57

מחקר בינ"ל רחב היקף גילה כי בעשרים ומשהו השנים הבאות ימותו קרוב ל-40 מיליון בני אדם ברחבי העולם בשל חיידקים שעמידים לאנטביוטיקה. איך זה קורה?

חיידקים עמידים באולפן וואלה/קרדיט תמונה: שאטרסטוק

הנה חדשות מדאיגות נוספות למקרה שחסרו לכם - יותר מ-39 מיליון אנשים עלולים למות מחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה בין השנה הנוכחית ל-2050, כך לפי מחקר שפורסם ביום שני ב-The Lancet.

מחברי המחקר חזו עלייה של כמעט 70 אחוזים במקרי מוות עקב עמידות לאנטיביוטיקה מ-2022 עד 2050, כאשר אנשים מבוגרים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר ומובילים לעלייה במספר המתים הצפויים. עמידות כזו מתרחשת כאשר חיידקים, כגון חיידקים ופטריות, מתפתחים באופן שמקשה על חיסולם עם תרופות קיימות. "זו בעיה גדולה, והיא כאן כדי להישאר", אמר כריסטופר ג'. ל. מורי, מחבר בכיר על המחקר ומנהל המכון למדדי בריאות והערכה באוניברסיטת וושינגטון.

זו לא הפעם הראשונה שהבעיה הזו עולה וחוקרים סימנו עמידות לאנטיביוטיקה כדאגה לבריאות הציבור במשך עשרות שנים, אבל מחקר זה שנערך על ידי צוות גדול של חוקרים כחלק מהפרויקט העולמי למחקר על עמידות של חיידקים בפני אנטיביוטיקה, הוא הראשון לנתח מגמות ברחבי העולם ולאורך זמן. ארגון הבריאות העולמי אומר שהאיום של עמידות כזו לא רק מקשה על הטיפול בזיהומים נפוצים, אלא גם מסוכנת יותר במצבים של התערבויות רפואיות, כגון כימותרפיה וניתוחים קיסריים.

צלחת פטרי עם חיידקים. ShutterStock
צלחת פטרי עם חיידקים/ShutterStock

המחקר בחן 520 מיליון מערכי נתונים, כולל רישומי שחרור מבתי חולים, תביעות ביטוח ותעודות פטירה מ-204 מדינות. באמצעות מודלים סטטיסטיים, החוקרים מצאו כי יותר ממיליון מקרי מוות הקשורים לעמידות לאנטיביוטיקה התרחשו מדי שנה בין 1990 ל-2021. מאז, מקרי המוות רק גדלו ועוד יתגברו, לדברי החוקרים.

קווין איקוטה, מחבר ראשי במחקר ועוזר פרופסור לרפואה קלינית ב-UCLA, אמר כי 39 מיליון מקרי המוות הצפויים במהלך רבע המאה הקרובה משתווים לכשלושה מקרי מוות בכל דקה.

ממצאיהם גם מצביעים על כך שהנטל אינו מחולק באופן שווה. מ-1990 ו-2021, ילדים בגילאי חמש ומטה ראו ירידה של יותר מ-50 אחוזים במקרי המוות של מעמידות לאנטיביוטיקה, בעוד שבני הגיל השלישי ומעלה ראו עלייה של יותר מ-80 אחוזים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן

איפה יסבלו הכי הרבה?

המחברים צופים כי מקרי מוות מסוג זה בקרב ילדים ימשיכו לרדת, ויצטמצמו בחצי עד 2050, אך יוכפלו בקרב קשישים באותה תקופה. החוקרים מדגישים שבמהלך 30 השנים האחרונות, הירידה במקרי המוות הקשורים לעמידות לאנטיביוטיקה בקרב בני נוער והעלייה במקרי מוות כאלה בקרב קשישים איזנו זה את זה. עם זאת, ככל שהאוכלוסיה העולמית מזדקנת והופכת פגיעה יותר לזיהום, מקרי המוות בקרב קשישים עשויים לעלות בקרוב על אלה בקבוצות גיל אחרות, ולהגדיל באופן דרסטי את מספר מקרי המוות שיבואו.

בנוסף, על פי ההערכות 11.8 מיליון מקרי מוות - כ-30 אחוזים מ-39 מיליון ההרוגים הצפויים - יהיו בדרום אסיה, אמר המחקר. המחברים צופים שבאזורים באפריקה שמדרום לסהרה יראו גם מספר רב של מקרי מוות ממצב זה.

"יותר ויותר, אנו רואים כי נעשה שימוש יתר באנטיביוטיקה, מה שרק מפעיל לחץ רב יותר על חיידקים להפוך לעמידים יותר ככל שעובר הזמן", מסכם איקוטה. "כדי למגר את התופעה נזדקק למאמץ בינ"ל רחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully