וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינה בדיכאון: בכמה זינקה צריכת נוגדי הדיכאון מפרוץ המלחמה?

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 15:51

לטבח ב-7 באוקטובר ולמלחמה שפרצה בעקבותיו ונמשכת עד היום יש גם מחיר נפשי כבד. מחקר שנערך בקרב כ-3 מיליון מבוטחי כללית חושף זינוק מדאיג בצריכת נוגדי דיכאון וחרדה, כדורי שינה ומשככי כאבים נרקוטיים, בעיקר בקרב תושבי העוטף

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

מחקר חדש שבוצע במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית בכפר סבא, בחן האם חל זינוק בצריכת נוגדי דיכאון, חרדה, משככי כאבים נרקוטיים וכדורי שינה בשל מלחמת חרבות ברזל. המחקר הוצג היום (יום רביעי) בכינוס השנתי של החברה הישראלית לאיכות ברפואה שנערך בתל אביב.

על פי תוצאות המחקר בקרב כלל האוכלוסייה, בהשוואה בין שלוש השנים, נצפתה עליה בחצי השנה הראשונה למלחמה של פי 3 ברכישת משככי כאבים נרקוטיים (בקרב המגזר הערבי נצפתה אף עלייה גדולה יותר - פי 4).

עלייה משמעותית של כ-50% בתקופה זו נחזתה גם ברכישת נוגדי חרדה. בצריכת נוגדי דיכאון ניכרת עלייה מתונה בקרב כלל האוכלוסייה ובצריכת כדורי השינה לא ניכר בחצי השנה הראשונה למלחמה שינוי מהותי.

בחור צעיר מדוכא. SB Arts Media, ShutterStock
זינוק בצרכית נוגדי דיכאון בעקבות המלחמה/ShutterStock, SB Arts Media

זינוק של 250% בצריכת משככי כאבים נרקוטיים

עם זאת, בקרב אוכלוסיית עוטף עזה צפו מגמות מעט שונות יחסית לאוכלוסייה הכללית. בחצי השנה הראשונה למלחמה (אוקטובר 23 - מרץ 24) נצפתה בקרב אוכלוסיית העוטף, עלייה משמעותית בניפוקי מרשמים של כל ארבעת משפחות התרופות לעומת הרבעון האחרון לפני פרוץ המלחמה (יולי-ספטמבר 23): 25% בכדורי שינה, 33% בנוגדי דיכאון, 200% בנוגדי חרדה, 250% במשככי כאבים נרקוטיים.

בנוסף נמצא שעיקר העלייה בצריכת כל ארבעת משפחות התרופות התרחשה בעיקר בקרב נשים, כאלו שהתגוררו ביישובי העוטף ב-7 באוקטובר, וגילאים מבוגרים מ-65. עבור שלוש משפחות תרופות: נוגדי דיכאון וחרדה וכדורי שינה, נמצא כי רוב המשתמשים היו בעיקר מהמגזר היהודי ואילו עבור משככי כאבים נרקוטיים יש עלייה גדולה במגזר הערבי.

המחקר בהובלתה של ד"ר ציפי הורניק-לוריא והחוקרים חיה בן יהודה, אילה סבח, וד"ר שמואל גבעון ניתח באופן רטרוספקטיבי, מתבסס על נתונים המראים את מגמת הצריכה של תרופות מרשם לטיפול בדיכאון, חרדה, שיכוך כאבים חריפים וכרוניים ותרופות משרות שינה בקרב 2,890,700 ממבוטחי הכללית בגיל 18 ומעלה. זאת על פני שלוש תקופות של חצי שנה ובשלושה רבעונים עוקבים: שנתיים לפני מלחמת חרבות ברזל ובתקופות עוקבות של חצי-שנה (אוקטובר-מרץ) לפני מלחמת חרבות-ברזל ובחצי השנה הראשונה של המלחמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי

נדרשים צעדים למניעת התמכרות לחומרים נרקוטיים

"בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, רופאים ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות חשים במגמת עלייה בצריכת נוגדי דיכאון, חרדה, משככי כאבים נרקוטיים וכדורי-שינה בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל, מעבר לעליה שנצפית לאורך השנים", מסבירה ד"ר הורניק-לוריא, מנהלת חדר המחקר מאיר-שרון שומרון במרכז רפואי מאיר, סוציולוגית של הבריאות ו-Data Science.

"במחקר זה, נצפתה תמונה מדאיגה של עלייה בצריכת נוגדי חרדה וזינוק בשימוש במשככי כאבים נרקוטיים לאחר פרוץ המלחמה. יש מקום למחקרי המשך שיבחנו את ההשפעות ארוכות הטווח של המלחמה על כלל האוכלוסייה ועל תושבי העוטף בפרט. על מקבלי ההחלטות וקובעי מדיניות הבריאות לנקוט בפעולות מידיות כדי לבחון ולפעול להפחתת הצריכה של תרופות נרקוטיות כדי למנוע התמכרות לתרופות אלו", הדגישה ד"ר הורניק-לוריא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully