וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השילוב המנצח במחלת הלוקמיה

בחסות ג'ונסון אנד ג'ונסון

15.9.2024 / 5:21

בשורות מכנס הרופאים במדריד: טיפול קצוב בזמן לחולי לוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL) המשלב בין שתי תרופות ומאפשר להמשיך לחיות ללא טיפולים נוספים, וטיפול חדשני שמציע תקווה גם לחולים במצב הקשה ביותר ששאר הטיפולים כבר לא מועילים להם 

איש מבוגר מבקר אצל רופא. ShutterStock
"מחלה אופיינית לגיל השלישי עם שכיחות מחלה שעולה עם הגיל"/ShutterStock

הכנס האחרון של איגוד ההמטולוגיים האירופיים במדריד, כינס אליו רופאים וחוקרים בכירים בתחום ההמטו-אונקולוגיה (סרטן של מערכת הדם) מכל העולם. בין מפגשי למידה והחלפת ידע הם שמעו על מחקרים פורצי דרך בתחום סרטן מסוג לוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL), וחזרו משם, כל אחד למדינתו, עם בשורות מעודדות במיוחד של פריצות דרך בטיפול. הבשורות המרכזיות כוללות אפשרות לתת לחולים חופש מטיפול תרופתי לאורך זמן וגם שיפור באיכות חייהם של חולים שכבר נמצאים אחרי מספר רב של קווי טיפול, חולים שפתחו עמידות או תופעות לוואי קשות. 

לפני שנצלול אל מהות החידושים, ד"ר אנה גורביץ', רופאה בכירה במחלקה להמטו-אונקולוגיה בסורוקה, ומי שהיתה בכנס, עושה סדר במחלה עצמה: לוקמיה לימפוציטית כרונית, או בקצרה CLL, היא מחלת הלוקמיה הנפוצה ביותר בעולם המערבי, עם מעל 500 חולים חדשים שמאובחנים עם המחלה מדי שנה בישראל. "זוהי מחלה אופיינית לגיל השלישי עם שכיחות מחלה שעולה עם הגיל", מסבירה ד"ר גורביץ'. "מחלה זו מתרחשת כאשר תאי מערכת החיסון מסוג תאי B הופכים לסרטניים ומתחילים להשתכפל בלי בקרה ולהצטבר בזרם הדם, במח העצם, בבלוטות הלימפה בטחול ולעתים נדירות גם בכבד". הצטברות התאים הסרטניים מפריעה בהדרגה לייצור של תאי דם ומערכת חיסון תקינים וחושפת את החולים לסיכון מתגבר לזיהומים, אנמיה ובעיות רפואיות אחרות. 

מהלך המחלה של CLL הוא לרוב איטי, כשחלק מהחולים יכולים לחיות שנים בלי צורך בטיפול עד להופעת תסמינים. יש מי שיכולים לחיות כך יותר מ-20 שנה, בעוד שאצל חולים אחרים תוחלת החיים ללא טיפול עלולה להיות נמוכה משלוש שנים. הטיפול בסוג הלוקמיה הזה, עבר מהפכה מאז הפיתוח של טיפולים בתרופות ממוקדות מטרה, שהחליפו את הטיפול המקובל עד לשנים האחרונות.

בכנס הרפואי החשוב בתחום, ה-EHA הוצגו השנה עדכונים של מחקר שבדק מתן טיפול משולב הפועל על שני אלמנטים של התא: תרופה מקבוצה הנקראת BCL2 INHIBITOR - שהיא תרופה המעודדת מוות של תאים סרטניים, ויחד איתה תרופה מקבוצה הנקראת מעכביBTK - תרופה המעכבת העברת אותות בתוך התאים הסרטניים דבר הפוגע ביכולת ההישרדות וההתפשטת של תאי המחלה. כלומר, השילוב החדש, בין עידוד ההשמדה של תאים סרטניים לבין עיכוב התפשטות שלהם - הוא הבשורה הטיפולית הגדולה. 

היתרון של השילוב בין שתי התרופות הוא שהמנגנונים שלהן משלימים זה את זה, או פועלים בצורה סינרגטית כפי שהרופאים אוהבים לומר: האחת מצטיינת בסילוק התאים הסרטניים מהנישות המוגנות שהם מייצרים לעצמם בבלוטות הלימפה ובדחיפתם את זרם הדם. השנייה מתמקדת בעידוד השמדת התאים הסרטניים בזרם הדם.  

החוקרים שהציגו את הנושא בכנס הראו כי הרוב המוחלט של המטופלים - 87% לא יזדקקו לטיפול נוסף עבור CLL, גם לאחר שש שנים. 

עוד יתרון הוא שהטיפול המשולב ניתן למשך 15 חודשים בלבד, ונראה יעיל בדומה לטיפול ארוך הטווח, ולאחריו יכולים המטופלים להמשיך לחיות ללא טיפול נוסף וללא סכנת תופעות לוואי או חזרה של הסרטן. כך יכולים החולים להרגיש תחושת שחרור ולא לחיות בתחושה תמידית של טיפול. 

"התחלתי התמחות בנושא לפני שש שנים ובמהלך שש השנים האלו חלה התקדמות גדולה מאוד", אומרת בהתפעלות ד"ר גורביץ'. "עברנו במהלך השנים מטיפולים כימותרפיים עם הרבה תופעות לוואי לטווח קצר וגם ארוך, לחידושים של טיפולים ביולוגיים, שהם טיפולי תרופות מכוונות מטרה". 

אולם כמו לכל תרופה, גם לטיפולים אלה עלולות להיות תופעות לוואי, ולכן המאמץ הרפואי והמחקרי היה בלמצוא חלופה שלא תחייב את החולים לקחת טיפול קבוע לכל שארית חייהם. 

"בגלל שמדובר בכדורים שנוטלים בפשטות דרך הפה, יש כאן בשורה נוספת והיא שהמטופלים יכולים לקבל את הטיפול בבית, בנוחות שלהם, ללא צורך להגיע לבית החולים לטיפולים מורכבים, מסובכים או ארוכים", מציינת ד"ר גורביץ' יתרון נוסף של הטיפולים ממוקדי המטרה. 

רופא צעיר עם גבר מבוגר. ShutterStock
בשורה של ממש לבני הגיל השלישי/ShutterStock

מפרקים אנזים ונותנים תקווה

בכנס החשוב שנערך השנה בספרד, הוצגו עוד מחקרים שבחנו את השימוש בטיפול חדש נוסף, כזה המיועד לחולים שכבר קיבלו טיפולים רבים, מה שנקרא בשפה המקצועית, "חולים לאחר קווי טיפול מרובים". המחקרים הנמצאים כרגע בשלב הראשון שלהם הציגו תוצאות מבטיחות.

התוסף המדובר הינו מולקולה קטנה שיש לה יכולת לסמן אנזים מסוים ולגייס מערכת שגורמת לפירוק חלבונים, מה שמביא להשמדת תאים פתולוגיים. המחקר הזה עודו בראשיתו, אך בינתיים גם הוא סיפק בשורות משמחות, עם תגובה כוללת (overall response rate) שעמדה על 69% מבין הנחקרים.

התגובה הראתה שהמחלה אצל אותם נבדקים היתה בשליטה והם חיים עם מחלה שלא מתקדמת (בשלב המחקרי, שבו 27 חולים מתוך 31 עדיין נמצאים תחת טיפול). הטיפול הזה בהחלט יכול להתאים לחולים שנחשפו בעבר לכל טיפול אפשרי, ועדיין המחלה חזרה. אחת הסיבות לחזרה היא כי הסרטן מפתח עמידות לתרופה עצמה. אבל התרופה החדשה יודעת להתגבר על כל המוטציות ולעקוף את העמידות של הסרטן. "מדובר במטופלים שעד היום לא היה כבר מה לתת להם, ועכשיו יש להם בשורה חדשה ותקווה חדשה," אומרת ד"ר גורביץ.

בשורה לגיל השלישי - להתחיל, לעצור ולחדש

מכיוון שחולי CLL הם מבוגרים בגיל השלישי, בני 65, 70 ואף מבוגרים יותר, יש חשיבות גדולה לבקרה של תופעות הלוואי בכל הטיפולים התרופתיים הניתנים למחלה כיום ואלה יכולים -להגביר בעיות בריאותיות אחרות המאפיינות את הגיל הזה, כמו לחץ דם גבוה, הפרעות קצב לב, פרפור פרוזדורי, החמרה באי ספקית לב, חוסר איזון יתר לחץ דם, זיהומים ועוד. 

המחקר הנוסף שהוצג ומהווה בשורה לגיל השלישי, בדק פרוטוקול טיפול בשם:  "on -- off -- repeated" - " או בעברית: "להתחיל -- לעצור -- לחדש". 

סוג הטיפול הזה אומר שברגע שמטופל השיג שליטה על המחלה - מפסיקים את הטיפול, עד שניכרת התקדמות במחלה - ואז מחדשים אותו שוב עד להשגת תגובה חלקית - כלומר למצב שבו שוב ניתן להפסיק את הטיפול לזמן מה. 

אנחנו בעידן של רפואה מותאמת אישית, ולכן כל פריצת דרך כזו יכולה לייצר עוד התאמות למטופלים שונים

תוצאות ביניים של המחקר הראו שהפסקת הטיפול (זה נעשה אצל מטופלים בקבוצת תקופות הנקראת BTKI דור ראשון) די בטוחה, ורוב החולים היו ללא התקדמות של המחלה בערך שנה לאחר הפסקת הטיפול. כלומר, במשך שנה הם יכלו לחיות ללא טיפול ולהרגיש שחרור מהמחלה. 

הדבר החשוב בעיקר לקבוצת הגיל השלישי הוא שתופעות הלוואי כמו זיהומים בדרגה גבוהה ירדו באופן משמעותי מ-33% ל-4% (ללא שינוי בשיעור של פרפור פרוזדורי). 

"אנחנו בעידן של רפואה מותאמת אישית, ולכן כל פריצת דרך כזו יכולה לייצר עוד התאמות למטופלים שונים", אומרת ד"ר גורביץ. "כאשר מגיעים אלינו חולי CLL אנחנו שמים את כל האפשרויות הטיפוליות על השולחן ובוחרים מתוך מה שהכי מתאים למאפייני האדם עצמו: אילו מחלות רקע יש לו, מה הטיפול התרופתי, אורך החיים, מה אומרות כלל הבדיקות שלו, ועוד", מסכמת הרופאה הבכירה ומוסיפה כי היא מקווה שעוד ועוד פריצות דרך כאלו יקלו על חיי המטופלים ויאפשרו להם לחיות חיים איכותיים כמה שיותר. 

שירות לציבור- מוגש בחסות ג'ונסון אנד ג'ונסון, J-C Health Care LTD , ללא מעורבות בתכנים

בחסות ג'ונסון אנד ג'ונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully