וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרי הרווארד: אלו 8 המזונות האולטרה-מעובדים שלמעשה בריאים לנו

עודכן לאחרונה: 8.9.2024 / 0:17

מחקר חדש חושף שחלק מהמזונות האולטרה-מעובדים אינם מסוכנים כפי שחשבנו בתחילה. ממרקים בקופסאות שימורים ועד רטבים מוכנים לפסטה - 8 מזונות אולטרה-מעובדים שלמעשה בריאים עבורכם

פופקורן ב-15 שניות/HopeEternity17

הם נמצאים על המדפים בכל סופר, לא יקרים מדי ומהווים פתרון קל ומהיר לארוחות או לנשנושים ביניהן. מזונות אולטרה-מעובדים הם "מזונות שעברו עיבוד בשיטות תעשייתיות המשנות את המרכיבים המקוריים שלהם", כפי שמסביר התזונאי סם רייס. "ישנו מגוון עצום של מזונות שנמצאים במקום כלשהו על הספקטרום של מזונות אולטרה-מעובדים".

למעשה, אפילו אלה מאיתנו שחושבים שהם אוכלים בריא לעתים קרובות, צורכים מזונות אולטרה-מעובדים על בסיס יומי: יוגורטים רבים, דגני בוקר וחטיפים "בריאים" נוטים להכיל כימיקלים שנוספו להם בייצור כדי לשפר את טעמם או להאריך את חיי המדף שלהם.

בשנים האחרונות, מזונות אלה נחשפו כמוקשים בריאותיים שמהווים סכנה למערכת העיכול, ובצדק: מחקרים גדולים מצאו קשר בין צריכת מזונות אלו למחלות רבות - מסרטן ועד מחלות לב, וכיום מאמינים כי מזונות אולטרה-מעובדים הם גורם עיקרי להשמנת יתר, בהתחשב בתכונותיהם הממכרות.

אבל מחקר מאוניברסיטת הרווארד שפורסם השבוע מצא שלא כל המזונות האולטרה-מעובדים מזיקים באותה מידה לבריאותנו, לפחות כשמדובר במערכת הקרדיווסקולרית שלנו. העובדה שמזון הוא אולטרה-מעובד, קבעו המדענים, אינה בהכרח הופכת אותו למסוכן ללב שלכם - אם כי צריכת כל סוג של מזון אולטרה-מעובד בכמויות גדולות עדיין נמצאה קשורה למחלות לב וכלי דם.

הנה שמונה מהמזונות האולטרה-מעובדים שאפשר לאכול אותם במידה, מבלי לחשוש לנזק מידי לבריאות:

מרק עוף בקופסת שימורים. וואלה, עיבוד תמונה
שימורי מרק עוף. למרות התוספים, בריא/עיבוד תמונה, וואלה

1. שעועית אפויה
למרות שקופסאות השעועית האפויה שאתם מוצאים על מדפי הסופרמרקט מכילות פעמים רבות עמילנים או סירופים של פרוקטוז, הן עדיין מהוות דוגמה מצוינת למזון אולטרה-מעובד שיש לו, בעיקרון, ליבה תזונתית טובה מאוד. עם תכולה גבוהה של סיבים וחלבון, שעועית כתוספת למנת חלבון, יכולה בהחלט להרכיב ארוחה מאוזנת ובריאה.

2. רטבי עגבניות מוכנים לפסטה
למרות שרטבי עגבניות מוכנים עשויים להכיל ממתיקים, חומרי ייצוב וחומרי שימור, לרוב המרכיבים העיקריים שלהם יהיו בריאים שיכללו נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים. לכן מדובר במזון שאינו גרוע, אם תצרכו אותו במידה.

3. חמאת בוטנים
חמאת בוטנים, כל עוד מדובר במותג שלא משתמש בשמנים ושומנים זולים יותר מבוטנים, כמו שמן דקלים, עשירה בחלבון ויש בה שומנים בריאים טובים.

4. דגני בוקר מלאים
למרות שרבים מהם מכילים סוכר בכמויות אדירות, דגני בוקר רבים מכילים סוכר ברמות נמוכות, ובנוסף הם עשירים בסיבים תזונתיים. צריך רק לבחור את המוצר הנכון.

5. יוגורט פירות
המחקר הנוכחי מצא שליוגורטים יש קשר הפוך למחלות לב וכלי דם, מה שמרמז על כך שהכללתם בתזונה שלכם יכולה להגן עליכם מפני התקפי לב ושבץ. אבל היוגורטים המותססים הם אלה שיש להם את ההשפעות הטובות יותר, כמו יוגורטים יווניים, יוגורטים טבעיים וקפיר.

6. לחם מהסופר
למרות שתזונאים רבים יוצאים נגד לחמים קנויים, ובצדק, בהתחשב בכך שכיכר לחם לבן מהסופרמרקט עשויה להכיל חומרים משמרים, כמות גדולה של שומן וחומרים אחרים ששומרים על טריות הלחם לאורך זמן, אין סיבה לדאגה אם בוחרים בלחם מחיטה מלאה מהסופרמרקט. גם אם הוא יכיל כמויות קטנות של תוספים לא הכי בריאים, הוא יספק לגוף זרעים, דגנים, סיבים ומגוון רחב של ויטמינים.

7. פופקורן
חטיפים מלוחים ארוזים ידועים בכמויות הכימיקלים הגדולה שהם מכילים. אלא שכאשר מדובר בפופקורן, ניתן לבחור את המוצר נטול השומן, וכך הנזק הבריאותי יקטן. בכל מקרה - תמיד עדיף להכין פופקורן בבית ולא לקנות את החבילות המוכנות.

8. מרקים
הצילומים על קופסאות השימורים למרקים יראו לכם צלחת עמוסה ירקות מזינים, אבל במציאות, למרקים רבים בקופסאות יש תכולת סוכר גבוהה מאוד וחלקם מכילים חומרי טעם ושימור. עם זאת, שפע של ירקות עשוי לאזן את הנזקים של התוספים, כחלק מתזונה מאוזנת. וכמובן שתמיד עדיף להכין מרק נטול תוספים מסוכנים בבית.

לסיכום, בעוד שמזונות אולטרה-מעובדים רבים אכן מזיקים לבריאות, המחקר החדש מראה שישנם יוצאים מן הכלל. האתגר הוא לבחור בחוכמה ולצרוך אותם במתינות כחלק מתזונה מגוונת ומאוזנת. חשוב לקרוא תוויות, להיות מודעים למרכיבים ולבחור במוצרים עם פחות תוספים מלאכותיים. בסופו של דבר, תזונה בריאה היא עניין של איזון והבנה של מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully